Utstickare

S

svampbobtrekant

Jag själv vet hur viktigt det är att man kan rida när man skaffar häst, att man rider för tränare, att inte skaffa unghäst direkt. teoretisk sett är det jävligt lätt att sätta synpunkter på hur allt borde vara, men verkligheten då? här har vi ett dilemma:

Jag i mina hela fjorton år:smirk: har ridit på ridskola i 7 år och två gånger i veckan dom senaste fyra. är inte särskilt tävlings inriktad men jag är inte hopprädd eller så och har ganska klart för mig vilken "filosofi" jag försöker hålla mig till. och nej det är inte monty roberts nh eftersom jag tycker att det hela joinup systemet verkar rätt agressivt från människans håll, "jag är din ledare" grejen är inte min stil (alla har vi skilda åsikter, jag vet)


mamma hade hittat en häst nära där jag bor som behövde en skötare eftersom hon arbetades just ingenting, jaja tänkte jag, bättre det än inget. så kom jag och skulle prova att rida hästen, chocken när jag kom in och hästen jag skulle rida var ett femårigt litet travarsto på 150 som hade just inga muskler alls, hon hade blivit utköpt ur ett träningsstall där hon slutat äta och hade bara återhämtat sig senaste året. jag började rida henne några dar i veckan och skrittade bara första månaden, det var vinter, mörkt, fanns inget ridhus och jag hade bara ridit en travare tidigare. (jag hade mina "åsikter") men vi trevade på och lärde känna varandra bättre och bättre, Shae som hon heter blev modigare och modigare och jag bad henne inte om något hon inte klarade av.jag blev eftersom fodervärd eftersom jag ändå red nästan varje dag, och det hade vi råd med. allt har gått bra, jag har aldrig försökt få någon slags "ledarskaps makt" över henne, tillsammans lär vi oss, visst vi har haft våra skenturer och avfallningar, men från att ha ridit en häst från nollpunkten till att hon kan galopp från pass och skritt, ställa och böja och bära sig i skritt hoppa små små hinder (bommar:D ) och fått självförtroende som få så tycker jag inte det gått så illa.när vi gjorde köp på henne förra månaden var jag förstås världens lyckligaste. jag prislovar inte mig själv för jag har fått hjälp av kompisar och stallägare, hjälp att passa ut en bra sadel, och jag ifrågasätter mig själv var och varannan dag om jag är nog duktig och om det är rättvist mot henne. till hösten ska vi börja ta lektioner när vi bytt stall (det hon står i nu ska hyras ut). jag har hästkunnigt folk omkring mig som aldrig tvekar att hjälpa.

vad säger ni? skulle jag ha gjort som jag gjort eller låtit bli för att jag inte var nog erfaren och låtit dem avliva hästen?
det är så lätt att sätta upp dos and don'ts och tala om för andra hur det ska vara. men verkligheten då gott folk? det är inte alltid svart eller vitt. det finns gråzoner.

"En bra unghäst rids in av sin ägare, som är oerfaren men ivrig att lära, som tänker på vad hon gör och ger hästen den tid den behöver, de lär tillsammans.Båda gör misstag med de är tillräckligt generösa mot varandra för att klara av det. De kommer aldrig slå världen med häpnad, men häst och ryttare har roligt tillsammans"

utdrag ur tänk som din häst med michael peace och lesley baley
"tänk equus" går ut på att man är hästens jämlike, inte ledare.
jag tål kritik
 
Sv: Utstickare

Köpte min första häst när jag var 12 år (ridit i ca 5 år vid den tidpunkten tro jag). Hästen var 7 och endast grundutbildad.
Har haft henne i 4 år nu och visst möter man motgångar, men efter det kommer alltid framgång;)

Jag hade lite hjälp från andra, men det mesta fixade vi själv, tillsammans! Så gråzoner, dom finns:D

Håller med om att finns mycket "oskriva regler" när man köper häst. Men dom finns där av en anleding; för att vägleda människor. Men ibland måste man skita i dom och följa de man själv tycker känns rätt. Hade jag följt allt de med: 'köp en läromästare på 15 år och stå på ridskolan vart har nära till tränare osv', så hade jag ju inte hittat min underbara Carissa:love: Och jag hade inte haft lika roligt med mina hästar som jag har idag!

Hoppas att allt fortsätter att gå bra för er!:D
 
Sv: Utstickare

Kan inte annat än att hålla med dig.Äntligen så kommer det fram folk som struntar i vad andra tycker, och som kan bevisa för andra att huvudsaken med att ha häst är att man ska trivas ihop.Spelar ju ingen roll vad hästen eller du kan eller inte kan så länge man tar hänsyn till varandra och trivs ihop;)
 
Sv: Utstickare

Jag gjorde som du (fast jag köpte aldrig hästen) när jag var kring 12-13, och det gick alldeles strålande :D Nu är jag snart 30 men har i hela mitt liv mest ridit outbildade spolingar :o och fått dem någotsånär okej. Och det är minst lika utbildande som att rida findressyr på redan 'klara' hästar :D

Men jag tror det beror på vad man vill, och lite har det med tur att göra. Om en oerfaren ung tjej råkar ut för en väldigt dominant häst (eller rädd, eller något) så kan det ju snabbt bli farligt om hon inte kan hantera situationen. Eller om man rider så katastrofalt att hästen får rygg/benskador. Eller om man inte har vett att ringa veterinär om den skadar sig.

Men, det allra mesta är vanligt hederligt förnuft. Funkar det, trivs ni - kör hårt! Bara man är ödmjuk nog att ta hjälp när man känner att man inte räcker till.
 
Sv: Utstickare

Underbart :bow: :bow: Jag håller precis på att göra en liknande grej. Nämligen struntar i vad min tränare säjer går på min magkänsla.
Ser fram emot att höra mera om hur det går
 
Sv: Utstickare

Låter som du gjort helt rätt. Varför skulle du låta dem avliva en häst som var frisk och som du kan ha glädje av? Du kommer ju få en jättefin häst bara du har tålamodet. Själv har jag också en unghäst som bara kunde typ start och stopp när jag köpte honom. Idag är han en jättefin hoppponny. Mest tack vare mina tränare som jag verkligen litar på, då jag ser att de dem lär ut ger resultat. Därför tror jag även att det är en bra ide att rida för tränare.. men du verkar ha klarat dig bra ändå. Lycka till med din häst. :D
 
Sv: Utstickare

K'nner du att du är verkligt redo för att ta hand om en häst så tycker jag det. Men flera gånger i tråden har du pratat om ekonomiska problem, och att du hade knapert i plånbocken nästan som fodervärd, då tycker jag frågan istället ska riktas emot, har du verkligen RÅD att sköta om en häst? Jag menar om den plötsligt skulle bli sjuk och veterinären akut skulle behöva komma.. Då kan et vara bra att ha den lilla extra slanten. och om du köper den så ; lycka till med ditt hästköp! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp