utrustningen till liten bponny!

T

Tindra06

hittar inte min gamla tråd så jag startar en ny. trodde ju att jag hade en för kort vagn, men provade den idag igen och det gick bra i skritt o trav med faktiskt, hon slog inte i iaf.... har hört att 30 cm till hasen från svängeln skall räcka på en shettis, men är det när hästen står "vanligt" eller med bakbenet som mest "utsträckt"? Hon stod lite bakom med ena bakbenet när jag provade den, och då var det ca 25 cm till hasen...vad tror ni, kan jag köra med den? Hon protesterade inte iaf...

Sen en fråga till, skall draglinorna vara fästa i rockarden eller i selen? (och var?) Vet ngn var man får tag på en lämlig baksele till en stor shettis (bara bakselen)

Sv: utrustningen till liten bponny!

Så länge hästen inte slår i svängeln när den länger på steget är det ok. Draglinorna ska fästas i bröstan draglädret på selen, fästs dom i rockarden gör dom ju ingen nytta...

nä det var det jag tänkte också...vad menas med draglädret? jag har bara en "grej" att fästa på draglinorna?

Men då tror jag att jag att utrustningen sitter hyfsat på henne så då skall jag passa på o prova o köra med de nya grejerna i paddocken nu när hindren för en gångs skull e bortplockade :)

Har bara kört henne med travutrustning innan, ngt jag skall tänka på när jag kör henne nu? Hon protesterade inte i skritt iaf, trots mkt tyngre vagn.

Bra tips på hur man tränar kondition med ponnyn när man inte kan rida den? Förutom intervallträning framför vagn?

Kan du inte lägga upp en bild? Är det en bröstsele så fästs ju draglinan i bröstan, men är det en loksele eller collersele så fästs draglinan i draglädret, så här:

9858728.jpg

15. Dragläder
14. Där draglinan fästs i draglädret
12. Draglina
11. "Uppehållsrem" för draglinan från bakselen
10. Draglinan fästs i svängeln

Inte för att verka otrevlig men det känns inte som du kan så mycket om körning så jag skulle rekommendera att du tog hjälp av någon kunnig kusk som hjälper dig passa in selen och som är med första gångerna du kör.

jo då jag skall ta hjälp av ngn kusk eftersom jag bara kört trav tidigare, men selen sitter som den skall nu iaf o vagnen verkar passa den med. Ponnyn är också bara "travkörd" så vi lär oss tillsammans :)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: schelin_j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna