S

SofaijaHhh

Blev helt paff.. ja vet inte om de stämmer.. kanske ännu en skrock som att bara för en brun häst har svarta ben så är det en travare.. eller som skäckar får mer sår ;D! osv..

Jag är inte sådär "haj" på just rasen appaloosa.. men någon kunnig?
Jo de va så att en som är inhyrd i vårat stall.. hon och hennes mamma var förbi och bara för att min polle är en korsning mellan appaloosa-danskt halvblod. så sa hon som så att;
-Du måste vänta tills han är fyra förens du ens kan börja rida in honom!
.. jag kollar pafft/undrande på henne :S
..Hon svarar:
-Jo asså appaloosan har svagare skelett så du måste vänta innan du ens kan sitta på honom.

Eftersom jag aldrig hört talas om att man måste vänta med appaloosan :P så vänder jag mig till er!

Så är de någon som vet? ska man vänta?

ja tänkte på de att väntar man såpass länge så förbereder man vell ändå inte hästen för vad den ska bli, en ridhäst?

Någon som kan hjälpa mig att få dimmat att mojna lite för mig? :)

/sofia.

Sv: Va17?

uhm.. det har jag aldrig hört talas om..

känner iaf till en appy/qh korsning :angel: som ska ridas in nu till hösten för att sen få vintervila.. och den är 2.5-3.

Melsappaloosas här på Buke borde veta ;) Kasta in en fråga på western, inbillar mig att det är "hos oss" de flesta appyägare finns.. :idea:

:rofl::rofl::rofl:
Ja, skulle man tro på allt man får höra så skulle man nog bli knäpp. Jag upphör aldrig att förvånas av vilka saker folk kläcker ut sig. Vad jag vet så finns det i alla fall ingen forskning som säger att appalosan har svagare skelett än andra hästar. Det var nog det skummaste jag hört idag.:banana:

Don't you love när folk lägger näsan i blöt för att visa sig kunnigare än vad de är? :angel: För några år sedan hjälpte jag en kompis med sin häst, vi var i ridhuset och lärde hästen att gå undan för tryck i alla olika riktningar bland annat bakåt. Samtidigt red en annan tjej med sin mamma som åskådare, de två (speciellt mamman) är kända för att ständigt lägga sig i och "veta bäst" så när vi sedan var tillbaka i stallet kom hon fram och sa något i stil med "- Det är faktiskt en bestraffning att backa hästen sådär, det fick vi minsann lära oss när vi var på en westernkurs med våran häst!"

Hjälp :cool: hon fick sig sedan en rejäl avhyvling från min kompis mamma som var mer än lovligt trött på henne. :angel:

Tycker att det låter lite skumt. om man tänker på appalosans härstamning så borde de ju vara ganska starka i grunden? eller?

Visst är det roligt när folk berättar för en hur man ska göra och inte göra...
nä vissa människor borde.... :devil:

Thanks al! haha jo! asså jag fattade inte riktigt vad hon menade med de.. :P
Nu när ja har Lite mer kött på benen kan jag faktist med att småskratta åt henne.. :o
Jo de är kul när andra leker "mestare, "viktig", fast i själva verket inte vet så mkt..

Skriv gärna när ni varit med om desamma =D!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka