Utnyttjad...

K

Kaffikakk

Ibland känner jag mig så!

Jag upplever mig för snäll många gånger,
Ibland kan jag utan att tveka erbjuda min tävlingshäst åt nån bara för att deras häst tex insjuknat, så slutar det med att jag kör dit min egen häst till en träning som jag inte ska rida på själv och kör hem den igen.
Ah, jag är så trött på det, varför kan jag inte säga nej och stå på mig?!
Jag älskar att rida och jag vill att andra ska få den glädjen och jag vet att min häst är en sann pärla att rida på, speciellt hoppa på. Vägrar aldrig och river aldrig. Så då kan jag bjuda ut henne åt nån som tex haft tufft med sin egen hopphäst osv osv

en annan sak är att jag delat häst med syster. Först fick jag inte köpa henne ensam för syster ville ju också ha. Jag gick med på det, snäll som jag är.
Ifjol hade jag pengakris och ville sälja henne men syster sa bara "ja inte behöver man ju köpa allt nytt heller"
Jaha okej, sålde henne inte, men nu är det tvärtom, syster är utan cash och då är det ju läge att sälja henne. Så nu är hon till salu.
Jag betalade 60 000kr för henne och hon 15 000kr. Och hon rider på henne, dels för att situationen bara blivit så och dels för att jag inte hinner annars.

Jag vill bjuda på mig själv men ibland kan det äta en inifrån när man inser att folk tänker oftast bara på sig själva och deras välbefinnande.
Ingen skulle nånsin låna SIN häst åt MIG. Inte ens syster, som fick rida och tävla min häst en säsong för jag tyckte hon haft så otur med sina hästar. Men skulle hon låna ut sin nya häst till mig?? Hahaha, knappt att jag får rida.

Å vad det blev långt men ibland orkar jag inte med längre, vill kasta in handduken så får syrran ta över hela skiten.

Pms jag.. :p

Sv: Utnyttjad...

Men ush va jobbigt, det låter som du säger som att du är på tok för snäll.
Visst kan du göra allt det du säger, men bara till folk som du vet skulle göra samma sak för dig, vilket det inte verkar som nu?

Stå på dig! :)

Andra kan bara utnyttja en om man själ tillåter det.

Kanske har du nu kommit så långt att det nu är nog och du nu tar ditt ansvar för ditt liv och säger stopp!? Hoppas det! Lycka till1 :D

Jo det är så, jag borde säga nej, men jag erbjuder ju.. Borde lära mig att inte erbjuda en massa! Svårt som f*n... Jag mår ju liksom bra av att kunna göra andra glada, men i slutändan blir det ju påfrestande också eftersom alla inte tänker som jag.

Ja, vad ska jag säga... Du verkar ha smma problem som mig...det att du är för snäll och anpassar dig till andra hela tiden... Jag har inget svar på det annat än att jag vet hur det känns att bli utnyttjad... Jag skrev om det i en annan tråd för ett par dagar sen...
Jag befinner mig just nu i en situation där en annan hästägare lämnat länet, skickade mig ett sms 1 dygn senare och bad mig kolla så hennes häst har vatten och lever å så... det går inte ringa eller smsa tbx för hon har stängt telefonen, intet har hörts om när dom tänker sig tbx utan dom bara tar för givet att vi/jag ska fixa dess häst... Inte första ggr det händer heller... och vi är så dum som gör detta... men som vi ser det så har vi ju inget val...hästen kan ju inte stå utan tillsyn... men man gör inte så... Inte ens ett tack får man tbx... fan, det är ju så att man låter andra utnyttja en, men hur ska man lyckas få ett slut på det... ja, jag vet inte...

Jag hoppas för din skull att du lyckas..och du kan ju ge mig ett tips isåfall... annars så kan jag ju bara skicka en tröstekram från en "olyckssyster" till en annan...

Jag hoppas för din skull att du lyckas..och du kan ju ge mig ett tips isåfall... annars så kan jag ju bara skicka en tröstekram från en "olyckssyster" till en annan...

Tack, värmde verkligen! Suck det är inte lätt att vara snäll... Man vill liksom inte trampa nån på tårna men det går inte att vara alla till lags. Sen blir jag så nere om jag gör någon besviken, vill ta hand om allt och alla, men det är ju så omöjligt. Däräv gick jag med på att köpa hästen tillsammans med systern, så hon skulle få njuta av hästen hon med...

Ingen skulle nånsin låna SIN häst åt MIG. Inte ens syster, som fick rida och tävla min häst en säsong för jag tyckte hon haft så otur med sina hästar. Men skulle hon låna ut sin nya häst till mig?? Hahaha, knappt att jag får rida.

Om du bor nära Västerås, så får du gärna låna min ena häst om du säljer din.

Om du bor nära Västerås, så får du gärna låna min ena häst om du säljer din.

Haha, tack så mycket. Bra att veta att EN i hela världen lånar ut... :D

Skämt åsido, jag har hästar att rida på, men det är ju tanken liksom..

Du behöver lära dig att vara självisk, att ta för dig och tänka på vad du vill isället för att tillfredställa alla andras behov och önskemål hela tiden. Tänk på att man får inte vänner genom att ge dem förmåner och man blir inte av med vänner för att man inte ständigt underhåller dem med saker. Istället för att erbjuda din egen häst när kompisens inte räcker till kanske det kan räcka med att stötta och hjälpa.

Jag har en kompis som är precis likadan, det är så lätt att man utnyttjar henne utan att man menar det för att hon alltid lägger upp möjligheten på ett fat. Men jag vill ju ha en vän som jag kan umgås och ha roligt med, inte en curlingkompis som sopar framför mig.

Du har så rätt, tror inte att de menar utnyttja, men så kommer jag då och erbjuder dittan och dattan.. Vad är de för fel på mig?? Gaah, det måste bli ett slut på det här! Dessutom har jag svårt att ta emot hjälp för jag klarar allt själv och så jobbar jag så svetten sprutar. Alltså, jag måste ju vara galen! När jag själv läser vad jag skriver så fattar jag ju att det inte är hållbart i längden!
Nä nu ska jag skita i alla andra (åtminstone en vecka) Måste ju börja försiktigt...

Så blir jag värsta bitchen.. Heh.

Det gör ju inte saken lättare när någon lämnar ett levande djur i ens ansvar. Man kan inte direkt säga nej o med gott samvete se på när djuret svälter. Såklart man ser efter dem, det är ju inte djuret som är oansvarig men denne blir drabbad.

Jag kanske är lite självisk jag vet inte men jag tänker som så, jag ställer gärna upp o hjälper folk med sina hästar om de ska bort eller skjutsar folk men då vill jag veta att denna person skulle göra samma för mig om jag behöver hjälp. Skulle de inte göra det så vill jag inte hjälpa dem heller. Ge o ta lixom.

En kompis till mig delade stall med några o in flyttade en ensamstående mor. Hon satte i system att åka hem o låta andra ta in hennes häst. De brukade komma överrens eller ansvara för att var o en tog in sin häst på kvällen. När min kompis ringde o undrade om häststackarn skulle stå ute aldeles själv för femtielftegången så svarade kvinnan, ja då får jag väl slita upp barnen från sina sängar o åka o ta in honom då...
Ja är du så oansvarig att du inte planerar längre utan tar för givet att folk ska ta hand om din häst så kommer det slå tillbaka på dig tillslut. Ibland måste man sätta ner foten. Fruktansvärt synd om barnen förståss...
Sen om det var rätt eller fel av min kompis är ju en annan sak man kan diskutera....

Hm.. Kan du inte köpa loss hennes del av hästen då?
Och sen ta ställning till själv om du vill ha kvar den eller inte?
Låna ut den på foder, eller skaffa en medryttare om det var tiden som
var klen.

Var lite för snäll förut jag med.
Hade 4-5 hästar att rida varje dag i vissa perioder.
Pluss mocka och höa till dom.
Pga att jag inte vågade säga nej.
Men nu säger jag nej utan problem och dåligt samvete
Finns ju något som heter tjänster och gentjänster

Har ju också lite pengakris, så att köpa näh...
Systern skulle npg halshugga mig om jag letade medryttare på den hästen, INGEN får ju rida hennes hästar..
Äh man orkar ju inte bry sig till sist..
Men nu har jag bestämt mig för att tänka på mig själv, får se hur det går...

Jag känner så väl igen det där med att bli utnyttjad om man är för snäll. "Man ger någon handen och den tar armen". Jag har en kompis som tom fick gå i terapi pga utbrändhet och där bla lära sig att säga nej och kräva gentjänster när hon ställde upp för andra. Hon fick bla i läxa att ringa till hästägare hon hade hjälpt och begära gentjänster från dom nästa gång hon hjälpte dom. Jag vet inte om detta är något speciellt i hästvärlden men jag tycks märka att det finns en hel del utnyttjeri. Har hästfolk svårt att säga nej och begära något tillbaka?

Jag förstår precis hur det känns... jag är precis likadan.
Jag lånar också ut min häst, eller rättare sagt lånade ut för nu är det slut på det !!!
Det kommer någon i stallet och frågar om dom får låna honom för att rida ut, sen kommer det mer mer och mer.... Får jag träna honom för den och den, jag kan "hjälpa" dig och tävla honom osv osv! Man blir TOTALT överkörd om man ger lill fingret. Detta är då alltså inte bara EN person utan har hänt ett flertal gånger.
Jag mådde tillslut så dåligt av detta att jag bytte stall och from nu så säger jag ALLTID nej till allt som har med att låna min häst!

STÅ PÅ DIG!!!!! och var en egoistisk "bitch" för ditt eget välmående, ditt självförtroende kommer att bli bättre om du börjar säga ifrån : )

Tack alla för era fina och stöttande svar! :)

Men nu är det slut! Måste måste måste...
För vad är det för vits att vara snäll och ödmjuk åt folk när man endå blir påtrampad. Jäkla hästsport, säger jag ibland. För att inte tala om avundsjukan.. Kanske en liten orsak till varför jag lånar ut pållan, för att visa att jag inte är "snål".. knepigt..
Folk snackar skit och glädjs när det går dåligt, VARÖR?? Alla vet ju hur svårt det är och alla har väl rätt till sin nivå?? Alla har vi varit nybörjare..

Om din syster betalade 15000:- så kan hon väll ändå inte kräva att hästen ska säljas bara för att hon har pengakris?
Hon får väll skaffa fram penga på ngt annat sätt!

Jo jag vet, men det är inte så lätt när det är syster.. Därför ska man undvika att dela med familjen.. :)

om systern äger 15 000kr i hästen och du 60 000kr så kan inte hon komma och kräva att den ska säljas. Du har beslutanderätten eftersom du äger störst del!

Jag tycker att du ska köpa ut henne istället och sen kan du göra vad du vill med hästen, ex sälja om det är det du vill. Då bestämmer du, och ingen annan som trampar över dig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 507
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel