Utrustning vid ponnytävling!

N

Neah

Jag har två frågor om utrustning vid ponnytävling i hoppning. Kanske finns svaren i någon annan tråd. :)
Hur som helst, jag läste i TR där det stod att endast martingal med löpande ringar fick användas, men förbygel måste väl vara tillåtet? :) Enda skillnaden mellan den och martingalen är väl att förbygeln är fäst i sadeln? :)
Sen så undrar jag en sak om sporrar. Jag har ett par sporrar som är gjorda av metall, men övertäckta av svart gummi till största del, är jag tillåten att tävla med de då? :)

Hoppas jag kan få råd av det kloka buke-folket! :laugh:
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Löpande ringar har inget att göra med förbygel som sitter i sadeln=) Ringarna är ju de som tyglarna går igenom. Så ja du får tävla med förbygel=)

Ang sporrar får du ha max 15 mm sporrar på ponny tävling( rätta mig någon om jag har fel) Gummin spelar ingen roll på sporrarna. Det är som sagt längden som avgör! Sporrar med trissor är ej heller tillåtet.
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Ptja, skillnaden mellan martingal och förbygel är ju att de används för helt olika saker. Det finns ju förbyglar som också har en löstagbar martingal-del men det är en annan sak. I TR nämns martingal med löpande ringar som enda godkända hjälptygeln. Förbygeln är ingen hjälptygel.
Så visst får du använda en förbygel.

Gällande sporrarna har MaRomer rätt, 15 mm är maxlängd. Att de är gummiöverdragna (gissar att det är runt hälen för att skydda stöveln) är godkänt.
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Okej, för förbygeln ser ut exakt som en martingal förutom att den även är fastsatt i sadeln, den har alltså en löstagbar martingaldel som jag dock låter sitta kvar ;)

Längden på sporrarna är korrekt, och gummit går runt hela hälen och över den lilla "knoppen" eller vad man ska kalla det för :)
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

förut var det bara 5 mm som var tillåtna, tvivlar på att det är 15?
har tävlat ponny många år och aldrig haft större än 5 mm
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Nu vet jag iofs inte vad du menar med "förut" men det måste vara bra länge sen isf. Jag betvivlar att det någonsin varit mindre än 15 mm.
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

liten rättning =) På tävling spelar det sant ingen roll om dom är gummiklädda, men dom måste vara 15 mm Kulsporre.. Iaf vad jag vet =P
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Återigen ett fel. Det måste inte alls vara kulsporre. Inte heller måste sporren vara 15 mm, den får trots allt vara kortare.
Däremot får sporren inte ha någon trissa eller vara till för att skada eller sarga hästen.
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Hm, ska försöka komma ihåg att ta kort nästa gång jag far till stallet, det kanske är enklare att bedömma om man ser dem? :laugh:
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Så som du beskrivit sporrarna anser jag att det är glasklart att de är godkända. Om du nu inte missat någon relevant information då.
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Låter bra, tack för hjälpen allihop! :D
 
Sv: Utrustning vid ponnytävling!

Hur som helst, jag läste i TR där det stod att endast martingal med löpande ringar fick användas, men förbygel måste väl vara tillåtet? :) Enda skillnaden mellan den och martingalen är väl att förbygeln är fäst i sadeln? :)
Du får ha förbygel för det är ju också löpande ringar. Tror att det är när man sätter fast ringarna i nosgrimman istället för tyglarna(fastmartingal eller vad det heter) man inte går ha.

Sen så undrar jag en sak om sporrar. Jag har ett par sporrar som är gjorda av metall, men övertäckta av svart gummi till största del, är jag tillåten att tävla med de då?
Är det gummi för att skydda stövlen för skav? Isåfall är det tillåtet. men om du rider ponny så får de max vara 15mm.

Jag kan mycket väl ha fel nu men kom det inte ngn ny regel om att ponnyryttare skulle ha kulsporrar (om de använde sporrar givetvis)?!
 

Liknande trådar

Hoppning Är det tillåtet att ha halsrem/halsring vid tävling i hoppning? TR ger inget svar, i TR nämns inte ens förbygel/brösta som tillåtet -...
Svar
7
· Visningar
2 764
Senast: Buck
·
Utrustning Vad är skillnaden på dessa? förbygel? hoppbrösta? resårbrösta? förbygeln vet jag det går ju som nån läderrem över mankammen framför...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: palle
·
  • Låst
Utrustning Åååhh nu har jag världens beslutsångest..helt seriöst alltså-jag låg inatt och bara tänkte och tänkte (okey-även dagdrömde:p ) om mitt...
2
Svar
32
· Visningar
2 422
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp