Rox
Trådstartare
Idag lyckades mitt hingstföl som är drygt två veckor få en av sina fyra makaronstora tänder utslagen... Det var en tand i underkäken som slogs upp? Jag tog in dem tidigt från hagen idag, han var pigg och glad som alltid, eftersom han var lite blöt torkade jag honom med en handduk, då upptäckte jag något vitt som hängde ut ur munnen på honom det var en fullstor tand (ca 2-2,5 cm lång) som satt helt löst och hängde ut... Han var inget blodig och läpparna/mulen har inga synliga spår. Men tandköttet är öppet och sårigt förstårs där tanden satt. Hur har detta gått till? Tanden var ju inte ens uppväxt, men blev "uppslagen" i hela sin längd... Inga andra sår, de övriga tre tänderna ser ut som vanligt.
Min teori är att stoet sparkat honom "lite lätt" eftersom han klättrar på henne hela tiden. Jag har ringt och pratat med veterinären som inte tyckte det var så farligt, bara han inte får någon infektion i tandköttet. Den nya tanden växer ut som vanligt om ca 2 år trodde veterinären, jag får hoppas på det.
Men är det någon annan här som varit med om detta? Och hur gick det för er?
Min teori är att stoet sparkat honom "lite lätt" eftersom han klättrar på henne hela tiden. Jag har ringt och pratat med veterinären som inte tyckte det var så farligt, bara han inte får någon infektion i tandköttet. Den nya tanden växer ut som vanligt om ca 2 år trodde veterinären, jag får hoppas på det.
Men är det någon annan här som varit med om detta? Och hur gick det för er?