Vaccination- hur göra?

domino

Trådstartare
Köpte min häst i början av juni iår efter att ha haft honom på foder i 4 månader.

Funderade på om det inte var dax att vaccinera igen och frågade henne jag köpte honom av när han blev vaccinerad sist. Men det visste honom inte (hade honom bara i 2 månader innan han kom till mig) och ägaren innan henne får jag inte tag på.

Så hur ska jag göra nu? Han har ju inte blivit vaccinerad i år, troligen för ca ett år sedan men vet ju inte med säkerhet. Ska han vaccineras nu då?

Sv: Vaccination- hur göra?

Om du inte får tag på några intyg öht tycker jag att du ska rådfråga din veterinär om det kan vara läge att grundvaccinera igen. Du får ju inte tävla om du inte har papper på att hästen är grundvaccinerad och vaccinerad efter det.

Jag tävlar inte. Men ju ändå ha honom vaccinerad. Jag ska försöka få tag på hon som ägde honom innan henne jag köpte honom av igen.. Veterinären kommer ut till den andra hästen nästa vecka så jag ska tala med henne i vilket fall ändå.

Det allra bästa är ju om du kan få tag på den förrförra (?) ägaren och höra vad som är gjort eller inte. Om det fortfarande råder tveksamhet blir du kanske tvungen att utgå från att din häst inte har en komplett grundvaccination, vare sig mot hästinfluensa eller stelkramp, och därmed göra en ny grundvaccination.

Oavsett vilket är det väl klokt att låta veterinären ge en årlig vaccination i samband med det redan inplanerade besöket, du behöver inte vara rädd för att det blir för tätt mellan vaccinationstillfällena.

min häst var helt ovaccinerad när jag fick henne, dom visste inte ens om hon hade stelkramp :crazy:
jag tycker du ska försöka få reda på om hästen har blivit vaccinerad, men det bästa är att grundvaccinera helt så att du har det på papper liksom.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
490
Senast: movi
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka