Utrustning (träns) till denna häst!

Constance

Trådstartare
www.fotogalleriet.se/pic1769634

Jag ska köpa denna häst (om den går igenom besiktningen vill säga, hoppas!) Jag gillar inte tränset han har på sig, det känns som om kvalitén är så dålig att tränset när som helst kan gå sönder. Vilket jag inte vill vara med om. Det jag undrar över är alltså framförallt vilket/vilka träns han skulle kunna passa i? Vilken sorts nosgrimma? Färger över huvudtaget, tex på schabrak?
Själv är jag väldigt mycket för den stilrena färgen svart, men jag matchar den gärna med färger på schabrak, benskydd och liknande.

Ska åka till en sadelutprovare och köpa en ny sadel till honom oxå, då den han har nu inte passar för fem öre. Som det känns nu så är jag ute efter en dressyrsadel till honom, så något som passar till det?

Alla förslag är välkommna, om det så bara är ett träns ni gillar men som inte skulle passa honom!! :banana:

Sv: Utrustning (träns) till denna häst!

Om du ska ha en dressyrsadel ska du givetvis ha en svart till den hästen tycker jag. Svart är en väldigt vanlig färg speciellt på dressyrsadlar och när man har en sådan mörk häst som du har så tycker jag att svart helt klart passar bäst.

Sedan ska du såklart också matcha färgen på tränset också, alltså ha ett svart träns också. Själv rider jag med remontnosgrimman som också blir mer och mer populär igen, då jag har hört att den inverkar "mildast" dessutom trivs många hästar alldeles ypperligt med den. Så jag skulle valt en sådan. Annars tycker jag att du ska ha en engelsk ev. aachen. Hur bred eller smal nosgrimma tycker jag är lite smaksak.

Jag hade nog valt silverfärgade spännen på lädret, enklast att hitta och passar nog bäst till svart utrustning och din mörka häst. :)

Som färg på tillbehör hade jag i första hand ffa. valt grått och vitt på t.ex. benskydd. Hööks har även det svarta ridtäcket som också kommer passa utmärkt på din häst (det är helt ok förövrigt) om du ska ridtäcke ;). Benskydd beror ju på vad du vill ha för några, men jag skulle nog satsat på ett par svarta, ev. grå eller vita. Vita är dock inte jätte lämpliga som vardagsskydd, men snygga annars.

Andra färger som kan passa är t.ex. olivgrönt, beigt och sandfärgat.
Övriga färger som ev. också kan funka är vinrött, mörkgrönt och marinblått. Ljusblått kan också vara fint och en fräsch färg på vår/sommaren.

Hm.. .

Sadel å träns i svart med guld spänen, o ch vilken sort beror väll på hur hästen är munen och i övrigt.. Men Pulham är jätte snyggt men ska inte anvädas i onödan tycker jag för det är skrapare... (jag har vanligt englskt träns)

Vojlok å benlidor å ridtäcken å såvidare skulle va fint i vinrött...
:devil: <-- typ den färgen

Fin häst! Hoppas han går igenom! :bump:
Han har ju en tacksam färg och passar i allt.
Personligen tycker jag det är skitsnyggt med kontraster; dvs om man har en mörk häst - ljusa tillbehör och tvärtom.
Sedan funkar ju naturfärger till alla! :love:

Om du ska ha engelsk eller aschennosgrimma tycker jag den ska vara bredare än den han/hon har på bilden, för att understryka det fina, lilla huvet.

Tack för alla bra svar, det är kul att veta vad ni andra tycker :D

Kanske ett rundsytt träns? tycker de är så fina och eleganta :D

Vet ju inte hur mycket du vill ge, men jag tycker detta är fint:
thtrans.JPG8

Kostar 1379 med tyglar

Och av samma märke:
thtrans2.JPG

Kostar 749 kronor.

Hubertus båda två.

Jag röstar fortfarande för hanoveransk/remontnosgrimma.
Men annars har Hubertus ett snyggt, rundsytt träns som jag tror var det som notorius försökte lägga in på bild. Det finns på www.henrikssonsridsport.se

Kostar dock 1379:- men då ingår alltså tyglar så det är inte så farligt i pris ändå, för det är bra kvalité på det. Håller år , efter år, efter år... :) Finns i stl. cob och full hos Henrikssons.

thtrans.JPG

Haha, precis det jag lade in, fast min bild funkar inte :p

om du vill ha en dressyrsadel tkr jag du ska välja svart läder, det ser mest stilrent ut.
till dressyr tkr jag naturfärger som olivgrönt, beige osv. är väldigt fint.
välj ett träns med antingen remont eller aachennosgrimma, pullar passar INTE till dressyr (vet ej om du får tävla på sån heller).
skulle nog ta silverspännen.

träns finns ju i en mängd prisklasser, vill du ha billigt så har väl hööks en del o även fina från jacson finns på www.hippomarket.com
ex Frank Baines el Dy'on är riktiga kvalitetsträns, bl a www.henrikssonsridsport.se har dom

Jag hade valt riktigt mörkt bruna saker som är nästan på gränsen mot svart, eftersom den inte är helt jämnt mörk i färgen.
Träns hade jag valt ett med smala släta remmar, en slät nosgrimma och ett slätt pannband så att huvudet syntes ordentligt och man inte blev störd av en massa bulkiga remmar. Had jag varit väldigt förtjust i rundsytt hade jag valt med väldigt smala remmar.
Schabrak hade jag valt med stor omsorg då det är lätt att de slukar hela kroppen och hade nog provat vojlock för att se om det gav mer sida att titta på.
Färger på schabrak, vojlockar benlindor hade jag valt dova färger för dressyr och lite mer starka för hoppning och terräng.

Det var mina funderingar. Jag vill slippa lägga märke till ett ekipages utrustning när jag tittar på det. Jag vill att utrustningen ska försvinna och harmonisera ihop med häst och ryttare till en helhetsbild utan störande detaljer. Däremot får det ju gärna vara lite färgglatt i terränglådan

Fint med en mörk häst :)

Tror han passar i achennosgrimma bäst.
Riktigt mörkbrunt eller mot nöt skulle passa bra. Eftersom han går mot ljusbrunt på vissa ställen så skulle inte jag använda mig av rödbrun nyans.

Svart fungerar helt klart och smälter in bra.
För att det inte ska bli tråkigt kan man piffa upp med vita schabrak, benskydd och lite så.

På min helsvarta har jag brunt i läder, vitt och marin i övrig utrustning.
Och lite fårskinn;)

Jag är inte så bra på att se va hästar passar i.
Men jag TROR att h*n skulle passa i ett svart med
vitt foder, eller kanske ett brunt med vitt foder?
Annars kan ja tänka mig ett svart flätat träns..

kolla in på www.ridsport.ifokus.se
bli gärna medlem

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854
Ekonomi & Juridik Tjära Bukeorakel, kamrat W ämnar att köpa häst tillsammans med en stallkamrat. De har inte varit vänner länge, utan känner varandra...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 446
Senast: Lena_B
·
Utrustning Jag letar efter ny nosgrimma till mitt PS-träns, den gamla versionen av Flying Change, brunt (mörkbrunt?) Eftersom jag har använt aachen...
Svar
5
· Visningar
1 260
Senast: Buck
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 444
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar