Uttjatat ämne, men men..

A

adnamA

:smirk: ..läste i en gammal tråd är värdet på gräs var ca 2,2MJ och 20-40 SMRP per kg foder. Stämmer det..?
Hur mkt kan en D-ponny tänkas sätta i sej på ca 12-14 timmar?
Är det dumt att fodra med ett proteinrikt foder, te.x. Krafft Nya Groov, nu när gräset har kommit? Kvoten blir ju ganska hög, men det kanske inte gör något eftersom överskottet kommer från grovfodret?
Tacksam om nån orkar svara på ett uttjatat ämne.. :crazy: :D
 
Sv: Uttjatat ämne, men men..

Värdet på gräs är ju lite olika, men det låter rimligt. Det verkar onödigt att fodra med ett proteinrikt kraftfoder utöver gräset, bättre att spara de pengarna...
 
Sv: Uttjatat ämne, men men..

Okej, på vilket sätt är det onödigt..? Är det inte "onödigt" att byta krafftfoder nu, när jag ändå kanske måste byta tillbaks sen? Gör det nån skada?

Ingen mer som har lust att svara..? :)
 
Sv: Uttjatat ämne, men men..

Det är ju "onödigt" att lägga pengar på ett proteinrikt kraftfoder (eftersom proteinet ofta är rel. dyrt) om din häst ändå får mer än nog av gräset, vilket den kan få om den har god tillgång till bete 14 h/dygn. Om det är onödigt att byta kraftfoder beror ju på hur länge din häst ska gå på gräs, men jag känner inte många hästar som går på sin "vinterfoderstat" även på betet... Men det är nog inte skadligt att ha kvar grooven, bortsett från att det ju för hästen "kostar" en del att bli av med överskottskväve.
 
Sv: Uttjatat ämne, men men..

Så jag kanske skulle byta till t.ex. Grund då..? :)
 
Sv: Uttjatat ämne, men men..

Ingen mer som har lust att skriva en rad..? :)

Iaf, jag har räknat och kollat lite.
Räknade med att han åt 15kg gräs per dygn (ca12h). Rimligt, eller..?

Behoven är ca:
68,5 MJ
410 SMRP

Sen behöver han gå på sej liiite till och han behöver en lite högre kvot än 6. (arab)

Med nuvarande foderstaten:
1,6kg Groov
2-3 kg hö
0,2kg betfor
ca 15kg gräs


Det blev:
72 MJ
749 SMRP :eek:
kvot 10,9 !

Om jag skulle byta till Grund skulle det bli:
1,5kg Grund
2kg hö
0,2kg betfor
ca 15kg gräs

Det blir:
69 MJ
669 SMRP
kvot 9,6
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Sitter och jobbar lite med foderstat till min häst, men hur ska jag få ihop tillräckligt med stråfoder?? Hon är en lättfödd häst (ca 600...
Svar
13
· Visningar
1 338
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
L
Foder & Strö Jag har en häst, en varmblodig travare:love:, som är mycket pigg och framåt. Vill gärna få väck en del av överskottsenergin ur honom...
Svar
7
· Visningar
1 035
Senast: lil-sis
·
L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 001
Senast: LindaK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp