Utvecklas i ridningen?

karini

Trådstartare
Hur ska jag komma vidare i min ridning? Just nu känns det som att jag står helt stilla och jag behöver utvecklas för att tycka att ridningen är riktigt rolig.

Jag har en medryttarponny med underbara ägare, som jag har ridit i tre år. Men det är deras andra ponny som jag har ridit mest och verkligen älskar. Men tyvärr såldes hon i somras och jag var väldigt besviken.
Den andra ponnyn är trevlig, välutbildad (går FEI dressyr) men inte alls min typ av häst, kemin stämmer inte mellan oss och jag kan bara rida henne iform i korta stunder ute (rider bara ut med henne).

Jag har haft mycket i skolan i höst och istället för att åka till stallet har jag valt fester och kompisar istället. Den andra ponnyn hann jag alltid med, även när det var mycket att göra i skolan.
Ägarna behöver bara hjälp en dag i veckan och det gör inget om jag inte hinner en vecka, de hinner med hästen själva då.
Så egentligen har jag väl den perfekta medryttarhästen i mångas ögon men jag vill komma vidare i min ridning eller iaf ha kul när jag rider ut tex. så avskyr hästen att ridas på den underbara sandstranden vi har vid stallet och jag bara längtar efter långa galopper där...

Vill egentligen rida för tränare ibland, men är inte så lockad av ridskolorna här, har inte hört så mycket bra om dem.

Såg att en häst i grannstallet behövde medryttare, men det gäller tre dagar i veckan och jag är lite osäker på om jag kommer att hinna med det. Men om jag inte går på lika mycket fester som nu skulle det nog gå.

Hur ska jag göra för att ridningen ska bli rolig igen? Och hur gör ni andra som pluggar på universitet?

Sv: Utvecklas i ridningen?

jag har precis gått med i akademikerryttarna så kommer rida i deras dressy och hoppgrupp i vår.. känns som att det kommer ge mycket socialt och ridmässigt .. letar även lite löst efter en häst att bara rida ut på. får se hur det blir med det..

jag festar dock mycket sällan nu för tiden. blev lite för mycket 18-22 års åldern så nu känns det mest meningslöst..

men visst, rid för tränare så ska du nog se att det känns roligare.. jag tror också att det blir roligare om man rider oftare så prova hästen i grannstallet och se hur det känns iaf!

Såg att det fanns en akademisk ryttarförening i Lund också.
Man kanske skulle prova att gå med där?:idea:

Annars känns som det är svårt att hitta någon tränare när man inte har en egen häst. Och medryttarhästen får jag inte rida för tränare med.

Har nog inte tänkt på det innan men delvis är det nog den sociala biten jag saknar i stallet. Eftersom jag rider ponny är tjejerna i stallet 10-14år och ibland saknar jag mer vuxet umgänge. Eller iaf att kunna rida ut tillsammans med någon annan då och då, det hade jag förra året men nu har jag bara ridit själv hela hösten.
Man vill ju kunna dela hästintresset med andra.

kolla upp AR i lund och gå med, de har ju möten, KM, utgång, osv osv. :) jag planerar att vara aktiv samtidigt som jag rider i deras båda grupper, har redan tjuvprovat dressyrgruppen i fredags (börjar på riktigt i januari) och det kändes super :D

Jag tycker att det allra bästa sättet att få mer inspiration är att skaffa sej en bra tränare :D Man får liksom ett helt annat fokus på sin ridning, och ridningen blir mer målmedveten även mellan träningarna. Man blir peppad att "bättra på" dom sakerna man får i hemläxa av tränaren och man blir ju ännu mer inspirerad när det börjar lossna och hästen o du går framåt! :)

Vi har ju alla olika ambitioner, själv har jag valt att välja bort de flesta fester. Jag tycker själv att jag mår bättre av att utvecklas som ryttare och känna motivation att fortsätta utvecklas än att hänga på korgen/festen. Känns också som att fester och krogen finns ju kvar, men de andra tillfällena kanske inte gör det, iaf kanske inte med samma häst.

Jag tycker du borde hitta en tränare du trivs med, prova att rida för många olika så märker du vem som passar just dig bäst. Sedan kanske du kan planera? Jag påstår inte att du inte redan gör det, för det har jag ingen aning om. Men jag vet att enda sen jag började planera mina dagar i veckan så får jag ihop allting. Jag kan träna för min tränare på helgen träffa vänner/pojkvän samt festa utan att något annat blir lidande.

Vill jättegärna rida för tränare men hur hittar man någon att rida för när man inte har någon egen häst?
Nuvarande medryttarhästen får jag ju inte träna med.
Så alternativen blir väl att hitta en ny medryttarhäst som jag kanske kan få träna med eller att rida lektion på ridskola.

Du har absolut en poäng i att jag om jag planerade bättre skulle jag säkert hinna med mer. Nu följer jag mest med mina kompisar på vad de gör utan att tänka så mycket på vad jag själv egentligen vill göra. :o

Under jullovet har jag tagit hand om en häst hela veckan nu och det har varit underbart att få rida så mycket igen.
Vi har ridit dressyr två gånger och bara på två pass känns det som min ridning blivit bättre! Och imorgon ska ägaren ge mig en lektion.

Så nu börjar jag få tillbaka lusten att rida igen men tyvärr finns denna hästen i min hemstad och inte där jag pluggar -annars hade hon varit perfekt!

AR i Lund har tyvärr sina lektioner tidigt på eftermiddagen så det blir lite svårt att hinna dit varje vecka. Men jag ska nog gå med ändå och försöka rida ibland när mitt schema passar.
Perfekt att man inte behöver binda upp sig för en hel termin utan kan komma när man hinner.
Sen verkar de ha väldigt kul i AR, precis som du skrev ;)

Ja du, det problemet kan jag tyvärr inte lösa.. Det kanske är som du säger enda sättet att hitta en ny medryttarhäst. Det skadar ju aldrig att kolla och provrida, trivs man inte med någon så har du ju iaf en häst kvar. Lycka till med sökandet!

Jag vet hur du känner, jag har nu studerat fem år(blir klar till sommaren) och de första åren jag studerade på universitet så kändes det som att jag aldrig hade tid med stallet(hade ingen egen häst, medryttare) plus att jag prioriterade kompisar och den sociala biten med andra människor mer just då. Så jag tog en paus med hästar, och nu i år har jag kommit igen och tycker att det är himla kul igen! Ett tips är att ta en paus om du tappat motivationen, men börja gärna igen!;) Ett annat tips, börja rida för en tränare, mycket motiverande!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
547
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 732
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 751
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare