Uttråkad häst

S

Shio

Hej.

Jag har en liten fundering här:
Det är så att min medryttarhäst är väldigt uttråkad i sin box och därför står och skrapar i golvet rätt ofta, men endast då man inte är där och pyssalr om henne. Tidigare hade hon en fotboll som låg inne i boxen, men den har hon tröttnat på och leker inte mer med den. Så nu tänkte jag att i julklapp ska hon få en leksak av mig. Men då till min fundering: Vad rekomenderar ni? Har funderat på en sån där "Jolly ball" från hööks. Är dom bra? Eller är det lika bra att bara köpa ett gossedjur och hänga upp, eller finns det något annat förslag? Alla tips välkommanas :)

Mvh

Sv: Uttråkad häst

Du kan lika gärna ta en PET flaska och göra hål i som du fyller med hö, det tar en stund att pillra ut stråna, eller ta en gran kvist och häng i taket, den ska hänga fritt så det blir lite svårt att få tag i den.

Jag har en boll med två hål i (hundleksak) som jag lägger lite pellets i. Utmärkt sysselsättning.

antar att det inte är du som bestämmer eftersom du bara är medryttare, men mer utevistelse med hästkommpisar i braiga stora hagar med gräs i är toppen.

och under stalltiden så är det bra om hon har mycket halm att tugga på och kan titta ut.

man får ju inte glömma att hästar är hästar och att hästar inte tycker det är skojigt att stå i en liten bur mästa delen av dagen.

men nu kan ju ge henne pinnar att tugga på, klickerträna henne så hon får använda hjärnan lite. rida lite offtare, gå promenader osv

Håller med, det bästa hade varit mer aktivering i form av motion å utegång.

tog en sirapsflaska som jag gjorde små hål i, å hade i lite pellets. kanske kan vara bra sysselsättning om hästen har lite tålamod.. det har nämligen inte min... han bet sönder flaskan å käka upp allt på en natt... :crazy:

Jo, hon går ute i stor hage från morgon till ca åtta på kvällen, med sex andra hästkompisar. Men står inne under natten. Sen är hon endast 2 år nu, så hon får sysselsättning och motion i den grad som hon behöver. Men hon blir snabbt utråkad av att bara stå.
Men jag ska nu ta och skramla ihop lite olika grejer och prova med, om det faller damen i smaken =)

Är hon bara två så ska du nog vara försiktig om du tänker testa att hänga en gran i boxen,,,,Vore ju synd om du skrämde vettet ur henne ;)
Låter som det är en rastlös dam du sköter om, prova att "spionera" på henne kan vara att hon bara skrapar när någon är i stallet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag tänkte fråga er om ni visste någon bra leksak till en äldre dam som står på boxvila? Hästen har blivit väldigt uttråkad...
Svar
6
· Visningar
2 597
Senast: diabla
·
Utrustning *osäker på om jag lagt rätt, då den inte är helt "ren" utrustningsfråga men samtidigt tyckte jag inte att den passade in någon...
Svar
12
· Visningar
2 286
Senast: WildHorse
·
Övr. Barn Det händer att jag umgås med folk som har barn(åldrarna spädbarn, 2-5 år samt låg- och mellanstadie), själv har jag inga barn och vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 036
Senast: Och_Aye
·
Hästvård Fick igår diagnosen hovbensfraktur på min alldeles för lovande livliga och alltid spralliga unghäst :love: på 5-år och vill såklart...
Svar
14
· Visningar
10 995
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama