Utställningsträning!

D

Drezca

Hur tränar man sin hund för utställning på bästa sätt? ska snart i väg på vår första valp utst'llning och vill ha en massa tipps för hur jag ska gå till väga, Då vi är nybörjare båda två. Jag vet att det finns kurser att gå men de börjar inte förrns den här har varit.

Sv: Utställningsträning!

Träna på att ställa upp hunden snyggt, gå ut på en gräs eller grusplan (tex.) och ställ ut koner eller nåt som märker ut "utställningringens" hörn och tänk dig en plats där domaren står och sen tränar du på att springa runt, springa i triangel och sen springa så domaren ser hunden rakt bakifrån och rakt framifrån.
Har du vänner som har hund så fråga om de också kan vara med så får din vovve träna på att "springa snyggt" även tillsammans med andra hundar och kanske nån kompis kan låtsas vara domare (?).
Sen så är det bra om du tränar hunden att bli hanterad av främmande människor så den inte ryggar undan för domaren och så...

Ja, precis som föregående. Träna att gå på ett rakt spår. Att hunden kan vara bland andra hundar. Mina utställningshundar måste också lära sig ligga i bur. Har du en hund av liten ras, ska den stå på ett bord och "undersökas".
Ta det bara lungt så hjälper dommaren oftast till om man är nybörjare. Lycka till!!:D

Om du kan... gå på en utställning och spana.. hur ser det ut, vad gör dom som ställer, vad ska jag göra för att lyfta fram just min ras, fråga, åter igen fråga, be någon visa dej hur det ska se ut... När det väl är dax, HA KUL... Finns inget roligare än att ställa valpar, man vet aldrig vad de ska hitta på för nått bus hahahaha.. se bara till att valpen är ordentligt rastad, så det inte händer en olycka inne i ringen =) LYCKA TILL, HA KUL! =)

Tack ala för era svar.
Tittat på utställningar har jag gjort många gånger och jag tänkte ta med henne till en annan utställning (som vi inte är anmälda till) innan för att se hur hon reagerar på miljön. Hon fungerar bra med andra hundar på valpkurser och så så jag tror att för det kommer hon fungera fint, men man vet ju aldrig.

Hur pass alvarligt ser dommarna på om hon skulle få lite fuffens för sig? om allt inte går helt perfekt? Hon är ju lite livlig så att säga och hon står snyggt en kort stund men tappar koncentationen efter ett tag.(stor hund och behöver inte stå på bord. Hon är även lite svår att hålla i trav utan kan få för sig att busa lite och gallopera och hopppa lite i bland. Försöker träna på det men jag kan ju inte veta om hon kommer uppföra sig innan. :)

Uppfödaren bor långt i från och kommer inte vara på denna utställningen tyvärr:( Sen tycker jag att hon är lite knepig också..

*fniss* en valp är alltid en valp... bryr sig dommaren om att valpen busar i koppel då är det inte nått att bry sig om, de flesta valpar är busiga på utställning, men många kan bli dörädd... lägg inte så mycket energi på att kolla hur den reagerar på plats, en grundregel som jag fått lära, är att låt inte valpen leka med någonannan hund på utställningsplatsen, det är där för att tävla och inte leka =) då vet hunden de oxå när den blir större...

Ex. min hund har "damp" när man är ute och går med honom, han bara ÄLSKAR andra människor, men när vi kommer till utställningarna så vet han nu vad som gäller, inget bus och inte nått hoppa på folk, shit va de är uppmärksamma på sånt vovvarna våra...

När han var valp så kavade han runt i ringen då vi alltid gick samtidigt i ringen som hans brorsa och de var bästisar då... han skulle bara leka och leka, inte ett travsteg, bara spänna och gå i passgång, inte förrän nu när han är 1,5år så går han fint i kopplet och står jätte fint =)

Men det viktiaste HA ROLIGT, prata bäbis språk med din hund så den gillar att vara på utställning, det är höga ljud och mycket hundar... så få den att koncentrera sig på dej =)

Får man fråga vad du har för ras TS?

Tack ala för era svar.
Tittat på utställningar har jag gjort många gånger och jag tänkte ta med henne till en annan utställning (som vi inte är anmälda till) innan för att se hur hon reagerar på miljön. Hon fungerar bra med andra hundar på valpkurser och så så jag tror att för det kommer hon fungera fint, men man vet ju aldrig.

Hur pass alvarligt ser dommarna på om hon skulle få lite fuffens för sig? om allt inte går helt perfekt? Hon är ju lite livlig så att säga och hon står snyggt en kort stund men tappar koncentationen efter ett tag.(stor hund och behöver inte stå på bord. Hon är även lite svår att hålla i trav utan kan få för sig att busa lite och gallopera och hopppa lite i bland. Försöker träna på det men jag kan ju inte veta om hon kommer uppföra sig innan. :)

Uppfödaren bor långt i från och kommer inte vara på denna utställningen tyvärr:( Sen tycker jag att hon är lite knepig också..

Hej!

Det du absolut ska tänka på när du tränar din valp till utställningen, det är att det ska vara kul.. så du får inte hålla på åå skälla på den osv... tänk på att vara såå posetiv som möjligt, men inte över posetiv så att valpen blir helt galen.. haha..
Eftersom det är en valp du ska ställa ut så är det klart att dommaren har lite översende... men helst av allt så ska det vara så proffsigt som möjligt.. tänk oxå på de, Så att du liksom inte går och tänker nej men det gör inte så mycket, det är ju ändå en valp.. om du förstår:smirk: att hon inte står helt kontenueligt gör inte heller så mycket, ibland gör inte vuxna kunniga det heller.. men vänd på hunden då, gör någonting så att du snabbt kan ställa upp valpen direkt.. tänk på att ha godis med dig så att du kan locka valpen..
Men att den är lite busig som du skriver, tänk på att den definitivt inte får hoppa upp på dommaren el vidröra dommaren om inte dommaren går fram själv och hälsar på valpen...
Hoppas att jag var till lite hjälp iaf..

Mvh
Carro

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 899
Senast: Sel
·
V
Hundträning Skulle vilja utbilda en hund till att upptäcka cancer. Någon som har gjort det här (eller annan specialsök) som vill berätta om vägen...
Svar
2
· Visningar
523
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna