Utökad B-behörighet

Athletin

Trådstartare
Hej!

Har någon här tagit den nya utökade B-behörigheten?

Hur går det till med övningsskörning, uppskrivning?, uppkörning, osv?

Tacksam för svar!
 
Sv: Utökad B-behörighet

Vad jag förstått så är det samma som om man skulle ta BE, med undantaget att man bara kör upp, alltså ingen uppskrivning. :)

Jag rekommenderar ändå BE, då man dels får dra mer och sen får med sig mer teori osv.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Jag tog utökad b-behörighet i våras.

Jag tycker att det är ganska stor skillnad ändå på B96 och BE.

På utökad B behöver du endast göra ett körprov och säkerhetskontroll, ex kolla bromsar eller lysen. Men du behöver inte direkt kunna varför saker är som det är, så att säga.

På BE måste du även göra teorin, alltså uppskrivning.
Dessutom ska du kunna mycket mer, vid frågor på uppkörning kunna svara på hur ex bromsarna fungerar eller hur man löser problem som uppstår.
Inget illa med det, ju mer man kan ju bättre. Vill man göra det ordentligt så är ju BE att rekommendera, annars klarar sig de flesta med utökad B.

Priset är stor skillnad.
Jag betalade 800 kr för uppkörningen, foto 80 kr och tillverkning av nytt körkort 150 kr, så allt som allt 1030 kr.

För mig räcker B96. Bilen får max dra 1800 kg. Men bara 1370 på b-kort. Mitt släp väger 1400. Vill jag, så kan jag koppla på ett släp med totalvikt på max 2120 kg, så länge bruttovikten inte överstiger 1800 kg.

Hade jag tagit BE hade skillnaden varit att jag får koppla på ett släp med max 3500 i totalvikt, så länge bruttovikten inte överstiger 1800 kg.

Så jag hade inte fått dra mer, bara för att jag hade haft BE. Inte när det gäller min bil iaf. Och nästa bil kommer förmodligen att bli en lika dan fast nyare.
 
Senast ändrad:
Sv: Utökad B-behörighet

Ska också ta B96 av den enkla anledningen att det är stooor skillnad på kostnad och att bilarna jag kan tänka mig köra med ändå inte får dra mer last än vad som räcker med utökat.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Bilen är ALLTID det som hindrar vad man får dra, vilket många "glömmer bort". Man får aldrig dra mer än vad bilen får dra.

Vad jag menade var att med BE så får man dra mer, förutsatt att bilen får dra det förstås. ;)
 
Sv: Utökad B-behörighet

Ja och så tycker jag det är en bra sak att utöka sina kunskaper men det verkar finnas någon form av motstånd mot det. Underligt tycker jag.
 
Sv: Utökad B-behörighet

I mitt fall hade det inte räckt med B96. För att jag ska få dra mitt släp med vår V70 måste jag ha BE. Det där med totalvikt och bruttovikt för min del!
 
Sv: Utökad B-behörighet

Jag förstår vad du menar, och jag håller med dig, alltid bättre med mer kunskaper!

Men jag tycker tyvärr inte att man kan mer för att man har BE. För i stort sett alla frågor i teoriprovet är ju B-kortsfrågor, och även om man kan dem så tycker jag inte att man automatiskt blir en bättre bilförare för ett BE-klassat ekipage. Det är ju inte så stor tonvikt på det jag anser det skulle läggas stor vikt på, nämnligen det som rör det praktiska och lämpliga med att dra ett släp med levande last.

Och tittar man på kunskaperna för B-behörighet så är de flesta lika bra och lagliga bilförare fast det var många år sedan de skrev upp sitt teoriprov. Har tydligt märkt det när jag haft elever som haft körkort i flera år och sedan av olika anledningar måste ta sitt körkort på nytt.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Jo visserligen men det är mer än vid B96 iaf. Och så får många en välbehövlig uppfräschning av teorikunskaperna. Jag skrev faktiskt inte att man körde bättre för att man tar BE ;) Kan man sin B-teori så är det ju inte ens ett problem med uppskrivningen.

Det är inte bara levande last som kan bli spännande när man börjar dra lite tyngre. Drog en nästan två tons grävmaskin häromdagen (lagligt ekipage) och det beter sig ju lite oförutsägbart när man använder vanligt bilsläp och kör på spåriga vägar. Har man inte ens teoretiska kunskaper hur man lugnar ett ekipage som börjat svajja kan det ju bli hur tokigt som helst :eek:
 
Sv: Utökad B-behörighet

Jag tog mitt B96 för två veckor sen. Det jag gjorde innan var att jag tog en lektion på trafikskola så vi gick igenom säkerhetsgenomgången och även det nya med eco-körning mm. Även lastsäkring fick jag tips om så för mig var lektionen kanonbra och precis allt vi hade gått igenom fick jag redogöra för på uppkörningen. Det kostade 550 kr extra men helt klart värt det.

Annars var det inga konstigheter utan det var säkerhetsgenomgången på bromsar och lyktor och sen även redogöra för dragvikter mm och varför jag behövde B96 på ekipaget. Efter det fick jag köra runt lite i samhälle och landsväg och backa runt ett hörn. Där ska man inte glömma att be kontrollanten att gå ur och hålla koll på bilar åt en. :-)

Sen får man inte glömma att fota sig innan för det är inte alla som orter som har sådan service. Tanten i fotograferingen sa att största orsaken att kuggas var att ekipaget inte var i skick typ trasiga lampor eller att man hade kört dit själv = olovlig körning. :p
 
Sv: Utökad B-behörighet

Inte förvånad att det ekipaget du drog började svaja!

Jag tillhör kategorin som är jäkligt kritisk till teoriprovet för B-körkort, tycker tyvärr inte att godkänt teoriprov är samma sak som en bra bilförare. Anledningen är att många frågor är så vettlöst dumma och/eller felaktigt ställda! Dessutom är språket så svårt att det stundtals nära nog är gammelsvenska, och goda språkkunskaper är något som inte automatiskt gör någon till en bra bilförare.

Ett exempel där ej akademiskt utbildade elever jag haft (gärna med någon sorts läs- eller skrivsvårighet) som sett ut så här: :eek:
"Du ämnar svänga höger i nästa korsning". Vem ÄMNAR göra något i Sverige numera? Jag VILL svänga höger, jag TÄNKER svänga höger, men inte många ÄMNAR svänga höger!

En annan nyligen inlagd fråga:
"Du kör i 90 km/h och 100 meter framför dig springer en älg ut på vägen. Vilken hastighet har du när du krockar med älgen?"
Förvisso är det mycket viktigt att man som bilförare förstår att hastighet och stoppsträcka hör ihop, men vem fanken bryr sig om vilken hastighet jag har när det smäller med älgen?! Måste man vara duktig i matte för att få körkort? En elev jag hade som nyligen körde upp sa att den råkat få massor med "uträkningsfrågor" på sitt prov, och det är ju fullt möjligt, frågorna är över 5 tusen till antalet och slumpvisa!

Och nejdå, jag är inte ett dugg kritisk till Trafikverket! ;)
 
Sv: Utökad B-behörighet

Trafikverket verkar ibland inte alls vilja att folk ska få körkort :-) Jag kuggade på BE-teorin förra året enbart på konstigt formulerade frågor. Jag pratade med ett par andra som gjorde provet samtidigt och fått samma frågor (i alla fall några frågor var likadana) och som svarat rätt och ansåg att inget tolkningsutrymme fanns. Så nästa gång bestämde jag mig för att tänka som en enkelspårig medelålders man vid frågeläsandet och klarade mig med mycket god marginal.

Det var även spännande att försöka boka tid för uppkörning. De jag pratade med vi provbokningen hävdade att inga tider fanns att få i min hemkommun fast jag visste att andra gjort provet här innan mig (samma år och till och med månad). När jag då fick tipset om att be att få bli kopplad till det regionala kontoret så fanns det plötsligt tider i överflöd men innan de gick med på att koppla mig vidare så fick jag i princip ljuga.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Du lägger tryck på kulhandsken underifrån med hjälp av stödbenet och då faller manöverhandtaget fram. Vad är defekt och på vilket sätt? (från mitt BE teoriprov ur minnet)

Jag gör vad med vad och varför? Efteråt förstod jag att det som avsågs var att jag kopplade släpet till bilen och sen vevade ner stödHJULET och då lossade handsken från kulan (typ). Men när jag satt och skrev fattade jag inte ens vad jag skulle göra och varför.

Men annars så blev jag ordentlig grillad på funktioner, lastsäkring och orsak-verkan vid tillbud.

Jag kände att det var bra att få en uppfräschning av teorin efter drygt 20 år. Jag tog dessutom ett par lektioner samt gick en teoridag.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Oj, vilken skillnad det kan vara! Den information jag fick från körskolan var att det ställs samma krav på att du ska kunna redogöra för funktioner på släp samt körning med släp på uppkörningen oavsett om du kör upp för BE eller B96! Det enda som skiljde enligt dem är att du inte får lika ingående frågor om lastsäkring vid B96, du ska kunna redogöra för vilka principer som finns osv men behöver inte räkna något, vilket de kan begära om du kör upp för BE.

Jag fick tex testa bromsarna på både bil och släp på uppkörningen och redogöra för vad jag gjorde och varför.

Kan rekommenderar att gå på BE/B96-teori för att få de teoretiska kunskaperna. Eftersom teorin man skriver för BE verkar vara densamma som för B så känns det inte som att det ökar kunskapen för hur man framför ett tungt släp på ett säkert sätt.

För min del bedömde jag att det räckte med B96, men samtidigt är jag glad att jag använde mig av körskolan för att utöka kunskapen och få ett kvitto på körningen innan det var dax för uppkörningen.
 
Sv: Utökad B-behörighet

För BE krävs tilläggsfrågor (men också själva B-teorin igen, vilket kan sägas är en bra uppfräschning för de flesta av oss). Dessa tilläggsfrågor är absolut adekvata.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Därför är det bra att plugga t ex Bonniers Trafiklexicon. Det var inte frågorna jag behövde plugga, det var språkbruket jag behövde vänja mig vid.
 
Sv: Utökad B-behörighet

Ja plugga teorin måste man! Fler än en har trott det ju bara är att boka en teoritid och sedan skriva upp och få godkänt.

Bonniers har jag ingen koll på, men jag har hört en och annan som använt den och tycker den var bra.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej! Då försäkringsbolaget har så lång kötid i telefon så chansar jag med att kasta ut frågan här. Jag har haft en barnförsäkring hela...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
941
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
417
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 462
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp