Vaccination av kattunge

K

Kajsabet

Jag och min pojkvän skall snart (november/december) skaffa en liten katt för första gången i vårat liv.

Vi har försökt att läsa på så mycket som möjligt och rådfrågar alla vi känner som har katt. Nu har det dock uppkommit ett secnario som jag inte riktigt kan finna något standardsvar för. Så jag tänkte att jag skulle rådfråga detta forum då en vän tipsade mig om att här finns det många som är kunniga om katter.

Det är nämligen så att jag har köpt hela basutrustningen, för min blivande katt, begnat. Det vill säga, sovkorgen, klöspelaren, lekasakerna, ja allt, har en annan katt haft innan. Försökte få fram så mycket information som möjligt om denna katt från säljaren. Den tidigare katten har varit en innekatt, men rymde ibland över till grannarna. Det framgick aldrig om katten var vaccinerad men det spelar nog ingen roll i detta sammanhang.

Min fråga är nu: Är det riktigt viktigt att min kattunge är vaccinerad innan jag tar hem den till alla dessa saker?

Kommer nämligen att införhandla kattungen från ett katthem och jag har ännu inte kommit fram till om kattungen är vaccinerad vid köp.

Så ja, måste jag först vaccinera kattungen innan jag tar hem den?

Vore tacksam för lite råd. Vill ju helst att katten skall vara vaccinerad innan jag köper den, men är den inte det så måste jag veta hur jag skall göra.

Sv: Vaccination av kattunge

Nej du behöver inte vaccinera den innan du tar hem den. Köper du en kattunge från ett katthem ska den redan vara vaccinerad två gånger. Och helst ska det vara gjort en vecka innan du hämtar den, för många ungar kan reagera på vaccinet och inte må så bra. Bla annat kan de få ont i sina leder, feber och illamående. Hoppas du hittar din lilla katt. Lycka till!

Jo, jag skall försöka ha så mycket kontakt som möjligt med katthemmet innan jag hämtar katten, skall hälsa på några gånger innan och sådär. Vill ju veta så mycket som möjligt om min framtida livskamrat (min pojkvän får nog böja sig för katten :D).

Men jag skall dubbelkolla att katten verkligen är vaccinerad innan jag tar hem den.

Kommer med stor säkerhet att hitta en katt som passar, jag menar, det finns ju tyvärr oerhört många katthems-katter, så någon passar mig säkert perfekt (eller man kanske borde säga att jag säkert passar perfekt för någon liten katt ;)).

Du kommer att hitta din egen speciella lilla älskling. Sen blir du kattägd i många år, och det är underbart. Din kille kommer säkert också att falla för den lille.

Det är lämpligast om kattungen är vaccinerad redan när den flyttar. Herpes- och calicivirus (kattsnuva) är virus som kan ligga latent hos katter och sjukdom kan blossa upp i samband med stress (i fallet med kattungar i regel under avvänjning och/eller vid flytt). Därför är det bra om kattungen är vaccinerad redan innan flytten så att den har lite skydd mot sjukdom OM den skulle bära på något av virusen.

Kolla dock med katthemmet om kattungen kommer vara vaccinerad eller inte. De flesta katthem vaccinerar katterna innan de flyttar, tyvärr inte alla. Om kattungen inte är vaccinerad och det är brist på pengar som är orsaken kan du ju erbjuda dig att betala kattungen i förskott så att de kan ta de pengarna och vaccinera kattungen.

Det var lite det vi var inne på. Dvs att ge dem pengar för vaccinationen, vi är ju inte ute efter att få en gratis katt (som från vissa katthem) utan vi vill stå för kostnaderna för våran katt. Det räcker med att katthemmen gör sitt toppenjobb.

Men ja, vi skall prata med katthemmet mer i veckan och om dem anser att dem inte har råd att vaccinera katten så skall vi försöka erbjuda oss att betala vaccinationen.

Och frågan gällde egentligen bara om katthemmet nu inte skulle ha möjlighet att vaccinera trots att vi betalar osv. Det var då vi ville veta om det var väldigt nödvändigt med en vaccination innan hemkomst. Och det har jag nu förstått att det är, vet ju att virus kan överleva i upp till två år, men eftersom den tidigare katten var innekatt så tänkte jag mest höra här också.

Men ja, vi kommer inte att ta hem kattungen förrän den är vaccinerad (och fått återhämta sig en vecka på förhoppningsvis katthemmet eller jourhemmet).

Skulle aldrig stå ut med om den blev sjuk för att vi gjort fel :cry:

Tack för svaren förresten, båda två.
Känns som att min fråga blev väl besvarad :)

Liknande trådar

Övr. Katt Har efter mycket tänkande fram och tillbaks på att köpa katt igen om tycke uppstår. Det är en vuxen katt från ett katthem. Har...
Svar
17
· Visningar
1 537
Senast: Pudlan
·
Övr. Katt Ja, någon gång i framtiden ska jag väl skaffa mig en egen katt. När vet jag inte, men det är ju lättare att veta om man vet vad som...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 591
Senast: Red_Chili
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama