Utformning på skaklar

nordsvensken

Trådstartare
Jag har en gammal flakvagn som jag kör med till vardags. Egentligen vill jag fästa skaklen högt men det fungerar inte med de skaklar som sitter på då de lättar vid körning så fort den inte är i maximalt drag... Det går inte att ha raka skaklar som är fästa så lågt på vagnen, fästa så högt i selen. Lutningen blir för brant...

Maken är svetsare så jag tänkte "beställa" ¨(:angel: detta vet han inte om)ett par nya skaklar till vagnen. Om de passar stilmässigt eller ej bekymmrar mig inte alls, jag vill bara ha en funtionell vagn som är komfortabel för hästen att dra.

Har ni några tips på utformningen?

25466674.jpg

Bilden visar pållan med sin vagn och nuvarande skaklar. Svarta linjer är mina tänkta skaklar. Röda linjen är bakselen korrekt anpassad och röda "tussen" därmed fästet för bakselen. Vad tror ni? Skulle detta bli bra och fylla mina önskemål eller finns andra tankar och ideer?

Sv: Utformning på skaklar

Jag skulle nog välja att ha dom i rätta draglänken på selen möjligen kanske göra dom längre .Draglinjen blir den som draglinorna har ,du kan höja svängeln ovanför skakelfästet så den blir bra .

Jag förstår faktiskt inte hur du menar... :o

Draglinjen är ju rak oavsett vad jag gör med skaklarna, när jag har draglädren så här, så varför skulle jag höja svängeln...?

Längre skaklar blir nog bara klumpigt, det är tillräckligt med plats bakom hästen som det är...

Mer förklaring av vad du menar skulle uppskattas :laugh: (ps, "draglänken"? va?)

Tycker att du har gjort ett bra val av skaklar. Det blir allra snyggast om skaklarna följer draglionorna så som du ritat. För att du ska kunna använda vagnen till alla sorters selar bör du kanske hellre ha giggskaklarar med två stopp-piggar istället för maratonskaklar. Passar bättre med tycker jag.

Tycker att du har gjort ett bra val av skaklar. Det blir allra snyggast om skaklarna följer draglionorna så som du ritat. För att du ska kunna använda vagnen till alla sorters selar bör du kanske hellre ha giggskaklarar med två stopp-piggar istället för maratonskaklar. Passar bättre med tycker jag.

Jo antagligen vore det bättre med piggskaklar, och lättare för maken också. Kanske får bli det... ;)
Tycker dock att maratonskaklar känns säkrare, men det är mest en grej i mitt huvud! ;)

Visst ska skaklarna inte kunna lätta om de har denna utformningen?

Hoppas nu maken också tycker det hela är en bra ide, vore ju synd om han uppfunnit våra höga skakelfästen och jag inte kan använda dem ju! :D

Nu har skaklarna gått från ide till verklighet. :D Blev lite "akut" då hästen trampade av en träskakel (jättesmidigt av oss, jag vet... :o;))

Det ät lite finlir kvar med både svetsning och förstås färg, men så här blev det iaf, och jag känner mig hemskt nöjd! Så mycket bättre med höga skaklar, bogarna kan röra sig mycket mer vilket syns tydligt på svängelns rörelser också.

090512%2B250.jpg

Liknande trådar

Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka