Utrpovade sadeln har äntligen kommit, men jag är inte hundra...?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pamplona
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 859
P

pamplona

I början av veckan kom sadeln som blivit utprovad till hästen.
Bara 5veckors fördröjning, skulle ta 4veckor men det har tagit 9veckor.

Ockulärbesiktningen klarade den, kanalen är dock smalare än jag hade hoppats på och den var redan skavd vid bakvalvet, men jag antar att man får räkna med det är nog inte värre än att det går att putsa bort. Från en söm sticker ändarna ut, men jag hoppas man kan trycka ner dem.

Väl på hästen blir jag skeptisk... tycker att den verkar vara något för smal, känns som att den sitter hårt över bogarna.
Men stoppningen kanske kommer fördela sig och plattas till något.
Fast spänd och uppsutten känns den ok,(så när som på "bogtrycket" då). En storlek vidare hade lagt sig på manken rätt snart tror jag.
Första turen blev en kort tur med lite skritt och trav, tendens att den glidit fram en liten aning.

Tur nummer två, tja, den kan nog bli bra är spontana känslan.
Skrittar en tur, kusen jobbar ok.
Tycker att sadeln låg stilla nu, hade svängd gjord med magplatta denna gång även ett schabrak som passar både häst och sadel bra.
Men väl hemma så har hästen fått rejäla bulor typ tryck bulor på ryggen:eek: . Jag blir tokig.

Började prova ut sadel till hästen i maj, första sadeln vi beställde var felsydd, en alldeles för smal kanal.
Köpte en begegnad reservsadel så länge i väntan på ny sadel.
Vi gör för säkerthets skull en ny utprovning innan denna beställs och nu blir ju inte detta heller bra.

Vet inte hur jag ska göra nu, känns som jag blivit helt lurad, kan inte acceptera detta.
Har pållen bulor på ryggen även efter dagens tur så får säljaren tillbaka sadeln och jag vill ha tillbaka alla utlagda pengar (16000 för sadeln och så två utprovningar).
Anser inte att utprovaren i så fall har gjort något bra jobb, på något plan.
Känns som jag haft minst bekymmer med sadeln hästen hade från början, som utprovaren skrek var helfel och som jag dumt nog sålde.
Reservsadeln som köptes ligger inte heller optimalt, så nu står jag igen utan en passande sadel men nu är jag totalt jättepank.

Hur hade ni andra gjort i min situation?

Sv: Utrpovade sadeln har äntligen kommit, men jag är inte hundra...?

Låter inte kul det där...

Har du inga bilder på sadeln? Finns det ingen annan utprovare som kan komma och hjälpa dig?

Sv: Utrpovade sadeln har äntligen kommit, men jag är inte hundra...?

har du ingen bild?

kan hända hästen breddat sig efter utprovningen...

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
795
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 483
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 637
Senast: mackan
·
Utrustning Hur obotat dumt är det att försöka få en sadel att ligga tillräckligt bra genom att bara lyfta den fram och bak? Sadeln ligger inte...
Svar
8
· Visningar
1 941
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka