va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Angua

Trådstartare
Har problem med värk och neuropatisk smärta och har domningar i armarna som blivit värre på sistonde. Jag känner kyla som smärta men idag när jag tog in hästarna och det var snö på grindhadtaget så gjorde det ont (eftersom jag inte hade handskar med mig :meh: ) men snart efter det så domnade fingertopparna bort. Har hänt tidigare, fast lindrigare, men så fort jag värmt fingrarna har det gått över. Men inte idag, nu sitter det i ett par timmar senare. Börjar bli lite fundersam, någon som varit med om liknande? Vet ni vad det berodde på?
Googlar jag handlar det mesta om karpaltunnel och det är det inte då hela ringfingret och lillfingret också är med och domningarna i armarna som kommer och går kommer från axlar eller nacke. Har handledsortoser på också eftersom handlederna är klena..

(Och för att förekomma, ja jag känner till 1177 och tvivlar på att de kan hjälpa mig med detta, befinner mig i ingemansland där vc skickat mig vidare till smärtenheten men har inte tid förrän i mitten av februari. Har det inte gett sig på måndag ringer jag vc ändå ;) )
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Reynauds fenomen? En diagnos som jag har. Cirkulationen stängs av till fingrar och även tår ibland. Vid kyla eller tempratur skillnad blir mina fingrar alldeles vita och jag tappar känseln. Det gör också jätteont att ta i något kallt.
Har verkligen fått hjälp av min medicin som ökar cirkulationen.

Finns olika orsaker men i mitt fall så är det en del av min reumatiska sjukdom.
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

hmm, inga vita eller blåa fingrar, de var rosa som vanligt. För om jag fattat rätt ska väl hela fingrarna bli vita? De blir vita fläckvis av kyla, men fingertopparna ser ut som de ska.
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Lite OT, men undrar om det är det som jag har?
Har karpaltunnelsyndrom i ena foten (vilket resulterat i bl a en bortdomnad stortå), och har tänkt att det är det jag har i händerna också. Men det kanske är Reynaulds syndrom då?

Det kan se ut såhär:

vitafingrar_zps44d3cde1.jpg
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Japp så ser mina fingrar ut. Ibland bara lite fläckvis och ibland helt vita. Varierar också om det är alla fingrar eller bara några. Finns hjälp att få:)

Äter du någon medicin för det?
Efter ett bad på sommaren.

foto0188_zpsyvjepk2d.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Hm, då verkar det ju vara det då kanske :)

Jag har inget direkt besvär av det, får det oftast bara på vintern/hösten, och ganska sällan på sommaren, så jag har faktiskt inte sökt för det.
Borde man det kanske?
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Jag tycker du kan söka. Jag sökte för mina fingrar för 2, 5år sedan på vårdcentral. Blev remiterad till reumatologen där jag fick en reumatisk diagnos:(
Ligger ofta någon reumatisk sjukdom bakom.

Finns medicin så att du slipper besvären med fingrarna. Jag äter Adalat, som är en blodtryckssänkande medicin. Men den vidgar kärlen så att cirkulationen blir bättre. Jag har lågt blodtryck innan men märker inte av det. Funkar kalas bra. Har sällan besvär med mina fingrar nu.
 
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Sådär ser mina tår ut, vet du om man kan ha detta problem även i tårna/fötterna? Efter lite googlande ser jag ju att det också gäller tårna :O
Mina "pekfingertår" blir helt vita utan känsel efter bara lite kyla, behövs inte alls mycket för att de ska bli så :(
 
Senast ändrad:
Sv: va f-n.. Tappade känseln i fingertopparna?

Ja jag kan känna ibland att jag tappar känseln i tåna. Men har aldrig sett att dom blivit vita, har ju alltid strumpor och skor på.
Mina fingrar började vitna för flera år sedan men det var bara något något enstaka finger i början. Trodde då att jag förfrysigt dom.
Men för några år sen blev det så illa att jag kunde inte gå in i affären på sommaren utan att mina fingrar vitnade. Det räckte med den lilla temperaturskillnaden. Skitjobbigt.:(

Fick en kärlvidgandesalva som bara gav mig migrän..blä. men som sagt så har Adalatet funkat.

Visst finns det andra orsaker än reumatism till reynouds, som tur är.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp