Utställning av häst (Fjordhäst)

N

Natazja

Hejsan.
Planerar att fara på en utställning, mest för skojjs skull, med mitt 14 åriga fjord-sto e: heiden 132, till hösten och se hur det ggår för henne, tanken är att betäcka henne nästa vår.
(hon fick 39 poäng som 2 åring)
Jag har gått en kurs i hur man visar upp hästen men det är över 7 år sedan och jag har aldrig praktiserat"kunnskaperna" så idag är det mesta en sörja. Tänkte börja min research här...

Vill gärna få tips på bra böcker och helst bra internet sidor där de ger tips på vad man får och inte får och bör göra på en utställning, berättelser om hur en utställning går till från att man kommer till plats med transport och lastar hästen för hemfärd igen.
Om någon här har tips speciellt för för FJORDHÄSTAR vore det guld värt!

Sen...får man ha pälsglans på utställning? Är chipmärkning/annan id-märkning ett måste? Får man ha vilket bett man vill eller finns det vissa rekomenderade? Var vid hästen ska jag vara då jag för henne? vid huvudet?bogen`? framför?

Tack på förhand. :confused:

Nu har jag visserligen shetland men en del av frågorna kan jag svara på...

Pälsglans/olja är tillåtet. Chipmärkning är inget krav på shetland i alla fall. Bett eller grimma får du bestämma själv (förutom hingstarna som oftast har "bettvång från 1 års ålder). Att föredra i fall du visar med bett är om du har tränsbett eller ett speciellt visningsbett tex sk hästskobett fast personligen tycker jag att det är snyggast på hingstar.

Du för precis som vanligt vid bogen, tänk på att alltid vända henne ifrån dig. Domaren säger hela tiden vad du ska göra. Först brukar man gå på ring alla i den klass din häst är med i. Sedan bedöms dom en och en. Först ställer du upp henne med öppen sida dvs att alla ben syns. Sen för du i skritt och sedan i trav men som sagt, det säger domaren. :)

Finns det ingen info på Fjordhästföreningens hemsida hur man förbereder och visar?

Ja...tack för ditt snabba svar.
Känner mig lite mer självsäker nu.

Till vardags leder jag min häst lite snett "bakom" mig...går alltid före henne så det är nog något jag får träna med henne, det är som tur flera veckor till utsätllningen.

Kollat på svenska fjordhästföreningen och lokala klubbföreningar för fjordhästar. Står bara om rasstandard, premieringar och tävling i allmänhet men ingenstans har jag hittat tips enkom för fjordhästen. Bara en såndär grej med "hur ska jag klippa hennes man? sorgkant eller ej?" skulle vara väldigt skönt att få läsa/veta mer om.

Jag har varit på en hingstpremiering för några år sedan men det är allt, och då var det inga fjordhästar som visades upp.

Nåväl...tack än en gång!! :rofl: :idea:

Hej!
Jag visade mitt 11-åriga fjordsto i fjol sommar. I år ska jag iväg på premiering och få mitt andra fjordsto stamboksfört! Det är jättekul!
Du har redan fått bra svar, men jag kan tala om att du behöver ingen chipmärkning, bara pass eller registreringsbevis. Du ska även tänka på att när du visar hästen i skritt ska du hålla tyglarna i båda händerna och sen när ni travar samlar du ihop tyglarna i höger hand. Försök få henne att ta så långa steg som möjligt. Du kan öva på att lära hästen stå med "öppen sida" mot domaren. Hamnar hästen fel med benen när ni ställer upp er så ta då ett steg framåt, backa aldrig för då trycker du ihop hästen. Tänk också på att komma i god tid till utställningen, men ändå inte för tidigt, det brukar nämligen bara vara i första hand fölston och hingstar som får låna boxar att vänta i. Ha även med dej ett par personer som kan hjälpa till att hålla reda på när det är din tur, passa hästen och diverse annat.
Apropå manen så kan du klippa som du tycker själv, men det är nästan ingen som klipper sorgkant längre. Själv klipper jag den ena med sorgkant för hon har så fruktansvärt tjock man, så det blir snyggast på henne. Använd en riktigt vass typ Fiskarssax, så är det lättast.
När du kommer till utställningen måste du iväg och "anmäla er" innan du lastar ur henne också.
Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det gick sen! :)

Sv: Utställning av häst (Fjordhäst)

På fjordhäst brukar det vara krav på bett för de som är 2 år eller mer. Har själv ett sto efter Heiden. Hon är jätte trevlig, precis som sin pappa var.

Sv: Re: Utställning av häst (Fjordhäst)

JennyK skrev:
Hej!
Du kan öva på att lära hästen stå med "öppen sida" mot domaren. Hamnar hästen fel med benen när ni ställer upp er så ta då ett steg framåt, backa aldrig för då trycker du ihop hästen.
Tänk på att ha manfria sidan mot domaren ;)
Alltid en fördel med stubbmanen :D

Fast det där med att backa eller inte tycker jag att jag hört olika om, jag vet inte jag har nog själv ingen uppfattning om det, gör lite som det känns lämpligt just då.

Ska också visa mitt sto i år, men jag är lite förvirrad över papperna eftersom hon ännu inte har några svenska papper. Men jag ska reda lite i det imorgon tänkte jag, idag fick jag inte tag på den jag sökte.

Sv: Re: Utställning av häst (Fjordhäst)

kan du inte lägga upp en bild på henne?
Älskar fjordingar och vore kul och se någon på en utställning.

jag skuelle också tävale ne gån fast med min hund ludde och han var bar men sen tänkte
jag att det är för mycket jobb och jag ill inte presa
på ludde eftersom han är världens bästa djur hejdå

MVH amada

Du har väl fått de flesta svaren redan, men jag ville lägga till lite små tips... Har ställt ut både fjording och shettis, det enda som egentligen skiljer sig är storleken på hästarna! :D

Fjordingpäls kan vara svår att få ren, så börja i god tid, helst en dag eller två före utställningen. Jag brukar alltid schamponera mina hästar på eftermiddagen dagen innan och sedan longera dem alt. promenera tills de torkat. Sedan in i nymockad box med extra mycket rent strö, med täcke på. På sommaren är det suveränt att lägga på ett tunt bomullstäcke, så håller sig pälsen ren över natten. Vid kvällsfodringen går jag igenom man och svans med MASSOR av pälsglans, samt borstar igenom pälsen och kammar hovskägg m.m. och sprejar på med pälsglans som finish. Klipper det som ska klippas, typ käklinjen och nedersta centimetern på svansen så den är jämn. På fjording klipps såklart manen, helst nästan en vecka innan, och kvällen före utställningen kan man ansa bort enstaka strån och jämna till.

På utställningsdagen är det viktigt att hålla efter varje gång hästen lyfter på svansen, så att det inte blir några gröna fläckar på bakbenen lagom tills man ska in i ringen. :crazy: Jag brukar faktiskt börja morgonen med att spola benen innan jag lastar in och kör iväg, eftersom hästen säkert fått strö och kanske bajsfläckar på benen under natten. Såklart borsta och fixa lite tills det är dags att börja värma upp. Då brukar jag ta fram min "mirakellåda", som innehåller en svamp och en flaska barnolja. Några droppar olja på svampen och så gnugga in det ordentligt runt ögon och näsborrar så glänser det jättesnyggt! :D Man kan även dra lite försiktigt i pälsen (jag brukar nöja mig med ansiktet) med oljesvampen så får man en fin lyster. Men se upp med dammiga ridvolter/ridhus, för oljan ligger kvar i pälsen och absorberar allt damm! Inte snyggt på ljus häst... :crazy:

Dagens tips: Använd en bra hårborste till man och svans, så slits inte håren lika mycket som de oftast gör med hästkammar och piggborstar. :)

Favorit i repris: Massor med pälsglans! :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka