Vaccination mot hästinfluensa.

I

Ishest

Det är så att jag har glömt att vaccinera i tid. Hästen skulle ha vaccinerats före 18/6. Nu undrar jag om tävlingsförbudet gäller hela hästens livstid eller bara i år? Måste man ta om hela grundvaccinationen eller kan man bara vaccinera som vanligt?
Jag har inte planerat att tävla i år... Tacksam för svar! :-)

Sv: Vaccination mot hästinfluensa.

Gäller det på livstid? Eller bara för i år? Tack för ditt svar!:)

Du måste ge hästen två nya "grund" sprutor, det skall gå 21-90dagar mellan grundsprutorna, så som ex kan du ge hästen en idag och nästa om 21 dagar, sju dagar efter sista sprutan alltså exakt 4 veckor från första sprutan är då hästen åter tillåten att tävla. (det måste ha gått 7 dagar från sista sprutan innan hästen får tävla därav att det går att på exakt 4 veckor få en häst klar för tävling)

Jag har också glömt sprutan!!! Vetten ska ut imorgon och ge fölet sin grundvaccination och så kollade jag mamman med och hon skulle haft i början av juni!! :crazy:

Måste hon då också grundas igen (hon ska inte tävla eller så) ?

I värsta fall får hon väl ha nästa spruta i samband med fölets nästa..

Fortsätter i den här tråden eftersom även jag är en slarvmaja....

Kikade just i valackens papper, köpte hem honom i slutet av april efter att han varit iväg från familjen i 2½ år och eftersom han var så taskig i skicket i övrigt glömde jag helt vaccinationerna när vetten var ute.... Vad säger ni om följande?
Hästen tävlas inte, är den att anse som "skyddad" mot Influensa ändå....?

"Välvaccinerad" som ung med alla sprutor i tid.
20050602 Vacc
20060620 Vacc
20060730 Vacc
20070917 Vacc
20071130 Vacc

Vet inte riktigt vad de pysslat med när de vaccinerat honom sista åren... :crazy: Ser ut som att de försökt göra om "grunden" två gånger men inte gjort det fullt ut....?
Ser att han väl borde fått sista sprutan i grunden senast i juni någon gång (?) och det missade jag förstås....:( Med tanke på intervallerna som varit... Bör han grundas igen omgående eller räcker det att "fylla på" snarast eller senare i höst....?

Hästen skall inte tävlas men stallet kräver "fungerande" vaccination mot influensa....

Jag skulle göra om grundvaccineringen och sen hålla intervallen. Internationellt är regeln att hästar skall revaccineras senast var 6:e månad, så man kan förmoda att effekten avtar.

Personligen tolkar jag också vaccinationskravet som att det skall vara gjort "enligt reglerna".

Du måste ge hästen två nya "grund" sprutor, det skall gå 21-90dagar mellan grundsprutorna, så som ex kan du ge hästen en idag och nästa om 21 dagar, sju dagar efter sista sprutan alltså exakt 4 veckor från första sprutan är då hästen åter tillåten att tävla. (det måste ha gått 7 dagar från sista sprutan innan hästen får tävla därav att det går att på exakt 4 veckor få en häst klar för tävling)

Stämmer verkligen det här?
Jag har/håller på att grundvaccinera om två hästar och båda har/ska få tre sprutor. Den sista ett halvår efter andra sprutan.
Som jag har förstått får man inte tävla förrän efter den tredje dvs ca 7 månader efter första sprutan. Om det inte stämmer så är det ju guld, men då låter det skumt att man skulle behöva ge tre sprutor! :p

det där med 3 sprutor gäller på galopphästar, men på vanliga ridhästar som ska gå hoppning och dressyr räcker med 2 grund.

Jag har också glömt sprutan!!! Vetten ska ut imorgon och ge fölet sin grundvaccination och så kollade jag mamman med och hon skulle haft i början av juni!! :crazy:

Måste och måste. I mitt fall var det så illa att vaccinationen hade gått ut med två dagar (normalt sett kan man ju få veterinären att sätta ett tidigare datum då eftersom två dagar eg. inte gör så mycket för vaccinationen, men nu var det så att det redan STOD fel i passet sen förra ägarna! :p ) och jag ska inte tävla. Men om det någon gång skulle bli aktuellt med tävling eller att något ställe vi åker iväg till kräver godkänt vaccinationsintyg så känns det bättre att göra ny grundvacc. NU än att behöva stressa med det precis innan man kommer på att det skulle behövas! :crazy:

Den/de veterinärer jag pratat med tycker inte det spelar någon roll för vaccinet om det gått ut, men två månader känns lite för mycket även om man "bara" vill ha det för skyddets skull.

det där med 3 sprutor gäller på galopphästar, men på vanliga ridhästar som ska gå hoppning och dressyr räcker med 2 grund.

Och därefter varje år? Mycket skumt. Att veterinären som t o m kollat upp saken inte har bättre koll menar jag.

Eller räknar du inte den som ska sprutas efter ett halvår som grund utan som "vanlig" spruta?

nej, först 1 spruta, sen efter 21-92 dagar en till. Då är grunden klar. Skall man tävla internationellt sedan är det revaccinering var 6:e månad, annars var 12:e månad.

Läs TR på ridsports hemsida.

Sen finns det andra rekommendationer från de som tillverkar vaccinet, att det vaccinet ska ges vid vissa intervall. Men för tävling gäller ovanstående.

*pust* jag hade läst för fort. Hon ska inte ha förrän i vinter.. Min vet ger tre sprutor. först en, sen efter fyra veckor en och sen efter 6 månader. Sen en gång om året... Men jag tävlar ju inte alls..

Det retliga är att jag har två ponnyer som har ett glapp med några månader mellan sina årliga vaccinationer.. Undrar om man kan jämna ut det på någon tid så att de till slut ska ha samtidigt..

Senast ändrad av en moderator:

"Välvaccinerad" som ung med alla sprutor i tid.
20050602 Vacc
20060620 Vacc
20060730 Vacc
20070917 Vacc
20071130 Vacc

Vet inte riktigt vad de pysslat med när de vaccinerat honom sista åren... :crazy: Ser ut som att de försökt göra om "grunden" två gånger men inte gjort det fullt ut....?
Ser att han väl borde fått sista sprutan i grunden senast i juni någon gång (?) och det missade jag förstås....:( Med tanke på intervallerna som varit... Bör han grundas igen omgående eller räcker det att "fylla på" snarast eller senare i höst....?

Hästen skall inte tävlas men stallet kräver "fungerande" vaccination mot influensa....

Det räcker om du vaccinerar senast 20081130 så har du en godkänd vacc även för tävling.

De har missat 2 ggr och grundat om både 2006 och 2007.
Från sista vacc 2007 ska det inte gå längre tid än 1 år.

Om hon någon gång i livet behöver en godkänd vacc (tävling, utställning, visning mm) så ska du grunda om. Jag skulle ha gjort det för man vet aldrig när en gk vacc är bra att ha.

nej, först 1 spruta, sen efter 21-92 dagar en till. Då är grunden klar. Skall man tävla internationellt sedan är det revaccinering var 6:e månad, annars var 12:e månad.

Läs TR på ridsports hemsida.

Sen finns det andra rekommendationer från de som tillverkar vaccinet, att det vaccinet ska ges vid vissa intervall. Men för tävling gäller ovanstående.

Ah, bra att veta! :)
Då har ju jag en tävlingsgodkänd häst redan! :rofl:

Antar att vet. gick från tillverkarens rek. isf, för intervallen från tillverkaren var även 1-2 månader på 2:a sprutan efter 1:a, inte upp till 3 mån.

Det retliga är att jag har två ponnyer som har ett glapp med några månader mellan sina årliga vaccinationer.. Undrar om man kan jämna ut det på någon tid så att de till slut ska ha samtidigt..

Men man måste ju inte revaccinera exakt på 12 månader, utan inom 12 månader.

Tex
ponny 1 ska vaccineras senast 1 juni
ponny 2 ska vaccineras senast 1 oktober

Då kan du vaccinera båda ponnyerna 1 juni det året, och därefter ska båda vaccineras senast 1 juni.

Precis sådär gjorde jag, hade en med vaccination i maj och en nu i augusti, flyttade fram så har de båda vaccinationsdatum i maj.

Skönt att slippa ta ut veterinär två gånger och ha två datum att hålla reda på :)

Ah!

Så ska jag göra. Tack för tipset. Tror no inte bara jag utan vetten föredrar flärre tillfällen...

Liknande trådar

Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
999
Senast: Zevzan
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
782
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka