Utrillos stam?

Reykur

Trådstartare
e: Ernö, u: Anisett eu: anilin-Harun al Rashid
är sistnämnda av arabiskt ursprung? Är det en arab?
Håller på med ett arbete i skolan..
Finns mer bakrund? stammen på dessa kanske? (ovan nämnda?)
skulle vara bra med ett snabbt svar ;)

Sv: Utrillos stam?

Reykur skrev:

Harun Al-Rashid or.Ar. var ett Arabiskt Fullblod ja.
Vet att nån frågat mig om detta en gång tidigare och det enda jag kunde finna om honom var at han var en orginal Arab = ökenfödd = desert bred.
Skall se om jag hittar mer info.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Reykur skrev:

Utrillo är e. Ernö, u. Anisette som sagt, men Ernö är u. Fugosa, som i sin tur är e. Fermor I. Det är på mammans sida han har Harun al Raschid ox. Han är Utrillos mormorsfar. Harun al Raschid är enligt allbreed e. Hassan ox u. Nigra Zscheiplitz ox- Mazoud ox.

missförstånd från min sida, upptäckte att det visst var på mammas sida..
Gud va otroligt intressant det här är!
och, jag skulle nog behöva mer än fem minuter för det här föredraget ;)

Utrillo hade 12,5% arabiskt fullblod i sig!

Tyvärr är Harun al Rashids stam på allbreed inte korrekt, men jag saknar kunskaper för att kunna rätta den.

:crazy: Där fick jag, trodde jag var smart som länkade åt henne. Jaja, jag har inte heller infon som kan hjälpa till att ändra där.

Jag såg för ett tag sen att hans stam på allbreed inte var komplett, och så letade jag fram en gammal utskrift jag hade av stammen för jag tänkte rätta. Men då såg jag att stammen i utskriften inte kunbde vara rätt eftersom fäder inte kan vara födda efter sina söner :D

Hoppas att någon arabkunnig (Bia?) kan rätta!

Ja det vore kanon. Blir så irriterad när det inte är rätt. Letade efter en hingst för ett tag sedan. Hittade med rätt stam och allt, men när jag tog upp bilden var det på ett russ :eek: . Kollade längre bak i stamen på den då och hittade russ där också, fast det skulle varit ett halvblod. Fråga inte vilken hingst det var bara, för det har jag totalt tappat.

Det är bara detta att dessa gamla araber som varit verksamma i halvblodsaveln förr inte är reg. i ARAB eftersom de aldrig användes i renrasig arabavel. Så därför kan stammarna vara lite vanskliga att hitta på dessa arabhingstar....Tyvärr...Tror inte ens Bia kan hjälpa Dig med detta...(tror f.ö. inte att hon ens besöker Bukefalos längre....)
Jag VET att jag haft Harun al-Rashid's stam nån stans men letar fortfarande.... :smirk: så jag återkommer a.s.a.p.

mvh
Carina på Cesam Arabians

Bia är den enda arabkunniga jag träffat, det var därför jag tänkte på henne :)

Det vore kanon om du kunde hitta Harun al Rashid :bump:

Njaa, vi är en del arabkunniga här på sidan.....faktiskt..... ;)
även om Du då kanske inte träffat på oss.....men så läser Du kanske inte heller alla arabtrådar :D
Man selekterar ju det man vill läsa om.....det gör i alla fall jag..... :smirk:

mvh
Carina på Cesam Arabians

Klart man selekterar!

Det är sant att jag inte läser så många arabtrådar, eftersom jag inte kan så mycket om arabavel ;) Förutom då att det är nyttigt för halvblodsaveln med en skvätt arabblod! (vet inte om du såg tråden där det var en som inte förstod varför man skulle korsa araber med halvblod, de dög ju bara till distansritt :smirk: Jag och flera med mig försvarade ivrigt arabens vara i halvblodsaveln ;) )

Görel skrev:
Klart man selekterar!

Det är sant att jag inte läser så många arabtrådar, eftersom jag inte kan så mycket om arabavel ;) Förutom då att det är nyttigt för halvblodsaveln med en skvätt arabblod! (vet inte om du såg tråden där det var en som inte förstod varför man skulle korsa araber med halvblod, de dög ju bara till distansritt :smirk: Jag och flera med mig försvarade ivrigt arabens vara i halvblodsaveln ;) )

Nej den har jag missat. :crazy:
Dr. Arvida Aaby-Ericsson vart ju inte helt fel ute.... ;)

Har inte varit här på ett bra tag av olika anledningar...främst tidsbrist, vilket jag i.o.f.s. även har nu.....Men försöker svara på arabtrådarna, eftersom jag vurmar för rasen och vill ge så korrekta svar om den så gott jag kan efter mina kunskaper och erfarenhet.....
mvh
Carina på Cesam Arabians

du som är för araben i hbl min kompis har skaffat sig en svart arabhingst(finns bara 1 i sverige) han är mkt fin och dom ska ställa ut han och få han godkänd.Hästen är 3 år i år och är mot dressyr med underbara gångarter :love:
Psyket kalas och han är 155 pappan var 160.Funderar på att använda han på mitt hbl sto nu i år( i höst efter fölningen)
Du som kan om avel blir det gröna papper eller är det en korsing?? :confused:

Morotsbiten skrev:
du som är för araben i hbl min kompis har skaffat sig en svart arabhingst(finns bara 1 i sverige) han är mkt fin och dom ska ställa ut han och få han godkänd.Hästen är 3 år i år och är mot dressyr med underbara gångarter :love:
Psyket kalas och han är 155 pappan var 160.Funderar på att använda han på mitt hbl sto nu i år( i höst efter fölningen)
Du som kan om avel blir det gröna papper eller är det en korsing?? :confused:

Eh, nu är det så att det finns fler än EN svart arabhingst i Sverige!!! ÄKTA svarta alltså.....tror nog det finns minst 4-5 st som jag kan komma på, på rak arm....

För att få verka i halvblodsavel så måste han som Shady säger godkännas för halvblodsavel OM papperna skall bli gröna...

För att få verka i arabavel måste han visas på Grevagården den 19/3. Dessförrinnan måste han vara veterinärt undersökt och godkänd där och röntgad med hänseende på cystor.
Sedan måste han alltså visas på avelsvärderingen den 19/3.....och få en klassindelning exteriört och ridporvsmässigt. Alltså skall även ett ridprov göras. Eftersom han bara är 3 årkan ha få dispens för detta till nästa år, men då får han bara en avelsvärdering giltig i ett år. Detta gäller om han skall verka för främmande ston. Plus att han skall bet. bet-licensen för främmande ston.
Sedan måste han givetvis vara reg. i ARAB och ha en stamtavla godkänd av WAHO.
Skall han bara verka för ägarens egna ston, räcker det med veterinärundersökningen + att en bet.licens för egna ston skall erläggas....

Anm.tiden till årets avelsvärdering har gått ut, så i år kan ägaren enbart - OM han är veteriärt undersökt - använda honom på egna ston NÄR bet.licens för detta är erlagd till ARAB.

Mer info erhålles av ARAB 046 - 25 55 51 eller registraturen@arab.se

mvh
Carina på Cesam Arabians

oki ja du som håller på med araber kasne vet hingsten i fråga.. han heter Le Marquise och är svart som natten.
Tyvärr dog isak endast 1½ är förr veckan han var åsså svart så en mindre i everige nu=(
Sen har vi farid dock ej helt svart han har ju 2 vita bakkotor!

Senvet iaf jag inga fler som är svarta/rappfärgade.

Hon skall visa han till nästa sommar hon får hem han i dag och nu ska hon bara lära känna han å till maj åker han på inridning=)..
Ska bli spännande å följa för jag ska använda han bara omhan blir godkänd för sv hbl aveln. Så vi får hålla tummarna=)
Ha är iaf riktigt snygg*grr* :love:
Kan lägga ut en bild på han när han kommer till stallet=)

Vet du fler svarta araber i sverige??

Oki ja vi får hoppas han blir dte.. men skulle han bli godkänd skulel jag tippa på att han kommer bli det för han är rätt stor för å vara arab kommer nog sluta på 155-157 han är 152 nu och är en bra bit högre i baken

Ja jag vet flera....
Pasha Farid, Noir, Armanii, Chamrock, Expert, JE Amadeuz t.ex....
Sedan finns ett antal svartbruna och mörkbruna.....

Även om den har vita tecken så är ju färgen svart i alla fall......

mvh
Carina på Cesam Arabians

Liknande trådar

Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 655
Senast: kicket
·
T
Avel Väntar i dagarna ett föl efter mitt sto och Flyinges Sandakan. Hennes stam är inte klockren, hon är till 25% travare, något man...
2
Svar
28
· Visningar
3 632
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar