B

-becca-

Min häst (tinker) har fått konstiga stora sår på bakbenen på insidan högt uppe. Det är sårigt och varigt och jtte sjukt, hon har även lite på halsen , magen och vid frambena där sadelghodren skall gå.

Vi hade ut en veterinär som knappt viste vad en häst var. så hon gav nu bara pencelin och såren skall tvättas morgon och kväll putsas och pencelinen skall på.

Vi funderade om detta beror på betet.

Har någon här någon som helst aning om vad det här kan vara ?
TACK för svar.

Sv: Utslag ?!

låter som insektsäten ;) det är typiska "ställen". så där blir våra med om dom inte smörjs med flugspray 2 ggr/dag nu när det är så mkt. bitinsekter, vi använder förutom dagligt flugmedel även flusa som är långtidsverkande.

Men det är veldigt stora omdråden där det är som inga bett områden det är större fläckar en min hand.. och det rinner var och först kliades det för henne och nu gör det veldigt ont

Veterinären funderade om det här berodde på bete?!

:confused:

min stora får "partier" som vätskar, kliar och gör ont om han inte sköts minutiöst (han är känslig)

främst mellan frambenen, hela bogpartiet framtill, halsens undersida, en "fläck" stor som en handflata vid sadelgjordsläget mitt under (som även blir hård/tjock), vid navlen, skapet och insidorna på låren, ingen annanstans. det är ganska "typiska" ställen som många hästar har.

skulle jag inte sköta det 2 ggr/dag (alltså redan när det "börjar bli bett")så blir det riktigt inflamerat eftersom flugorna helst vill fortsätta "äta" och infektera vidare i såren. jag vill inte ens gissa hur det skulle kunna se ut :crazy:

dom andra hästarna i hagen är inte alls lika angripna/känsliga.

är det streptocillin vet. har skrivit ut ? vad tvättar du med ?

främst mellan frambenen, hela bogpartiet framtill, halsens undersida, en "fläck" stor som en handflata vid sadelgjordsläget mitt under (som även blir hård/tjock), vid navlen, skapet och insidorna på låren, ingen annanstans. det är ganska "typiska" ställen som många hästar har.

skulle jag inte sköta det 2 ggr/dag (alltså redan när det "börjar bli bett")så blir det riktigt inflamerat eftersom flugorna helst vill fortsätta "äta" och infektera vidare i såren. jag vill inte ens gissa hur det skulle kunna se ut :crazy:

dom andra hästarna i hagen är inte alls lika angripna/känsliga.

är det streptocillin vet. har skrivit ut ? vad tvättar du med ?

det första stemde väldigt bra. och ingen annan av hästarna har det i stallet.
beror det på insekterna eller beror det på något annat?

först tvättning med vatten, sen biotin (tror jag det hette) Sen pencelin som finns i sprutor som man lägger på och smörjer in områden på som hon har sårigt.

biotin är ett kosttillskott för framförallt hovarna ;)

på min pålle så beror det uteslutande på bit insekter.

jag tvättar med 1-2% jodopax och smörjer (om det blivit infekterat någonstans) med "sprutan" med pencillin (blå och vit, streptocillin) har när det blivit såpass att man måste sårbeh. lagt över en kompress löst och fäst med lite sårtejp, sådan man kan köpa på apoteket till människor för att skydda såret mot flugorna så det kan läka.

när det läkt så är det jätte viktigt att beh./smörja hästen med flugmedel helst 2 ggr/dag så det inte kommer tillbaks.

jag kan tyvärr inte lägga in bilder, är inte så teknisk utan måste då be min son när han är hemma att hjälpa mig :angel: och det har han sällan tid med :crazy:

ahaa okej. Domhär sprutorna är vita och oranga. ( bor i finland sp dem kan ju se olika ut i sverige)

Men har din häst detta hela sommrarna eller endast en viss tid? hu gör du med ridningen?

jag ser till att det inte blir infekterat ;) genom att förebygga med flugmedel och periodvis även flugtäcke. det gäller ju under hela säsongen alla bitinsekter är som aktivast ;)

jag ser till att det inte blir infekterat ;) genom att förebygga med flugmedel och periodvis även flugtäcke. det gäller ju under hela säsongen alla bitinsekter är som aktivast ;)

Har din häst redan fått bett/utslag?
Hurduant flugmedel?

Blir såren som sorters skorvar sen?

jag hade hästvakt i några dagar och ja, då blev det infekterat. det blir skrovligt ja (som vätskiga krystor och huden känns hård och tjock). men det är på tillbaka gång nu.

jag använder flusa som är långtidverkande (häller 5 ml i manen och 5 ml på rumpan/svansen) varar i några veckor innan ny beh. behövs. använder upptill det renons morgon och kväll på utsatta ställen (bog, hals, under magen, skapet och ljumskarna) ibland (som tex. idag) har jag flugtäcke på, inget han tycker vidare om men det hjälper.

"använder upptill det renons morgon och kväll på utsatta ställen " ?

Jag har satt på henne ett flugmedel som vara i 6 veckor som heter coopersect :)

antar att det är något liknande flusa eller switch då ;) men pröva att använda något annat flugmedel som ska användas morgon och kväll upptill, tex. renons ;) du kan även lägga lite tjärsalva över krystorna (om det är torrt) eller runt om för att minska flugorna där. bäst är att sätta en lompress luftigt över fäst med lite vanlig sårtejp, då håller du flugorna bort från såren ;)

antar att det är något liknande flusa eller switch då ;) men pröva att använda något annat flugmedel som ska användas morgon och kväll upptill, tex. renons ;) du kan även lägga lite tjärsalva över krystorna (om det är torrt) eller runt om för att minska flugorna där. bäst är att sätta en lompress luftigt över fäst med lite vanlig sårtejp, då håller du flugorna bort från såren ;)

går det bra att använda två flugmedelsamtidigt? jag satte på flugmedlet först i går!

Hurdudant/varifrån är ditt flugtäcke? :)

visst kan man använda 2 st flugmedel samtidigt, men kanske inte så bra att använda 2 väldigt starka (långtidsverkande) pröva att kompletera med tex. renons eller helt enkelt tjärsalva på extra utsatta ställen

jag har ett vanligt flugtäcke (silverfärgat tunnt sladdrigt "tyg") köpt på my one. inget märkvärdigt men svalt och funktionellt ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 118
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har haft turen att under alla år varit förskonad från lymfangit. Haft någon som svullnat rejält av minsta sår, men ändå aldrig...
Svar
15
· Visningar
2 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka