vacc och tävling

Ronjuwi

Trådstartare
Hej. Vet inte om jag är riktigt rätt i forumen men jag provar. Jag ska tävla (pay n jump) på söndag och min häst måste vaccineras. Vet skulle kommit i söndags alltså en vecka innan start,men fick förhinder.
Kanske kan få henne vaccinerad idag,tisdag annars senast imorgon,onsdag. Är detta för tätt in på tävlingen? Bör jag kanske avanmäla?
Tack på förhand

Sv: vacc och tävling

Det beror ju på, om du ska göra grundvaccinationen eller bara den årliga sprutan?
Ska du ta första sprutan i grunden får du inte starta, är det den årliga får du starta (beroende på hur länge du brukar ta det lugnt efter sprutan osv)

:)

Det är bara årliga sprutan.. Brukar låta henne vila en dag och rida lungt dag 2! Tack för svar :)

Du ska inte svara på frågor när du inte har koll. Särskilt inte nåt som är så viktigt som detta.

Klippt från förbundet:

OBS! Vid vaccination mot hästinfluensa gäller enligt Tävlingsreglementet (TR), och i enlighet med FEI:s vaccinationsregler, att 7 dygn skall ha förflutit innan tävling.

Så det är solklart, vaccinerar hon får hon INTE starta.
Däremot, så gäller ju att man har 21 dagar extra på sig att tävla, efter att det gått ett år sen sista sprutan.
Så ev kan hon tävla, om hon INTE vaccinerar, beroende på när förra årets spruta gavs.

Tack snälla du! Då väntar jag med vaccination till nästa vecka. Sista sprutan gavs 10/3-12!

Jösses, nu verkar inte jag heller ha koll! :eek:

Detta står i TR:

I det fall mer än 365 dagar gått mellan B-vaccination och R-vaccination eller
mellan två R-vaccinationer inträder startförbud. Hästen behöver dock inte börja
om med A-vaccination om R-vaccination utförs inom 21 dagar. Överskrids
även denna gräns, måste hästen åter grundvaccineras och börja med en
A-vaccination.

Enligt detta har du startförbud.

Jag blir galen, endera börjar jag bli gammal och gaggig, annars så ändras reglerna undan för undan, alternativt att folk lurar mig.

Sedan är det ju så att Pay and jump inte är tävling och inte lyder under TR (bara för att krångla till det lite till!)

De flesta (om inte alla) följer faktiskt TR ang vaccinationer, hälsotillstånd och väst/hjälmregler.
Så oavsett hur TS gör så får hon inte starta till helgen.

Men det har ju inte gått 1år och 21dagar sen hon vaccinerades,då får jag väl starta om jag inte vaccinerar denna vecka?
Puh det här var rörigt.. kanske ska ringa arrangören och fråga

Nej, starförbudet infaller efter 365 dagar. De 21 dagarnas karens är endast till för att du inte ska behöva grundvaccinera igen. DESSUTOM om man ska följa TR så får du inte tävla förrän 7 dagar efter vaccinationen.

Detta står i TR:

A-vaccination.

Jag blir galen, endera börjar jag bli gammal och gaggig, annars så ändras reglerna undan för undan, alternativt att folk lurar mig.

Nejdå du börjar inte bli gammal och gaggig ;), tror det var förra året som reglerna lättades på just med B och R vaccinationen
Bara för att folks som missar med en,två dagar inte ska behöva omvaccinera

Detta står i TR:

A-vaccination.

Hmm när sjutton la de till detta tillägg för det var ju inte så som gällde från början utan från början gällde ju som i FEIs reglemente alltså att de fick tävla även när de gått över ordinarie och 3 veckor efter, detta för att det skulle vara enklare att få in vacc i tävlingsschemat.
Med detta nya tillägg så hjälper det ju inte ett skit det är ju bara en hjälp för slarviga personer med andra ord.

Men då hade jag rätt tänk i alla fall. Hade ju för mig att FEI reglerna var som jag skrev från början. Och var helt säker på att de ändrat de nationella till samma. Men så rörigt.

Ja det var ju sjutton vad de skall klydda och nu var jag dum och flyttade en häst i år som kommer att ställa till det nästa år med denna regel, skit också.

Tydligen har de även varit på FEI reglerna men till det bättre för oss som egentligen har 1 års vacc, nu räcker det att hästen är vaccinerad senast 6 mån innan tävlingen men den behöver inte ha legat på 6 mån innan bara sista är gjord inom 6 mån från tävlingen och det räcker alltså att fylla i en extra om man ligger längre ifrån

Ja men bara om du gjort dom 3 grundsprutorna.. dvs dom 2 första och sen halvårsboosten, sen efter det kan man faktiskt vacc en gång per år om man planerar väl..

Det skulle tydligen vara nytt nu att du behöver ingen speciell vaccinering utöver vår vanliga (som inte kräver 6 mån vaccinationen som grund) så länge sista sprutan inte var äldre än 6 mån före tävlingen. Enligt min vet var detta en ny ändring. Tur för mig som haft hjärnstillestånd och glömt bort mina 6 mån vaccinationer och inte kom på det förrän det var dags för årsvaccinationen av hela stallet.
Kom på nu förrästen FEI hade också bara krav på 2 sprutor i grunden även innan eller har det varit ändrat en period ?
2007 var kravet bara 2 grundsprutor i alla fall, sen höll de iofs på och klyddade en del med om de behövde ny grund eller inte eller om det räckte att gå över till 6mån intervall utan ny grund.

Det beror på när hästen grundvaccinerades. Var det INNAN 2005 krävs inte 6 månaders boostern, är de grundade efter 2005 så måste de grundas om för FEI tävling. Däremot får de tävla efter de två första.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix