Vaccination hästinfluensa???

A

afsana

Är helt förvirrad!! Läser på ridsportförbundets hemsida att grundvaccinationen för häst är 1: vaccination 2. 3-12 veckor efter 1:a sprutan 3. inom ett år efter 2:a sprutan. Sedan löpande inom ett år. På Agrias sida läser jag om en tredje spruta ett halvår efter spruta två och sedan inom ett år.
Hjälp mig reda ut detta. Är hästen skyddad efter bara dessa tre sprutor som anges på ridsportförbundets hemsida och vår veterinär eller hur ligger det till???:confused:

Sv: Vaccination hästinfluensa???

Veterinären vet vad som gäller. När de vaccinerar så brukar iallafall min vet skriva när nästa spruta ska tas.

Men jag har för mig att det ger ett bättre skydd om man ger tredje inom ett halvår men att det är godkänt inom ett år. Eller nåt sånt..

Veterinären vet vad som gäller. När de vaccinerar så brukar iallafall min vet skriva när nästa spruta ska tas.

Men jag har för mig att det ger ett bättre skydd om man ger tredje inom ett halvår men att det är godkänt inom ett år. Eller nåt sånt..

Ja man måste ju lita på veterinären det är bara det att jag ringde en annan vet för några månader sedan och han menade på att då vi missat den tredje sprutan (6 mån ) så var vi tvugna att börja om på nytt med grundvacc. När jag påpekade detta för en annan vet idag så sa han att det bara behövdes tre st. Att den andra vet hade fel.:confused:

Som sagt så har jag för mig att det godkänns med tredje sprutan inom ett år (ur tävlingssynpunkt alltså) men att det ska ge bättre skydd om man ger inom ett halvår.
Men jag är inte säker..

Jag är mitt uppe i grundvaccination av min 6 mån gamla fölunge. Min vet säger sådär;
1a Vaccination
2a efter 8-12 veckor
3e efter 6 mån

därefter var 12e månad (influensa)

Jag vaccinerar precis som dig, men fortsätter att vaccinera varje halvår fram till 3 1/2 års ålder för att ge ett bättre skydd mot virus. Tävlingshästar som skall tävla internationellt måste också vaccineras varje halvår.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
601
Senast: Mli
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 662
Senast: Lobelia
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar