Utslagen tand på föl

Rox

Trådstartare
Idag lyckades mitt hingstföl som är drygt två veckor få en av sina fyra makaronstora tänder utslagen... Det var en tand i underkäken som slogs upp? Jag tog in dem tidigt från hagen idag, han var pigg och glad som alltid, eftersom han var lite blöt torkade jag honom med en handduk, då upptäckte jag något vitt som hängde ut ur munnen på honom :eek: det var en fullstor tand (ca 2-2,5 cm lång) som satt helt löst och hängde ut... Han var inget blodig och läpparna/mulen har inga synliga spår. Men tandköttet är öppet och sårigt förstårs där tanden satt. Hur har detta gått till? Tanden var ju inte ens uppväxt, men blev "uppslagen" i hela sin längd... Inga andra sår, de övriga tre tänderna ser ut som vanligt.

Min teori är att stoet sparkat honom "lite lätt" eftersom han klättrar på henne hela tiden. Jag har ringt och pratat med veterinären som inte tyckte det var så farligt, bara han inte får någon infektion i tandköttet. Den nya tanden växer ut som vanligt om ca 2 år trodde veterinären, jag får hoppas på det. :grin:

Men är det någon annan här som varit med om detta? Och hur gick det för er?

Sv: Utslagen tand på föl

Visst växer den nya tanden upp om inte de permanenta tandanlagen har blivit skadade .

Kanske ska röntga skadan senare så att du kollar upp det ?

Mvh Mia

Visst växer den nya tanden upp om inte de permanenta tandanlagen har blivit skadade .

Kanske ska röntga skadan senare så att du kollar upp det ?

Mvh Mia

Ja man undrar hur det har gått med de permanenta tandanlagen... Det kan man kanske se på en röntgen? Det mest märkliga är tycker jag att en tand som inte ens har växt ut ännu, kan bli utslagen i hela sin längd utan andra skador, på käke eller mjukdelar...? Man undrar hur det har gått till??? Funderar på om han fastnat med tanden?? Fast jag tror mest på en smäll. Han (och jag) hade nog tur i oturen tror jag, att det inte blev värre. Men han är öm i munen det märks... Hoppas han har lärt sig något också... ;)

Tänderna sitter kanske inte fast så hårt heller såhär tidigt, kanske därför den kom ut i sin helhet?
Om permanenta tänderna kommer om två år undrar jag om man redan skulle kunna se hur de anlagen mår just nu?

Håll koll att motsatta övertanden inte blir lång då den inte har någon motstående tand att nöta emot.

Tror jag kanske vet hur det kan ha gått till nu... Det här hände igår då det var snöoväder här i Dalarna, hade stoet och fölet inne större delen av dagen men släppte ut dom några timmar i hagen för att mocka och låta dem "rusa av sig lite" men eftersom vädret var så dåligt och fölet fryser lätt hade jag lagt på dem täcken... Stoet fick ett täcke utan bensnören eller svansrem (för att fölet inte skulle trassla in sig) fölungen fick ett ländtäcke (passade precis) det satt på jättebra trots en massa bus och bock, samt att han sprang omkull och upp igen. MEN på spännena som blev framme på bogen (hade satt nosludd där för att de inte skulle skava) är det en liten "lucka" som en föltand skulle kunna få plats i... Så med maximal otur om han har stått och grejat med detta och lyckats kila in tanden på nåt sätt och sedan dragit så att den lossnade... aj aj :eek:

Men jag tror nog att det var det som hände... Det är så typiskt, hur man än försöker skydda och förutse vad som kan hända så kan man inte tänka på allt... Men om tanden nu är utdragen och inte utslagen så ökar väl chanserna för att den permanenta tanden inte ska ha skadats, hoppas jag... :grin:

Min shire fick två tänder utsparkade/utslitna för ett par år sen. Vet.sade då att det inte är nåt att oroa sig för, de läker oftast bra i tandköttet. Det jag gjorde var att spola utr "hålen" med koksalt för att få bort foderinpackningar.
Idag är hon nästan 4, inga tänder har dykt upp, men jag har inte tappat hoppet. Hon har ännu inte fällt de tänderna på andra sidan heller så jag TROR att de kan komma. Verkar inte besvära henne alls att det saknas två tänder. Det här är oxå i underkäken. Men ibland undera man hur de lyckas!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 036
Senast: Egonson_
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
2 118
Senast: Marvin
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 601
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 885
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka