C
cerrox
Prinsen min har dragits med massa hältor (bla inflammationer) sedan i mars & vart friskförklarad 2 gånger sedan dess, men efter lugn igångsättning blivit halt igen osv, nya diagnoser varje gång, vart hos veterinär 9 gånger sedan i mars. Han är röntgad alla kotor, baknän & vänster bakhas UA, har en hasdefekt i innersta rullkammen höger bakhas, som dock inte borde vara boven i dramat. Har blivit behandlad i alla kotorna, haserna (2 & 3 leder per has), bakknäna (3 gånger 2 leder per knä), samt carpit vänster fram, haft en ligament skada höger bakkota. Det hela började egentligen för ett år sedan då höger galoppen började krångla då (gjort det i olika omgångar sedan dess) han har behandlats av kiropraktor & massör med jämna mellanrum framförallt i ländryggen/ryggslutet, han har varit mer eller mindre spänd eller låst där, men det har släppt bra efter några behandlingarna, har dock sedan kommit tillbaka igen. Har sett ok ut ett tag nu, men är öm i ryggen igen, har inte ridits på ett par månader nu & inte heller behandlats på nån månad pga medicinering mm.
På sista veterinärbesöket vart han ju halt på ALLA FYRA (blev friskförklarad några veckor innan) så kunde inte gå vidare som veterinären egentligen hade velat med ryggen, så OM han är bättre på måndag ska ryggen kollas. Jag undrar bara HUR man gör en utredning av ryggen? Röntgen kollar man väl, men annars? VAD tittar man efter för fel? Kissing Spines har man ju hört talas om, KAN det vara det han har? (Ska söka på det lite & läsa) VAD kan det annars finnas för fel som orsakar dessa hältor & problem i ländryggen? Han är ju bara 5,5 år ej riden direkt 'hårt', är av rasen arabiskt fullblod. Så tråkigt när det bli såhär!! Ni som har hästar med 'fel' i ryggen HUR visade det sej & VAD har dom för fel? VAD är det för hästar? Tell me, är så orolig, men vill veta vad det kan vara, visst jag få säkert svart på måndag om veterinären kan gå vidare, men tänkte någon kanske ha någon fundering på detta, kommer inte så långt i mina egna funderingar.
Är så ledsen, vill såå har min friska Prins tillbaka.
På sista veterinärbesöket vart han ju halt på ALLA FYRA (blev friskförklarad några veckor innan) så kunde inte gå vidare som veterinären egentligen hade velat med ryggen, så OM han är bättre på måndag ska ryggen kollas. Jag undrar bara HUR man gör en utredning av ryggen? Röntgen kollar man väl, men annars? VAD tittar man efter för fel? Kissing Spines har man ju hört talas om, KAN det vara det han har? (Ska söka på det lite & läsa) VAD kan det annars finnas för fel som orsakar dessa hältor & problem i ländryggen? Han är ju bara 5,5 år ej riden direkt 'hårt', är av rasen arabiskt fullblod. Så tråkigt när det bli såhär!! Ni som har hästar med 'fel' i ryggen HUR visade det sej & VAD har dom för fel? VAD är det för hästar? Tell me, är så orolig, men vill veta vad det kan vara, visst jag få säkert svart på måndag om veterinären kan gå vidare, men tänkte någon kanske ha någon fundering på detta, kommer inte så långt i mina egna funderingar.
Är så ledsen, vill såå har min friska Prins tillbaka.