Safira

Trådstartare
Min ena katt, kastrerad hona, går på toaletten o försöker kissa men det kommer bara några droppar så jag misstänker starkt att hon har uvi. Igår hittade jag även en stor blöt fläck på täcket men det luktade inget. Kan kattkiss vara luktfritt ibland? Annars vet jag inte var det kommer ifrån.

Ska ringa veterinären såklart men sist jag var in med katt med uvi så skulle jag ha med urinprov men det är ju inte så lätt att ta och definitivt inte om katten inte kissar en större mängd.
Kan veterinären ta reda på om det är uvi utan urinprov?
 
Sv: Uvi?

Veterinären kan ta urinprov med hjälp av en nål som hen sticker in i urinblåsan. Men om katten inte kan kissa så är det bråttom så kontakta veterinär omgående.
 
Sv: Uvi?

Var hos vetten nu ikväll och hon hade en inflammation och ev. en infektion. Dom tog odling så de får jag svar på imorgon. Var iaf inte stopp i urinvägen.
 
Sv: Uvi?

Skönt att det inte var stopp.
Min katt fick urinsten så att det blev helstopp i urinröret. Trots fyra operationer så gick det inte att rädda honom :cry: urinblåsan hade blivit så inflamerad att den inte kunde dra ihop sig längre och han läckte konstant efter sista operationen. Det är därför det är så viktigt att åka in direkt om de har svårt för att kissa just för att det kan bli så att urinblåsan blir så inflamerad att det inte går att göra mer för katten.

Jag hoppas verkligen att din katt snart är frisk och pigg igen.
 
Sv: Uvi?

Tydligen så är de ovanligt att de blir helstopp på honor så dom igår. Lillan hade en ganska liten blåsa nu o dom så att man märker ganska tydligt om den är proppfull vilket kan vara bra o veta inför framtiden ju.
Trist med din kisse :-(
 
Sv: Uvi?

Våran ena steriliserade honkatt hade problem med Uvi så numera har vi börjat krossa C-vitamin i tonfisk några gånger i veckan. :)
Lite underligt, våran andra steriliserade honkatt äter inte tonfisken med C-vitamin medan hon med uvi självmant väljer den med c-vitamin i. :
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 381
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tjänar för tillfället ganska mycket mer i lön än ordinarie, då jag är utlånad och får massa extra ersättningar för det. Det har...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
3 344
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp