Utställningsdomare reagerar olika beroende på ras.

Kamomilla

Trådstartare
Har noterat vid utställningar att domare reagerar/agerar olika beroende på vilken ras hunden de har framför sig. Detta vid samma beteende av hundarna!!

Om en av mina mindre hundar (Bichon Havanais, Australisk Terrier) tittar på domaren eller ställer sig på bakbenen för att kika närmare (på bordet eller marken) så blir de kliade lite under hakan eller får en liten glad kommentar.

Men om Finska Spetsen bara vrider på huvudet när kroppen känns igenom så rycks händerna undan illa kvickt..... Och detta inte bara av de som är orutinerade av rasen utan snarare av de som verkligen "kan" rasen.

Vad har ni för erfarenheter av hur domare bemöter samma beteende olika beroende på vilken ras de har framför sig?

Btw, Spetsen har ett flertal gånger fått i den skrivna kritiken omdömena "snäll" och "vänlig".

Senast ändrad:
Sv: Utställningsdomare reagerar olika beroende på ras.

Hmm. Jag delar nog inte den erfarenheten. Men jag tycker det är svårt att svara på faktiskt eftersom jag bara sett samma domare döma den ras jag ställer, och möjligtvis någon liknande ras före/efter. Inte att en domare dömt först afghaner och sen typ chihuahua efteråt. Och har man inte sett det så kan det ju helt enkelt vara individuellt från domare till domare hur dom beter sig.

Jag kan heller inte komma på en enda gång där domarna ryckt undan händer eller dylikt, eller på något sätt reagerat för att hunden vänder på huvudet, tar ett litet steg eller så. Å andra sidan är jag inte säker på att jag skulle tänka på om dom gjorde det heller, om det inte vore en väldigt extrem rörelse.

Cerberus får ofta saker som "nice temperament" i sin kritik, men det är ju sant med så det är bara trevligt. Han hälsar alltid domarna med svanssnurr och ögonkontakt, och är allmänt positiv, och det är ju bra att domarna premierar och gillar det. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka