Utrustning...

C

Carlsson

Vilken utrustning är bäst för en nordsvensk att köras med, loksele eller brösta och varför? (Är det upp till en själv att bestämma om man vill köra med brösta eller loksele vid SM?)
Vilket bett är bäst, och varför?
Tack!

Sv: Utrustning...

vilket SM? (rätt tufft att sätta upp som mål SM om man inte vet vilken sele man ska ha då hihi*)
De flesta kör med maratonselar, dvs bröstselar med draglinor o baksele. men även fina collerselar på dressyren mm.
Jag föredrar bröstselar, men på en nordsvensk är det nästan tradition att ha loksele om man kör ut eller drar tungt. På tävling är det mindre smidigt.

/jenny

Hej!
En loksele kan man använda till all slags körning, men det är viktigt att den passar och är rätt inställd. Ibland kan den kännas lite väl tung och otymplig om man mest drar lättare vagnar eller slädar.

En bröstsele är lättare att passa ut till hästen, den är betydligt mycket mer ställbar, men vid tung körning kan den tyvärr hämma hästens bogfrihet och göra arbetet onödigt tungt för hästen eller till och med ge skav.

Kom ihåg att det viktigaste ändå är att ha en sele som är väl utpassad till din häst. :)

Hej!

En anledning till att välja loksele är hur hästen ser ut; om det är en grov häst kan den ha tjock och lågt ansatt hals och då blir det för lite utrymme för en brösta. Då drar hästen bäst med en loksele. Finns smidiga och lätta lokselar.
Man ska ju gå efter hur hästen set ut och passar bäst i, vilken vagn hästen kommer att dra, vilken körning man tänker utföra och hur man själv tycker.

M. v. h. Lisa

Hej Lisa!

Vad har du för tankar kring att folk inte använder/inte kan använda draglinor till lokselar?

/jenny

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
344
Senast: Pegasus63
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
370
Senast: Cactus
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
874
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Klösmöbel