va ska jag göra med honom?

A

Ankiesen

skriver här för att flest e online här just nu...vill ha svar å stöttning NU!!!

Min häst har sen i tis hostat ngra ggr/5 timmar jag varit i stallet. när han gör det så kommer det upp en typ tsk-msk gult slem ur ena näsborren. det är inga klunpar utan slätt gult slem. inte mkt å rinner inte annars. han har ingen temp å e g pigg å glad.

va ska jag ta mig till? va tror ni d e? ska ringa vet idag men jag vill höra m er oxå! ha lite stöd lixom...JAG ÄR OROLIG!

Sv: va ska jag göra med honom?

Min häst har ju haft bronkit och i början var han så där, inget som säger att din häst har det men min hostade men var pigg och glad utan temp

usch vill inte ha d!
men vad jag vet så har vi varit i kontakt m smittade hästar (inte bronkit). fick reda på att d stod sjuka hästar i stallet vars ridhus jag rider i. men de hästarna har inte snorat el hostat bara haft feber. sne tävlar man ju en del å kan få ngn skit ifrån de ställena...

Bronkit smittar ju inte, om ni varit i kontakt med smittade hästar kan ni ju fått vilken "skit" som helst, kvarka?

Usch! Har precis samma symptom på min häst. Han hostar upp gula slemklumpar (rejält äckliga) men är i övrigt som vanligt. Ingen temp, pigg o glad o äter som vanligt. Han har gjort detta hela veckan, men när han rids så hostar han till någon gång i början, o därefter ingenting. Jag ser att han hostar upp slem under natten (inga mängder).
Jag skyllde på mitt hö som var dammigt. Har nu köpt nytt som jag för säkerhets skull vattnar. Vet inte om det gör någon skillnad. Har honom ute så mycket jag kan för att han ska slippa stå inne i stallet där det är mer damm, och så har han ett tunt täcke på sig för att inte bli kall (om det nu är en vårförkylning han dragit på sig).

Hur har du gjort? Vore kul att höra om du ringt veterinär och vad du fått för råd. Jag har inte varit i kontakt med några andra hästar, så någon smitta borde jag inte ha tagit hem till stallet. O stallkompisen är helt opåverkad (som ätit av samma hö).

Låter som min häst. Hon hostade upp slem och var snorig men utan temp och lika pigg och glad som vanligt.

När jag pratade med Vet. så sa han att det var en Övre Luftvägsinfektion och att hon skulle bli bättre på en vecka. Det blev hon iofs. men hon har inte slutat hosta helt, det är 2 veckor sedan det började. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med ridning och så. Det är ju tävlingssäsong och så.. så jag ska ringa Vet. imorgon igen och höra vad han tycker.

Jag har en liknande tråd på Hästvård och ngn sa att det är ett Virus och att det kan ta 6 veckor innan hästen slutar hosta.. men jag vet inte.. :confused:

Det finns tre hästar jag känner till som hade det så.
Fyra om man inkluderar en privathäst som jag bara känner till löst.
Den ena var min dåvarande medryttarhäst (för sjuhundra år sedan ungefär) och hon vart sådär i Maj-Juni ett år pga spåndamm, damm från stallgången, damm från stallet i övrigt samt av den torkade lerhögen hon hade till hage.
Det försvann när hon flyttade ut på lösdrift.

De andra två fick inte flytta ut (samma orsaker, samma stall samt samma symptom) utvecklade bronkit och togs bort samma sommar.

Fortsätter man att ha samma dammiga stallmiljö och inte förändrar hästens omgivning kommer den till slut att måsta tas bort. Har det inte hunnit gått så långt så kan man (som den där privathästen jag bara känner till genom en gammal ridskolekompis som skötte honom då, samt min egna medryttarehäst) med fördel flytta ut den till utebox eller lösdrift.
Inte sopa när hästen är inne, vattna fodret... se till att den slipper gå i en dammig hage = Dränera hagen så att det inte blir en leråker som blir en dammhög när det torkat.

Min ena häst hostade och hade gult snor ibland samma tid förra året. Det hela började med att hon började hosta efter hårdare ansträngning. Tog ut vet. som tog blodprov för säkerhetsskull.
Det hela visade sig vara en "vanlig" förkylning. Hon fick slemlösande (bisolvon då, som f ö hjälpte bra) och fick vila i ca 2 veckor, sedan var hon frisk igen... så det behöver ju inte vara så farligt...

Såna symptom hade min häst i vintras. och det var en helt vanlig förkylning. Vet. var ute och tog prover, men ingenting där :)
Hon var bra på en vecka, hostan däremot tog ca 2 veckor innan den försvann.

Liknande trådar

Övr. Hund Har hamnat i en mycket kompliserad sits och behöver lite råd. Det är så att för 9 år sedan köpte min mamma en labbevalp som va hennes...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: vallhund
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·
Hästmänniskan Ja, nu ber jag er kloka bukare om råd och stöttning... Jag har en valack som fyller 21 i januari, och senaste halvåret har han börjat...
2
Svar
20
· Visningar
2 266
Senast: nepita
·
T
Hästvård Hej! Till att börja med vill jag säg hej till alla eftersom jag är ny här samt tillägga att jag inte är speciellt erfaren när det gäller...
Svar
2
· Visningar
1 356
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Valp 2025
  • Hullbedömning - hur tjock/smal "ska" hunden vara?

Hästrelaterat

Tillbaka