Tja, det svar jag fick från "alla" håll när jag kollade var att om du vill skydda STOET så vaccinerar du som vanligt.
Vill du att FÖLET ska ha skydd tills det är dags att vaccinera fölet, dvs vid 6 månaders ålder eller efter, så ska du vaccinera stoet en månad innan beräknad fölning. Vacc du bara mot stelkramp får du bara skydd mot stelkramp.
MEN, jag kan TÄNKA mig att vuxna hästar i mångt och mycket har antikroppar mot A2 (influensa) i ganska hög grad, eftersom även vaccinerade hästar kan drabbas, det är ett vanligt virus etc. Dvs att fölet får nog med antikroppar ändå.
Men det var som sagt inget som nämndes när jag trakasserade X veterinärer ang vaccination, utan då var det att vill du att FÖLET ska ha skydd ska du vaccinera en månad före beräknad fölning.
Pratade fö med vet om vaccination av föl häromdagen och nu har de tydligen kommit fram till att vaccinera föl under 6 månaders ålder är ingen vits (man sa ju förr 4-6 månader). Så mitt fick stelkramp nu, första sprutan. Men det var ju bara pga sårskadorna (hon är 5½ månad). Influensan får hon senare. Och att det var utmärkt att jag vaccinerat stoet när jag gjorde eftersom fölis då har skydd därifrån. Vet var i valet och kvalet om det var vits att spruta fölis mot stelkramp nu, men efetrsom hon är nästan 6 månader och då börjar mammans skydd avta så sprutade vi. Men innan 6 månader är det eg ingen ide att vaccinera fölet såvida det går med mamma (=diar). Detta lät udda men jag kollade upp det och alla källor säger samma sak.