va hände med min häst? *lite panik*

Sv: va hände med min häst? *lite panik*

Å fy fasen!!!

Jag har aldrig sett en sådan, fast jag har aldrig letat efter den heller förstås. Har varit ute och ridit i skogarna väldigt mycket och ofta förut när jag red distans - kanske tur att jag inte visste att det fanns sådana äckliga djur!!! Gäääh! :eek:

Om ett par dagar kan du nog hitta vätskande krustor på hästen. Förra året trodde jag att hästen hade början till regnskållor, men det var de äckliga krypen som orsakade krustorna. Jag stod och tvättade krustor med alsolsprit och hittade en ny knöl utan krusta som jag blaskade lite på, då kom en älglus krypande ur pälsen :crazy: .

I år har han "bara" krustor i svansroten än, får väl se om det blir mer.

/trassel

Om ett par dagar kan du nog hitta vätskande krustor på hästen. Förra året trodde jag att hästen hade början till regnskållor, men det var de äckliga krypen som orsakade krustorna. Jag stod och tvättade krustor med alsolsprit och hittade en ny knöl utan krusta som jag blaskade lite på, då kom en älglus krypande ur pälsen :crazy: .

I år har han "bara" krustor i svansroten än, får väl se om det blir mer.

/trassel

han har fått massor av små små små bulor och vissa som små små sår på..kan de vara dom då?
eller är de något annat..andra hästar som också blivit sånna nu.

Euuuuhh så jädra äckliga!!! Aldrig hört talas om eller råkat ut för men nu kommer jag att bli helt nojig... Det kryper redan över hela kroppen...:crazy: :crazy: :crazy:

men vad i h*****e?!?!:eek:
fyyyyyy!..nu tänker jag då inte rida i skogen alls nå mer..!!!

jag har aldrig hört talas om dessa äckliga kryp..

*börjar klia i huvvet..på benen...aaaaaaaaaahhhhhhhhh*

Nej de äter oftast inte vid kolik.

Kolik är ingen sjukdom det är ett syptom på ngt annat (tex tarmvred), det kan som sagt vara älgloppor, annars vet jag inte.

Min pålle åt fast hon fick kolik, matglad som hon är...

Min häst både springer och stampar med hoven vid kolik. Inte för att jag tror att detta var det men som sagt. Flemar. springer, rullar och stampar gör han. Har alltid gjort och hade uttalad kolik cirka fem gånger för några år sedan (konstaterad av veterinär).

Låter som ett fånganfall du beskriver.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 462
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 137
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 218
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 010
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar