Utmaning till Er duktiga foderstatsberäknare!!

S

Seifur

Hej alla Ni duktiga...............

Jag håller på att lära mig allt runt foderstater och har försökt hjälpa en kompis med sin Islandshäst men jag/vi får inte ihop det. Jag har lyckats ganska bra med mina och är nöjd där men denna häst är knepig.

För cirka två år sen var hästen smällfet och hårdbantades då, först blev hästen ganska fin men sen blev den för smal. Så nu har jag försökt hjälpa henne att hitta balans.
Nu har hästen gått upp i vikt men bara med fett som har satt sig som fettvalk ovanpå halsen (riktigt fult att se) och på rumpan, hästen är skin och ben om du känner på revbenen. Hästen är dessutom ganska omusklad och verkar ha svårt för att bygga muskler.
Hästen har fått 5,5 kg hösilage och fritillgång på halm (äter dock inte mer än MAX 1 kg) och 0,25 kg fibergi låg samt 40 g krafft miner vit.
Analysen på hösilaget är följande per kg foder
MJ 8,6
smrp 79
Ca 4,2
P 2,3
Mg 0,8

Så hennes foderstat har gett cirka 51,5 MJ; 447 g smrp; 28 g Ca; 17 g P; 8 g Mg och 0,85 mg selen
smrp/MJ kvoten är 8,67 och Ca/P kvoten är 1,65

Hästen fick såklart mer hösilage under den kalla tiden som vi har haft och för någon vecka sen fick hästen fritillgång på hösilage liten tid (hästarna fixade det själva) och då blåste hästen upp ännu mer men bara ovan på halsen och rumpan.

Hästen har inte tränas mycket under den kalla perioden vi har haft men är nu i gångsättning. Och träningen blir lätt träning.

Det som vi vill att händer med hästen är att den blir av med den fula fettvalken på halsen och bygger muskler, framför att rygg och rumpa. Samt att den får ett tunnt fettlager över revben.

Så vad kan tänkas att det fattas i hästens foderstat?

Skulle vara överhört tacksam om Ni kan ta Er tid att fundera lite runt denna häst.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Utmaning till Er duktiga foderstatsberäknare!!

*Puttar upp*

Snälla hjälp till här!!!

Några tänkbara orsaker och fler frågor!

Analyssiffrorna är fel och hästen får i sig för lite näring.
Hur ser andra hästar ut som äter av det?

Fibermängden är för liten och hästen kan inte tillgodogöra sig näringen optimalt. Islandshästar är särskilt gjorda för att processa energi ur fibrer i sin energifabrik i tarmen. De har en längre grovtarm än andra (och mindre mage och tunntarm) Vad är torrsubstansvärdet?

Är det muskulaturen på halsen och rumpan som blir kraftig? I så fall kan det vara första steget i muskeluppbyggnad och bör följas av att muskulaturen längs ryggraden utvecklas om man ökar givan.

Eller får hästen fettinlagring längs mankammen? En del hästar tycks börja lägga sitt fett där men litet osannolikt att deponera fett på länden och nacken och vara utan underhudsfett i övrigt.
Hur är buken hängig eller vinthundslik?

HH

Tack för ditt svar!!

Analyssiffrorna är fel och hästen får i sig för lite näring.
Hur ser andra hästar ut som äter av det?
Jag har tänkt på detta då bonden tog nog bara analysprovet från en bal men de andra 6 hästarna som äter på samma hösilage ser fina ut, de flesta för tjocka men musklade fint, fettlagret på dessa ligger jämfördelat på hela kroppen. De andra hästarna får ungefär lika mycket hösilage (0,5 - 1 kg till eller från och då mer eller mindre halm)

Fibermängden är för liten och hästen kan inte tillgodogöra sig näringen optimalt. Islandshästar är särskilt gjorda för att processa energi ur fibrer i sin energifabrik i tarmen. De har en längre grovtarm än andra (och mindre mage och tunntarm) Vad är torrsubstansvärdet?
Ju jag vet att islandshästens grovtarm skiljer sig från andra raser. Förlåt glömde TS är 80%.

Är det muskulaturen på halsen och rumpan som blir kraftig? I så fall kan det vara första steget i muskeluppbyggnad och bör följas av att muskulaturen längs ryggraden utvecklas om man ökar givan.

Eller får hästen fettinlagring längs mankammen? En del hästar tycks börja lägga sitt fett där men litet osannolikt att deponera fett på länden och nacken och vara utan underhudsfett i övrigt.
Hur är buken hängig eller vinthundslik?
Hästen får fettlagring längs mankammen, och då rumpan men det är mest på mankammen. Magen är hängig. Absolut inget fettlager över revben.

Hur gammal är hästen? Är den kollad något i munnen? Avmaskad?

Hästen är runt 10 år, avmaskad i jan tror jag, tänder ej kollade i år men hästen verkar inte ha några svårigheter med att äta utan tuggar på allting väldigt bra.

Seifur skrev:
Analysen på hösilaget är följande per kg foder
MJ 8,6
smrp 79
Ca 4,2
P 2,3
Mg 0,8

Är det verkligen per kg FODER och inte per kg TS?!
Blir så enormt högt MJ-värde och även smbrp-värde. Liksom Ca-värdet... :confused:

Med tanke påd en höga kvoten... Ni har inte provat att ge hästen en foderstat med LÄGRE kvot?

Ju detta är värden per kg foder, det är jag säker på.

Alltså jag skulle vilja få ner kvoten faktisk, det har varit mina tankar lite men vet inte riktigt hur jag ska göra det utan att det blir ännu mindre grovfoder, hästen är inte så förtjust i halm.

Olja sänker kvoten en del och sen försök att ge foder med högt energivärde och lite protein. Foder som är för högpresterande hästar, typ Krafft Energi och liknande.

Man ska inte ge eller ta råd över nätet för allvarligt. Man vet inget om varandra och kan inte klämma och ta på den aktuella hästen (vilket jag tycker är det viktigaste för att skaffa sig en uppfattning).

Med den brasklappen vill jag ändå delge dig mina associationer av din beskrivning.

Om hästen alldeles uppenbart sticker ut från de andra i flocken med muskelminus och lokala fettansamlingar men ändå är mager trots att den får ungefär lika mkt mat, inte har mask eller dåliga tänder skulle den möjligen, möjligen kunna ha en släng av en ämnesomsättningsrubbning som gör den mindre känslig för insulin.

Insulin är ett hormon som föser in socker i cellerna där det kommer till nytta för att användas till energi eller lagras till fett. Om man inte har en normal reaktion på insulin så kommer inte sockret i maten att komma till nytta till energi eller fett och musklerna kan ha svårt att bygga upp sig. Ett namn på detta tillstånd är insulinresistens (IR)

Dessa hästar kan dock samla fett i just nacke, rumpa/svansrot och skap. Det är troligt att det finns en glidande skala av insulinokänslighet så att en del bara har just en liten ”släng” av det. En del forskare menar t o m att en lätt insulinresistens varit en förutsättning för att vissa naturraser kunnat överleva.

Ett grovfoder med högt proteinvärde innehåller ofta (inte alltid) också en stor andel lättlösliga socker, kallas ickestrukturella kolhydrater, NSC, just den energikälla som den insulinokänslige har svårt att processa.

Det bästa fodret för en sådan häst är där energin kommer så mkt som möjligt från strukturella kolhydrater och så lite som möjligt från de icke-strukturella. Man eftersträvar energi från fibrer hellre än från det lättutvunna sockret. Principiellt är det mindre snabba socker i ett vältorkat, gulnat hö från samma skörde tidpunkt som ett ensilerat.
En häst med IR har lättare att få fång.

Läs brasklappen en gång till! HH

Mina misstankar lutar faktiskt åt detta hållet. Jag tror att hästens ämnesomsättning har rubbats när den bantades så hård.

Hästen i fråga har aldrig haft fång men det uteslutar inte risken för fång. Alla har väl risk av att få fång, bara olika mycket eller?

Varje råd och fundering ni skriver in här värderar jag för mig själv och vill helst ha vetenskapen bakom. Det är även sant att det är svårt för Er att värdera sittuationen eftersom ni inte kan se eller känna på hästen. Jag kan se om ägaren godkänner att jag lägger in bild om det nu hjälper.

Men OM det nu är sån här rubbning, hur kan man då bäst rätta till den om det går över huvudtaget? Är det bara att försöka att få tag på hö som är lite "gulare" i färgen och lägga till krafft foder efter behov, vilket krafftfoder är bäst i såfall?

Lugn HH jag tar inte åt mig vilken "skit" som helst, jag ifrågasätter det mesta först..........jag var/är inte heller ute efter förslag som sånt ge hästen 4 kg hösilage och 2 kg kraftfoder. Utan bolla lite funderingar och tips vad jag/vi kan göra för att få hästen fin, det var just därför jag riktade mig direkt till Er som är duktiga här.

Jätte tacksam för alla Era funderingar så fortsätt gärna.

Ju olja har jag funderat på. Men jag har inte tänkt på kraftfoder med högt energivärde utan mest tänkt på det som verkar ha lite protein som till exempel krafft ponny, men det kannske inte är lämpligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
404
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 389
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 142
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Nu sliter jag mitt hår på riktigt. Försöker få till någon sorts balans i hästens foderstat men det verkar svårt alt gå åt mängder med...
Svar
18
· Visningar
1 843
Senast: supersonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur