Vaccination mot Botulism

C

chicco

Är nybliven hästägare till underbar vallack. Han har tidigare fodrats med hö, men flyttar nu till ett stall med silage. Hur viktigt är det med snabb vaccination mot Botulism ? Jag vet att han ej har fullgott skydd förrän efter 3 vaccinationer (12 v ), men det vore smidigt om han kunde få hösilage tidigare, som alla andra i stallet. Hur vanlig är sjukdomen egentligen ? Veterinär jag frågat vägrade ge några råd. Förra ägaren hävdar att vaccination ej alls är bråttom, Chicco kan äta hösilage flera veckor innan jag påbörjar vaccinationen och att rädslan är överdriven. Vad skulle ni råda mig ?? Måste vaccination påbörjas innan stallflytt, eller ??:confused:

Sv: Vaccination mot Botulism

Har du andvänt sökfunktionen och kollat igenom lite gamla trådar? Det finns massor med info och trådar om just botulism. Du kan säkert finna många svar till dina funderingar i dom.

Mvh Ninne77

De är ju ytterst få hästar som drabbas av botulism och man vet väl inte säkert hur väl vaccinet skyddar (olika typer av toxin och vacc endast riktat mot ett). Så frågan är om du anser dig behöva vaccinera öht, detta kan bara du ta ställning till.

Hur snabbt det behöver göras finns det inget svar på. Det är ju inte så att risken ökar för varje dag hästen äter ensilage, jordinblandning eller död råtta kan ju lika gärna finnas i första tuggan.

Tack Ninne 77 !
Hade ingen aning om att en diskussion nyss förts på forumet. Blir dock ej så mkt klokare.........jo lite lugnare kanske. Vaccinera skall jag göra, men det kanske ej är jättebråttom.:)

Liknande trådar

Övr. Hund Efter en tids sjukdom lämnade en mycket god vän till min och sambo hans familj, jordelivet. Kvar lämnades en oförstående hund, som nu...
Svar
11
· Visningar
1 146
Senast: Generalen
·
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 904
Senast: GotAsecret
·
Träning Hejsan! Nu behöver jag verkligen er hjälp - och det ganska akut... Jag är medryttare på en (underbar) häst men som nu efter ett par...
Svar
12
· Visningar
1 207
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30