Uttråkad skadad häst

nattrexx

Trådstartare
Hej! Min häst skadade sig lite lätt i hagen här om dagen. Inget farligt tror vi. Det är en sena som är lite svullen, men han haltar inte. Igår ryckte han med benet och idag gjorde han inte det. Han går i sjukhage tills svullnaden läkt men han är en väldigt aktiv träningsponny, han tål inte att stå stilla och göra inget och inte bli riden. Han får mycket överskotts energi även men kraften nerdragen med havrekross istället för vanlig havre (han får väldigt lite, även innan eftersom han redan har så mycket energi) Nu ska vi bara leda i paddocken i ca en halvtimme och köra lite NH mm. Men han är så uttråkad att han biter i exakt allt! Han tar repgrimskaftet i munnen som om det vore ett bett och han nafsar i min arm och hår och lite överallt, samtidigt kan han inte stå still och när han väl gör det så vill han inte gå utan står hellre och tuggar på något... Någon som har ett tips för att få honom mer sysselsatt när man leder honom så han koncentrerar sig istället för att gå runt och tugga på allt han ser?

Som Axel skrev, ta bort havren. Varför ska ha ha den om han inte går? Många glömmer att dra ner på fodret när hästen skadas och blir sedan lite förvånade över att hästen har överskottsenergi :)

Som Axel skrev, ta bort havren. Varför ska ha ha den om han inte går? Många glömmer att dra ner på fodret när hästen skadas och blir sedan lite förvånade över att hästen har överskottsenergi :)
Han får havrekross för att han blir lite galen i boxen när alla andra äter sin kraft, det är så lite att det mer blir som en godisbit istället, mest för att han ska ha något. Sen så leder vi ju honom 30-45min om dagen i form fast bredvid ;) Men han är mycket bättre nu när han gått lite, inte alls springig utan snäll och lyssnar på än! :)

Han får havrekross för att han blir lite galen i boxen när alla andra äter sin kraft, det är så lite att det mer blir som en godisbit istället, mest för att han ska ha något. Sen så leder vi ju honom 30-45min om dagen i form fast bredvid ;) Men han är mycket bättre nu när han gått lite, inte alls springig utan snäll och lyssnar på än! :)

Det finns annat han kan få som inte ger energi som tex. morötter som är mycket bättre då. Vet en som inte ger sin häst havre alls utan bara morötter som krubbskrammel för den ska få när dem andra får.

Hästar är vandedjur. Får de inte alltid när andra får så blir det OK.
Jag är noga med att mina inte alltid får bara för att den ena får

De måste inte ha kraftfoder varje mål. Jag har tänkt som du, att min ska ha nåt varje mål "för att inte bli ledsen" men handen på hjärtat, de nöjer sig med hö. Den av mina jag "pjoskat med" vande sig vid bara 1 kraftfoderhink per dag ganska snabbt, den andra som inte stått på stall alls innan klpte direkt att man vissa måltider bara får hö. Tror det är vårt hästmammahjärta som lider värst ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 498
Senast: vildeld
·
Hästvård Vänder mig till er här på Buke för att se ifall någon har upplevt nått liknande med sin häst. För att göra en förkortning av vad som har...
2
Svar
29
· Visningar
5 691
Gnägg Nu känner jag att det är en så otroligt markant förändring och är nyfiken på era erfarenheter kring detta! För 3 veckor sedan åkte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 345
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama