Vaccin mot botulism

P

ppp

Hej! Jag undrar om man ska vaccinera hästar mot botulism bara för att dom fodras med hösilage?

Sv: Vaccin mot botulism

Det är faktiskt inte mest i hösilaget som dom flesta fall av botulism kommer till. Det är en väldigt liten del. Den största anledningen är att man lägger hö/hösilage i leran ute i hagen när man fodrar. Det som blir kvar ligger kvar i leran och så går hästarna och pillar i sig det. Eftersom att botulism är en jordbakterie.

Sv: Vaccin mot botulism

Jag skulle vaccinera om jag skulle ge hösilage då risken är betydligt större att de får botulism om de äter det än om de äter hö. Min ena häst är vaccinerad trots att hon aldrig ätit hösilage.

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023