Utslag/knölar

L

Lajz

Hmm hur ska man börja..
Jo min häst hade fång i höstas och är nu pigg och glad igen men man är ju lite orolig inför vår och sommar, så jag beställde örter som skulle vara bra för fånghästar. Värt att prova tänkte jag...
Jag började ge honom i fredags men nu är det så här att han har fått små knölar på sidan av magen, på båda sidorna. Kan det bero på örterna? Är riktigt orolig nu...
Jag ska ringa företaget i morgon för att höra med dem men jag är tacksam för svar... Vill inte att nåt ska hända med min prins!
MVH Lisa
 
Sv: Utslag/knölar

det kan vara nässelfeber (innehåller det brännässlor?), har läst att en del djur kan vara allergiska mot nässlor o utvecklar då små "bulor". Vet ej vad mer nässelfeber ger för symtom men hör med dom du köpt blandningen från.
Vad var det för blandning o var köpte du det?
Jag har oxå en fånghäst o har fått rådet att undvika örtblandningar som ev kan göra hästen mer sjuk (även Ove Waldner som håller på med fångforskning säger det), däremot har jag hört att nässlor skulle vara helt ok att ge.
 
Sv: Utslag/knölar

Min shettis får också örter och hon fick även hon utslag i början jag halverade dosen i två veckor och ökade sedan sakta tills hon var uppe i full dos och det har gått jättebra
 
Sv: Utslag/knölar

Brännässlor och nässelfeber har väl ändå inget med varandra att göra!? Nässelfeber heter det väl för att människor iaf får röda utslag som ser ut som de man får när man bränner sig på en nässla!? Eller har jag fel?
 
Sv: Utslag/knölar

Nej, du har inte fel... :D

Nässelfeber eller nässelutslag kan man få av vilka ämnen som helst.

Till trådskaparen:
Ta bort örterna och se om utslagen går över. Börja sedan ge i mycket liten mängd och öka långsamt, det kan hjälpa.
 
Sv: Utslag/knölar

pimy skrev:
Brännässlor och nässelfeber har väl ändå inget med varandra att göra!? Nässelfeber heter det väl för att människor iaf får röda utslag som ser ut som de man får när man bränner sig på en nässla!? Eller har jag fel?

"En del djur kan få en allergisk reaktion av brännässlor! Sluta omedelbart att ge ditt djur nässlor om det får små bulor under huden (nässelfeber). Var försiktig om du vet att din häst är känslig!"
Detta står att läsa på friskaredjur.se som är en örtguide, så dom borde väl veta vad dom pratar om?
 
Sv: Utslag/knölar

nässelutslag är platta utslag som är i ca en 10 örings fomat eller större och är en allergisk reaktion.....det är både svårt o farligt att rådgöra om vad du skall göra MEN det kan vara en "normal" utrensning av kroppen som gör att hästen fått sina utslag, det är inte helt ovanligt att sånt händer.....
 
Sv: Utslag/knölar

Nässelutslag (urticaria) är en allergisk reaktion och består av kliande upphöjda svullnader och har fått sitt namn av att de liknar det utslag man får vid kontakt med brännnässlor. Nässlans hår (eller vad det kan heta) innehåller det ämne som uppstår i kroppen vid en allergisk reaktion.

Om din häst får ett allergiskt utslag tycker inte jag du ska ge det som orsakade reaktionen.

Själv känner jag stor tveksamhet till örtblandningarna som saluförs mot fång.

Fång är en sjukdom som kan ha många och samverkande orsaker. En springande punkt i många/de flesta fall tycks vara att bakteriefloran störs i grovtarmen, vissa bakterier dör och andra växer till. Detta i sin tur leder till en kaskad av händelser som påverkar väldigt många system i kroppen. Inflammationssystemen, blodlevringssystemet, vissa hormoner, de ämnen som gör att hoven sitter ihop och inte faller isär mm mm. Ibland visar det sig att fångsjukdomen orsakas av att hästen fått en hormonrubbning som gör att den har för mkt cortison i blodet, ibland har hästen fått en ämnesomsättningssjukdom som debuterar med fång.

I naturen finns en outtömlig resurs av biologiskt aktiva ämnen. De flesta skolmediciner har från början varit “naturliga” t ex cortison, antibiotika, hjärtmedicin osv. Läkemedelsbolagen letar nya substanser i regnskogen.
Man ska betrakta naturmedel med samma granskande ögon som man betraktar skolmediciner.

Jag har tittat litet översiktligt på några av de cocktails av örter som saluförs för fång och ser att där finns växter med hormonell effekt – cortison, östrogen liknande. Där finns bakteriedödande ämnen, salicylsyraliknande, ämnen som påverkar cellandningen, andra som kan ge ljuseksem, där finns blodsocker nedsättande ämnen och andra som kan störa dräktighet och öka blodcirkulationen..

Det kan mycket väl hända att en del av dessa substanser kan ha utmärkta effekter på vissa typer/orsaker till fång. Men det skulle lika väl kunna hända att ämnen med hormoneffekt försämrade hästen om den hade fång pga av hormonrubbning eller cortisonmedicinering. De bakteriedödande örterna kanske dödar de snälla bakterierna i st f de elaka? Eller att den ört som ökar blodcirkuletionen skulle göra att det akuta fånganfallet blev värre? Osv. Om detta vet man så vitt jag förstår ingenting, det finns inga studier av dessa “cocktails”. Själv skulle jag inte använda dem eller rekommendera dem annat än inom ramen för en väl upplagd studie.

Det blev rysligt långt, f´låt, men jag gick igång när jag läste reklamen för några av fångundermedlen!

Ska avsluta i positiv anda: Det finns studier som visar att medel som återställer bakteriefloran i grovtarmen minskar risk för nya eller längre anfall. En annan studie visar att fetter av den typ som finns i lin, raps och fiskolja också minskar risken för nya fånganfall. Snö eller kallt vatten om fötterna så snart man börjar misstänka fång har också dokumenterad effekt (gm att minska blodcirkulationen). HH
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 793
Senast: Hoppsin
·
Foder & Strö Nu i höst vill jag ha lite framförhållning och hindra min 20-åriga holsteinervalack från att förvandlas till ett skelett. Jag har haft...
Svar
19
· Visningar
2 296
Senast: IngelaH
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 105
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp