Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

FlipTheFrog

Trådstartare
Jag tycker det är så knepigt det här med vad som är "fem hästplatser" (vilket ju behöver förprövning hos länsstyrelsen och gödselplatta).

Vad innebär eg en hästplats? Utgår man från rekommenderad boxstorlek (i 'Att bygga häststall' är en lämplig boxarea (2 x mkh)^2) så skulle ju teoretiskt sett en storhästbox kunna vara gruppbox åt två shetlandsponnyer. Och beroende på vilka hästar man räknar kan ju en ligghall rymma massor av hästar =/

Vår uppstallningsplats på 5 x 3 meter är gjord för att vid behov kunna stänga in en häst på. Räknas den in som hästplats?!

Var går gränsen mellan en ligghall/lösdrift och ett vindskydd?

Hur nitiska är de egentligen vid en kontroll?!

Sv: Utrymme godkänt för fler än fem hästar?

Förprövning behövs när man har möjlighet att ha fem djurenheter eller fler på samma ställe. En vuxen häst är en djurenhet precis som en vuxen ko. Men om jag kommer ihåg rätt går det fyra får på en djurenhet. Vilket innebär att om det bara finns hästar så ska man räkna efter möjligheten att ha fem vuxna hästar. Storleken på boxar m m blir då beroende på ras på hästarna.

Gödselplatta är inte Länsstyrelsen sak utan kommunens. När den behövs beror på dels kommunens regler och dels på förutsättningarna i miljön där gården ligger. Vissa kan behöva ha platta redan från första hästen andra inte.

Gränsen mellan ligghall och vindskydd går vid om det går att använda den som ligghall. Vilket innenbär att den kan erbjuda torra och skyddade liggplatser för hästarna året runt. Vindskydd kan vara något så enkelt som ett plank eller en mur som djuren kan ställa sig vid och läa när det blåser. Allstå någon som är mycket enklare än en ligghall som kräver både väggar och tak för att uppfylla kraven.

Om er uppstallningsplats är så utfomad att den varaktigt kan användas som box så kommer den nog att räknas som box. Men man måste se hur det ser ut för att kunna svara ordentligt på det.

men till exempel jag. Jag har en ligghall för mina två B-ponnyer och dom har varsin box i stallet. Men ligghallen är större än vad den behöver vara, så det är precis att tre små hästar (mindre än mina) skulle kunna stå där. Räknas det som att jag kan ha fem? Om jag då väljer att ha tre på lösdrift och två på box, vad händer då om oturligt nog tre skulle bli skadade/sjuka samtidigt, då har jag inte tillgång till tre uppvärmningsbara boxar vilket man måste ha(?), för man måste väl kunna ha möjlighet att stalla upp hästarna om det krävs? Så då funkar det ju ändå inte att ha fem hästar? :confused:

Men varför vill man inte förpröva ändå?! Det är ju för djurens skull?

Där jag hade min pålle förut (stall för 4 hästar) tog dom ut en nisse från länsstyrelsen innan bygget satte igång för att visa ritningen och förklara på plats och höra vad han hade att säga också såklart!

Uppskattat från länsstyrelsen och någon kontroll kommer säkert aldrig göras nu när dom redan varit där. Om inte någon skulle anmäla förstås men då är det inte på bygget, det kan jag lova :)

Tar man ut någon har man ju möjlighet att just diskutera och bolla med någon innan man gör något. Göra rätt från början :)

Jag tycker det var intressanta frågor du hade, ring till dom?! :)

Se Masses svar, det är bra.

Om du har en plats i stallet som går att använda som box så räknas det som en sådan.

Presto: har du bara B-ponnyer så räknas antal platser efter det, i ditt fall då fyra platser. Hade du valt att hålla A-ponnyer så kan det vara så att det blir fem platser beroende på måtten. I ligghallar där man inte vet vilken storlek på häst som kommer att hysas där så räknas det på stora hästar. Ett stuteri för t ex A-ponny anger vilken storlek av ponny och antal platser de beräknas ha på en lösdrift när ritningarna skickas in till förprövningen. Förprövarna ska sedan slutbesiktiga efter att man byggt klart, och de vill då se stallet med de djur som ska stå där för att se att det är funktionellt och att det du uppgivit i ansökan stämmer med verkligheten.

Man behöver inte ha en tom boxplats för varje häst på lösdrift, men man ska snarast ( inom 30 minuter) kunna iordningställa en godkänd box till en häst på lösdrift som behöver den pga skada/sjukdom.

Varför inte förpröva undrar jag också? Det är gratis och man får goda råd och bygger rätt från början och slipper därmed kanske göra om det.

Vid en kontroll ska det kontrolleras att lagstiftningen följs. Har man plats för fem hästar eller fler så ska stallet enligt lagen förprövas vid ny- eller ombyggnation.

I vår kommun så gäller gödselplatta för 5 hästar och vi har 4 hästar (två stora, en ponny och ett föl) på lösdrift. Jag vill nu bygga ut lösdriften, men jag vill inte vara tvungen en gödselplatta... alltså vill jag inte ha stället "klassat" som ett stall för fem hästar =/

Jag tycker inte att rekommenderad yta per häst är tillräckligt stor i en lösdrift =(

När det gäller att förpröva för hästarnas skull så känner jag mig helt trygg i det vi redan har byggt och det vi har tänkt att bygga, sett till konstruktion och hästsäkerhet!

Stort tack för era svar förresten, det glömde jag ju säga =)

*KL*

Nu vet jag inte om det är ändrat, men förr här räknade de som redan skrivits hur många hästar man har möjlighet att ha iaf när det gällde förprövning.

Dvs, jag har 3 boxar, och hade planer på att bygga en lösdrift som de kunde ha att använda sommartid dygnet om, samt dagtid vintertid.

Det skulle dock innebära att jag fick såpass många platser att jag rent tekniskt skulle behöva förpröva. Spelade ingen roll att jag inte tänkt ha fler än 3 och lösdriften var ett komplement, utan det skulle ju bli 6 eller fler platser (beroende på hur stor jag gjorde lösdriftshallen).

Om det gäller för gödselplatta vet jag inte, jag har det så det har aldrig spelat in.

Fast med lösdriftshall så borde man inte vara tvungen att ha gödselplatta eftersom att lagen är utformad så att det ska finnas plats (box?) till hästarna om de blir sjuka, vilket innebär att det igentligen kanske inte alls räknas som att du har 6 platser då eftersom du enligt lag måste ha plats att ta in hästen om den blir skadad eller liknande...

Knepigt, och helt klart en tolkningsfråga :cool:

Fast med lösdriftshall så borde man inte vara tvungen att ha gödselplatta eftersom att lagen är utformad så att det ska finnas plats (box?) till hästarna om de blir sjuka, vilket innebär att det igentligen kanske inte alls räknas som att du har 6 platser då eftersom du enligt lag måste ha plats att ta in hästen om den blir skadad eller liknande...

Knepigt, och helt klart en tolkningsfråga :cool:

Fast lagen säger att behöver finnas en box på tio hästar. Men jag tänkte också annars att den boxen inte borde räknas med som hästplats eftersom den ju måste finnas. Alltså att man kunde ha en lösdrift på 4 x 9 m2 för fyra stora hästar och en sjukbox och ändå bara räkna det som plats för 4 hästenheter!

Men så kom jag att tänka på att man ju på det viset både i teori och praktiken faktiskt skulle kunna ha 5 hästar ändå - om den som står i sjukboxen byter plats med den sjuka hästen från lösdriften...

Sen Alex förresten, apropå ditt inlägg ovan och det här med förprövning! Har du inte rätt stora boxar? Är de över 16 eller 18 kvm (beroende på ifall stallet är gjort till stora, större än 160, eller små hästar) så har du ju eg i så fall 6 hästplatser redan där (tre gruppboxar)!

Nja, lagen är ändrad. Och ALLA hästar på lösdrift ska kunna 'beredas utrymme på stall' (exakt vad det innebär vet nog bara de som skrev dock, det står ju inte att de ska ha varsin box) SAMTIDIGT.

Det funkade dock inte som argument här, alltså för att tycka att det är fortfarande bara 3 platser för det finns bara tre boxar.

Antagligen för jag teoretiskt kan smälla upp extra spiltor/boxar? Eller äh jag vet inte. Teoretiskt kan jag splitta EN av mina boxar på två och ändå klara minimimått för en shettis och en D-ponny. Fast så långt tror jag inte de räknade.

Sen Alex förresten, apropå ditt inlägg ovan och det här med förprövning! Har du inte rätt stora boxar? Är de över 16 eller 18 kvm (beroende på ifall stallet är gjort till stora, större än 160, eller små hästar) så har du ju eg i så fall 6 hästplatser redan där (tre gruppboxar)!

Tja, shettisar kan jag husera en hel flock ;)

Två av boxarna är knappt 16 kvm, 'miniboxen' är knappt 12 kvm.

Så de håller långt över minimimått, och som jag nyss skrev kan jag genom att dela av den box hålla minimimått för båda de jag har nu, om jag inte tänker fel.

Dock, när vi diskuterade lösdrift och förprövning hade jag, låt se - L som var typ åring då men räknas ju vuxensize så D-ponny, samt två st 'små storhästar' (152 resp 157 cm i mkh). Samma boxar som nämnts ovan.

Sen hade jag redan då uteboxen/minilösdriften/vad man nu vill kalla det. Den höll dock inte takmåttet för ngn mer än L. Men nu har jag två sådana.

Men om man VILL bråka, så jag har en hel ladugård, där jag teoretiskt skulle kunna ha en hel ARME ponnyer både på lösdrift och uppstallade och gud vet allt. Nu använder jag inte ladugården annat än att lagra skräp i och gå igenom när jag ska till gödselplattan. Men var går gränsen liksom? Det enda jag behöver göra är att ströa (eller ja halva är ströad, med en bädd av fårskit och halm grannbonden lämnade som 'tack för lånet...')

Jag förstår inte reglerna om jag ska vara ärlig. Om jag vill ha en liten ligghall lagom för mina två - men med MINA mått mätt (dvs inga jäkla minimimått) - i VARJE hage, för jag helt enkelt vill kunna byta hage enkelt och de ska ha ligghall men jag ska slippa försöka flytta runt på en och/eller bygga 'gångar', då ska det alltså förprövas för jag KAN ha X hästar där? Vore bättre om de kollade hur många man HAR där. 5 eller mer, då ska de komma ut och kolla. Vill man slippa riva så förprövar man innan, vet man vad man pysslar med så varsågod strössla markerna med ligghallar.

Känns liksom absurt att det teoretiskt resonemang vad man enligt LAGEN kan ska styra... Jag kan ha en STOR häst på över 171 cm i mkh i 'ponnyboxen' (12 kvm), jag kan låta en1,70 häst FÖLA i 'ponnyboxen' - men jag skulle aldrig i hela helvetet göra det då jag tycker det är för litet. (Det kändes trångt nog med D-ponnysto med 5 mån föl i knappt 16 kvm boxen... )

Nja, lagen är ändrad. Och ALLA hästar på lösdrift ska kunna 'beredas utrymme på stall' (exakt vad det innebär vet nog bara de som skrev dock, det står ju inte att de ska ha varsin box) SAMTIDIGT.

Det funkade dock inte som argument här, alltså för att tycka att det är fortfarande bara 3 platser för det finns bara tre boxar.

Antagligen för jag teoretiskt kan smälla upp extra spiltor/boxar? Eller äh jag vet inte. Teoretiskt kan jag splitta EN av mina boxar på två och ändå klara minimimått för en shettis och en D-ponny. Fast så långt tror jag inte de räknade.

Lite enkelt så ska man kunna klara att hålla alla hästar man har på stället inomhus på samma gång. Det betyder inte att de måste stå i egna boxar eller spiltor.
Det kan att t ex innebära att man vid oväder eller inspektion av djurskyddet så ska man kunna hålla alla hästar inne under tak i skydd. Kan vara så enkelt att man har dörrar på lösdriften och kan stänga om dem vid behov. Men huvud punkten i lagstiftningen är att alla ska kunna vara i skydd samtidigt. Det finns folk som försökt med att de har gått i skift. T ex att man har fem boxar och tio hästar så har man fem ute i tolv timmar och fem inne sedan byter man och tar in de som varit ute och släpper ut de som varit inne. På det viset klarar man ju reglerna för för skydd i hagen genom att hästarna bara är ute i tolv timmar. Men man klarar inte kravet på att alla ska "kunna beredas utrymme på stall".

Ah, tack för förklaring. Men ja då faller ju helt det som argument för att t ex 4 boxar och 4 lösdriftsplatser ska kunna räknas som plats för 4 hästar.

Vad är den lagen till för btw, kunna skydda djuren från extremt väder? (Typ namngivna stormar och annat otyg där det är direkt olämpligt de går ute i hagen för det faller träd och flyger omkring saker). Jag tycker den är BRA, tyckt det var jättekonstigt förr att man kunde ha X platser och dubbelt så många hästar. Alltid funderat vad som händer om det sprider sig ngn virusinfektion med hög feber eller nåt, vad gör de då liksom.

Det gör det inte för precis som det inte räknas hur många hästar du har nu utan hur många det går att ha. Så gäller ju förprövningen även om du säljer stallet/gården. Då kan ju en köpare fylla både stall och lösdrift och vips ha dubbelt så många hästar. Alltså måste det förprövas för åtta hästar.
För att förstå lagen så måste man dels läsa förarbetet (proppen) och dels läsa hela lagen och inte bara plocka enstaka paragrafer. Inget unikt med denna utan så är det med alla lagar. Det är i förarbetet man se vad som de har tänkt på och menar. I själva lagen står det på "juristsvenska" och lätt misstolkas om man inte läser allt det andra.

Fast om jag bygger stallet för 3 stora hästar, en ny ägare kan väl ha en helt bunt shettisar t ex. Jag tycker det vore bättre att om man tänker/ska ha mer än X hästar DÅ ska man förpröva.

Dvs om jag vill ha 2 hästar, med 2 st 4*4 m boxar, och sen vill jag ha en STOR lösdrift på 12 * 12 m, så sålänge jag har 2 hästar är det sak samma om jag kan rymma 37. Men den dag jag tänker ha 5 eller fler, då måste jag förpröva innan jag får ha det. Samma sak skulle då gälla en ny ägare. Vill h*n ha 2 hästar på stall i boxarna, och 4 st på lösdrift, då måste h*n förpröva, men ska h*n ha 2 st, då behövs det inte.

Känns vettigare, och jag tror det skulel få folk att bygga större från början, och det gagnar ju hästarna.

Men om man som jag har 2 hästar, och valet stod mellan att bygga en så stor lösdrift JAG vill ha - men då få betala 6 000 kr för förprövning, eller ha 2 hästar och bygga en lösdrift som håller minimimåttet för mina två - så..

Du behöver nog uppdatera dig lite.....förprövningen är numera gratis ;)
Så det finns inte någon anledning att inte gör den längre. Utan tvärt om man får hjälp och input på sina planer så att de verkligen blir rätt från början.

Däremot är det höga "böter" på att inte göra en förprövning där det behövs.

Ah, då blir det ett annat läge =) Jag har inte uppdaterat mig nej, iom att jag som sagt la ner de där lösdriftsplanerna, det blev för jobbigt att genomföra rent praktiskt.

Men då, när det var aktuellt, kostade en rackarns förprövning 6000, och de skulle ha in ritningar där bjälkar/bärlinor gick och grejer (eh, hur ska jag veta det i en befintlig byggnad).

Men bra att veta om jag skulle bli rik en vacker dag och leja bort att fixa till där jag tänkt ha lösdrift =)

Tillägg: Men det där med inte hur många hästar man har utan hur många man kan ha. Var går gränsen där eg? Nu har jag ju kraschat ponnyboxen, så den är inte användbar utan lite snickerier. Men när den var i bruk. Så då har vi tre stora boxar, till 3 hästar. Ska man dra det till sin spets så kan man ju som sagt grupphålla ett antal shettisar i de boxarna, dvs hästantalet som är möjligt att hålla blir mer än 5. Men 3 stora boxar kräver inte förprövning (iaf inte enl insp här och då?).

En lösdrift däremot är ju knepigare. Men var dras gränsen? Teoretiskt om jag säljer imorgon så som jag skrev innan så en köpare kan ju inhysa ett halvt stuteri grupphållna shettisar i mina 3 boxar? Bara nyfiken i allmänhet, för drar man det till sin spets måste alla stall som har 2 storhästboxar förprövas då ju?

Senast ändrad:

Precis det här har jag funderat på. Jag har lösdrift och en uppvärmd box, lösdriften är enligt mått för tre små hästar (vilket är vad jag har). Jag har inte förprövat, ska inte ha fler än tre hästar, det får inte plats fler och stallet har stått såpass länge att jag inte vet hur landet låg då med förprövningskrav osv.

Men i min ligghall skulle det ju gå att ha flertalet shettisar och några i grupphållning i boxen. Då skulle ju förprövning behövas. Då måste ju i princip alla förpröva som du skriver, utom de som bygger fyra boxar enligt mått för a-ponny.

Jag har inte tänkt gräva vidare i det här men det hade varit intressant att veta hur det egentligen är tänkt.

Intressant tråd, då även jag har alldeles "för stora" boxar (inte enligt mig själv dock) och skulle kunna husera en hel flock shettisar i var box:D

Nu kommer jag att förpröva innan jag bygger något nytt (planer på ligghall såsmåningom) men har en liten teoretisk fundering. Om jag bygger ligghall på egen mark, och har hästarna uppstallade vid behov hos person Y som bor granne, räknas det fortfarande som att jag skulle kunna ha dubbelt så många hästar? D.v.s. jag bygger ligghall för 4 hästar, och har 4 boxar tillgängliga vid behov, räknas detta som om att jag kan hålla 8 hästar?

Liknande trådar

Anläggning Den här texten har jag läst om och om igen: När krävs förprövning? När du bygger nytt, bygger om eller bygger till för produktionsdjur...
Svar
3
· Visningar
1 198
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Storlek röd Kong?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈