Vaccination - flera gånger om man missat?

K

Katrinne

Har missat att vaccinera min häst och överskritit tiden ganska mycket, den var intevaccinerad för året då jag köpte den och nu har jag hoppat över... :o

Hur blir det då man ska vaccinera nu? Måste man göra om grundvaccineringen och sedan vaccinera en gång till inom en kort period?

Min häst har inte tävlats men jag tänkte göra det nu i höst. Hur lång tid tar det innan den är klar och kan tävlas?!

Sv: Vaccination - flera gånger om man missat?

En i stallets häst överskred vacc med en vecka. Den fick bli grundvacc igen...

Ja, du måste göra om grundvaccineringen mot influensa för att få tävla. Stelkrampsvaccinet behöver du sannolikt inte ta om, såvida det inte gått alltför lång tid sedan förra sprutan. Du kan tävla efter 2 sprutor som ges med ett intevall runt en månad (lite olika för olika vaccin). En veckas karens efter spruta 2 innan första start.

Tror det vanligaste är att man tar en spruta, omvacc igen om 4-6 veckor och 5 dagar efter det får du tävla :)
för att fullfölja skyddet är nästa omvacc om 4-6 månader efter det.

Tror det vanligaste är att man tar en spruta, omvacc igen om 4-6 veckor och 5 dagar efter det får du tävla :)
för att fullfölja skyddet är nästa omvacc om 4-6 månader efter det.

Tack! Bäst att vaccinera snarast då, så att han är fit for fight så fort som möjligt...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar