utställningsfin?!

aramis

Trådstartare
Ja, så ska vi på vår första utställning med vår lilla skogis.:love:
Köpte Espree schampoo (någonting som i alla fall lät som om det skulle passa en skogispäls....), vi shamponerade och duschade bort allt noga. Så gått det gick med en slingrande misse.

Eftersom hon var rätt så "fet" i pälsen på vissa ställen så shamponerade vi två gånger. Men nu när hon torkat så är hon ändå inte helt ren. Det skivar sig fortfarande lite i pälsen. Främst vid öronen och manen. Så vad gör man?? Kan man få till det med något puder eller annat? Vill helst inte bada om henne igen eftersom det tar några dagar innan pälsen ser fin ut igen. (Tycker jag som ammatör)

Vad gör man? Vore gulligt om ni kunde hjälpa en nybörjare. Är rädd för att bli utskrattad över att jag kommer med en opreppad vildbatting :angel:, vill i alla fall inte att hon ska få sämmre bedömning pga min okunskap i pälsvård.

Sv: utställningsfin?!

I 9 fall av 10 så är det sköljningen folk gör fel när de utställningspreparerar. Man ska skölja länge, länge, tills pälsen känns helt "knastrig" eller hur man nu ska uttrycka det. Minsta lilla schamporest ger intryck av fet och tung päls, framförallt syns det bakom öron (där man ofta fegar med sköljningen) och under magen (där allt vatten/schampo måste passera).

Antingen får ni bada om i sista sekund (med risk för en för mjuk päls på utställningen) eller så är det försiktig pudring som gäller. Vissa domare skyr puder som pesten, och ger garanterat nedslag på det.

Om ni skulle ha maximal otur och få en bitchig domare så säg helt enkelt att ni är nybörjare och be om tips. De ska inte bete sig så men det finns ett fåtal som gör det... De domare jag går assistent hos brukar säga "katten visas inte till sin fördel idag, be din uppfödare om prepareringshjälp".

I 9 fall av 10 så är det sköljningen folk gör fel när de utställningspreparerar. Man ska skölja länge, länge, tills pälsen känns helt "knastrig" eller hur man nu ska uttrycka det. Minsta lilla schamporest ger intryck av fet och tung päls, framförallt syns det bakom öron (där man ofta fegar med sköljningen) och under magen (där allt vatten/schampo måste passera).

Antingen får ni bada om i sista sekund (med risk för en för mjuk päls på utställningen) eller så är det försiktig pudring som gäller. Vissa domare skyr puder som pesten, och ger garanterat nedslag på det.

Om ni skulle ha maximal otur och få en bitchig domare så säg helt enkelt att ni är nybörjare och be om tips. De ska inte bete sig så men det finns ett fåtal som gör det... De domare jag går assistent hos brukar säga "katten visas inte till sin fördel idag, be din uppfödare om prepareringshjälp".

Har hört att man kanske kan använda potatismjöl, rätt eller fel? Hur går man då tillväga med potatismjölet??

Uppfödaren tar bara Yes och badar av dom med. Men ja, jag kanske ska fråga lite ändå :crazy:
Är det helt åt skogen om man skulle visa en katt som inte är helt 100 i pälsen, tex lite fet vid öronen? (Hon går i ungdjursklass).

Då får du fråga andra skogisutställare, det brukar finnas folk som gärna tipsar!

Jag använder johnson's babypuder på feta partier om det krisar, det är ofettat puder.

Det värsta som kan hända är ju att domaren klagar på prepareringen och katten inte vinner, men ungdjursklasserna handlar ju i mina ögon mer om att vänja katten vid utställning och få lite indikationer på hur den utvecklar sig. Man blir ju inte hängd för att man inte har en vinnande katt liksom. Min hona blev BIS som femmånaders, när hon var sex månader var det en domare som sa till mig att hon var för ful för att visas... Nu som vuxen (3 år) är hon i panel ibland. Det går fort när de växer...

Man blir ju inte hängd för att man inte har en vinnande katt liksom. Min hona blev BIS som femmånaders, när hon var sex månader var det en domare som sa till mig att hon var för ful för att visas... Nu som vuxen (3 år) är hon i panel ibland. Det går fort när de växer...

Men jösses, sa dom att hon var för ful för att visas :eek:, då skulle jag dött på fläcken.

Hoppas verkligen att dom inte säger så åt min skönhet, snacka om att trycka ner en i skorna :crazy:

Min hona blev BIS som femmånaders, när hon var sex månader var det en domare som sa till mig att hon var för ful för att visas... Nu som vuxen (3 år) är hon i panel ibland. Det går fort när de växer...

Men herregud! Får de verkligen säga så?
Jag skulle ta väldigt illa vid mig om en domare säger att katten är för ful för att visas.. utställning är väl öppen för alla?
Annat hade det varit om den hade varit för aggresiv eller dyl..

du har möjligtvis inte tips på vad jag ska ha i pälsen på mina bengaler som SKa visas i oktober? :angel:
Alltid bra med tips!:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka