Utställningshjälp

lakrits

Trådstartare
Ska på en utställning som anordnas av en lokal klubb.
Den är öppen för alla raser och även korsningar.

Nu undrar jag vad jag ska tänka på???

Det gäller ett föl och mamman ska med också, dock inte bedömmas.

Hur brukar ni göra?
Jag tänkte att båda två får ha knoppade manar och sedan får fölet ha en fin grimma,,,,går vit bra?

Mamman kommer också givetvis ha träns.....

Ska jag ha hjälm? Får man ha med sig spö in om man behöver mana på mamman när de ska se fölet i trav?
Jag vet att jag ska gå på hästens vänstra sida och vid bogen.
Men hur är det,,,,när jag vänder honom så ska han den högra sidan mot domaren ,att han ska gå runt mig? Stämmer det?

Hur ska han stå när han ska ställas upp?
Ska höger bakben stå längre bak och jämt i fram?
Nu är det iofs ett föl det handlar om så det är väl kanske inte alltid så lätt att få det som man vill men jag vill göra så rätt som det går.....

Sv: Utställningshjälp

Bägge ska ha knoppade manar om det går. Träns till stoet och snygg grimma till fölet. Ha du ett spö till stoet, det är bra att ha om hon blir slö. Tänk på att det ser snyggt ut om ni två som visar hästarna har enhetliga kläder. Hjälmar ska man också ha när man visar föl, dock är det många som slarvar med det.
Fölungen ska stå så att han har den öppna sidan mot domaren, alltså det benet som är närmast domaren ska vara längst bak. Frambenen kan vara paralella eller lite öppna som bakbenen.
Lycka till!

Om hästarna ska vara knoppade eller ej beror på vilken ras det är. Jag skull t ex aldrig få för mig att knoppa manen på mina shettis föl :D

Aha, utställningen i Vartofta????
Jag ska oxå dit, med en fjording och en korsningsponny.

Givetvis är det olika för olika raser om man ska knoppa, men jag hade för mej att Lakrits har "bruningar" så därför skrev jag att dom ska vara knoppade. Själv har jag fjordingar, så dom hade ju inte heller varit så snygga i knoppar! :D

Det var bra det, så att jag inte rådde dej att knoppa några shettisar eller fjordingar! ;)

Men i Tidaholm får man väl inte visa korsningar????

Jag har en till fråga....

Var ska fölet gå???
Ska vi gå framför, bakom eller brevid mamman?
Om vi ska gå brevid,,,,ska jag då gå mellan mamman och fölet??? På hans vänstra sida....

Tror ni det är Ok att komma med Cowboyhatt, boots m.m och showträns på stoet?

Eftersom vi håller på med western och klädseln skulle vara enhetlig så tänkte vi att det kunde vara en kul grej men det kanske inte domarna tycker????

Fölet skall gå bredvid eller bakom modern. I skritt kan det vara bra bakom, det är naturligt för hästar att gå på led och då blir dom avslappnade--visa bra skritt behövs "relax" och det blir oftast bäst bakom.

När ni travar blir bäst vid sidan av modern, stoet håller takten och fölet faller in....
Du springer då vid sargen och har stoet mot mitten och fölet längst in mot mitten.
Domaren vill ju se fölet, fölet behöver se modern och du springer inemot sargen och skall i princip inte synas--utan hålla takt och tempo.
Glöm inte "takten", bra takt och inte överilat tempo..

Får man släppa fölet blir det allra bäst--trava då på med stoet och håll takten , rusar fölet lite fortsätt i bra takt och fölet kommer automatiskt upp vid stoets sida. (ivarjefall förr eller senare)

Får ni inte släppa, försök då att ända springa bredvid med fölet.

Möjligtvis kan någon enstaka domare uppskatta cowboy utstyrsel, men jag tror det är dummt att chansa !!!
peråke

Senast ändrad av en moderator:

Ok,,,så om jag fattat det hela rätt ska jag göra såhär;
Stoet på yttersidan(längst mot sargen), fölet på innersidan (längst in mot mitten), ledarna på hästarnas vänstersida, i skritt bakom med föl och i trav brevid.

När hästen ställs upp,,,då ska jag/vi stå framför hästarna eller???

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 318
Senast: Masse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 649
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II