Utställning Shettis

hanoirocks

Trådstartare
Hej alla shettis-fantaster! Ska ställa ut mitt föl i sep nu och det är första gången jag är på utställning! Någon som har lite tips? Går fölet i grimma eller lös vid sin mamma? Alla tips och råd välkomnas! :D
 
Sv: Utställning Shettis

Fölet ska ledas i grimma, inga lösa föl på utställningsplatsen...
Ska mamman också visas eller bara fölet?

Generella tips för shettisutställning:
Klipp av skägget under hakan på bäde sto och föl, det framhäver deras huvudform.
Klipp tofsarna som sticker ut ur öronen.
Piffa gärna till mamman även om det bara är fölet som ska visas.

Vet inte riktigt vad mer jag ska tipsa om, fråga gärna mer.

Lycka till!
 
Sv: Utställning Shettis

tack för tips! :)
Jo både fölet och mamman ska visas, men det är ju två olika klasser. Hur visar man dom i respektive klass? Hur ska dom stå uppställda när domaren tittar? Får man vara 2 människor inne med mamma och föl, eller ska man hålla i båda själv?
En helt ny värld för mig!:crazy: Tack för alla tips!:D
 
Sv: Utställning Shettis

Jag utgår från att du får lov att ha en som håller stoet, och en som håller fölet.. Ska man hateran vild fölis och mamma själv blir det nog hemskt komplicerat. Du ska ju se prydlig ut, och inte ta blicker för mkt från hästarna.. Vita byxor är det många som har, men jag själv brukar ha mörka/svarta. har ju iof aldrig visat shettis nu, men till min shire hade jag svarta. Ta nån snygg tröja, enfärgad, kanske vit polo under? Enklet och snugt bara. och ett par skor du kan springa bra i. Och ÖVA mkt innan ni åker dit. Se till att hästarna kan stå still travar på kommando, saktar ner, och vänder fint och snällt.
Det ska uppställda med den "öppna" sidan mot domaren. Såhär som de här hästarna står:
http://www.shetlandsponny.se/riks.asp
Jag ska själv ställa ut shettis för första gången i oktober, jättekul!
 
Sv: Utställning Shettis

Man har en som håller stoet och en som håller fölet. När fölet visas brukar man gå före med stoet som draghjälp i skritt o trav, när stoet visas beror det lite på hur självständiga de är mot varandra, ibland springer man bakom med fölet och ibland kan fölet stå kvar i ena änden och kanske till och med vara lite draghjälp så att stoet travar på ordentligt.

När man ställer upp dem framför domaren ska de stå med "öppen sida" mot domaren, dvs står domaren på vänster sida om hästen och tittar så ska vänster framben stå aningen framför höger fram och vänster bakben en bit bakom höger bak. När domaren går runt och vill se hästen framifrån så flyttar du dig åt sidan. När du skrittar vill domaren kunna se hästen rakt framifrån och bakifrån och även om det ser ut som att du kommer gå rakt på domaren så ska du fortsätta rakt fram - han/hon flyttar sig...

Vad gäller kläder så ska de vara prydliga och lätta att röra sig i. Shetlandssällskapet rekommenderar vit klädsel, men det är faktiskt inte så många som följer det rakt av utan det finns alla möjliga varianter.
 
Sv: Utställning Shettis

kl

Väcker liv i en gammal tråd då jag ska visa "shettis" för första gången i september, är på en utställning för alla hästar/ponnyer (alla raser) som innehar pass så han är ingen renrasig shettis, men iallafall...!

Han är en valack på 7 år, men har aldrig haft träns/bett (inte min egen häst) får man visa honom i bara lädergrimma? Någon som vet och har något att styrka det med, typ länk/regler/bestämmelser? Jag kan ju alltid ringa också iof, men smidigt att få svar här :)
Min kompis som ska med och visa sin shettis (renrasig) trodde att man får visa valack i enbart grimma, men hon trodde ju bara...

Tack på förhand!
 
Sv: Utställning Shettis

Läs regementet eller propositionen, där ska det stå hur hästen ska visas.
 
Sv: Utställning Shettis

Kunde inte se nåt om det i propositionen. Hittade några gamla regler på deras hemsida gällande en annan utställning men där stod det bara att hingstar ska visas i träns, och ston över 3 år i träns men gäller ej A- och B-ponny. Borde ju vara samma för valack men det stod inget ang det... :(
Skickade ett meddelande till dem nu och frågade faktiskt.

Vart hittar jag reglementet?
 
Sv: Utställning Shettis

Fick svar på mitt mail att han måste ha träns. Så nu är det väl bara att köpa ett och börja träna.
 
Sv: Utställning Shettis

Fast det är ingen SSS-utställning och alltså har arrangören ingen skyldighet att följa SSS reglemente (grundproppen) utan kan ha ett eget reglemente/egna regler.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
581
Senast: Shaggy
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp