Utfodringssystem

Pettsson

Trådstartare
Skulle bli väldigt glad om någon vill hjälpa mig att berätta vilka olika utfodringssystem som finns. Både vad gäller grovfoder och kraftfoder.

Sitter alltså och ska göra en läxa och har inte fått boken som jag beställt ännu, där finns all info jag behöver. Problemet är då bara att jag behöver den infon NU och ingen annan dag. Typiskt!

Det gäller alltså alla system från att själv väga höet till att ha en stor grovfoderautomat i hagen eller i boxen eller från att själv gå med en skopa och dela kraftfoder till att ha någon mekanik som löser det. Men vad finns där emellan?

Är det något udda får ni gärna förklara hur det fungerar då jag själv ska ange både för- och nackdelar :)

Sv: Utfodringssystem

Tja, bästa möjligheten att få svar fort och de du söker är att gå ut och söka på nätet efter info. Sök på "utfodringshjälp häst", slowfeeding, foderautomater, fodergrindar etc.

Annars de jag kan komma på är:

Kasse typ IKEAS väger upp foder själv med hjälp av enklare våg som kassen hängs på. Finns nog i merparten av stallar i dag skulle jag tro.
Väger upp morgonfoder, lunchgiva och ev. kvällsgiva. Fodring efter schema.

Helrundbal med hösilage eller inplastat hö ute med foderring runt typ profarmas eller annan. Ev. ett rundbalsnät över för att minska ättakten. Ingen lunchfodring behövs. Bomullsnät eller nylonnät, vad man får tag på helt enkelt. Hålle ihop balen bra och blir mindre spill.

Foderbord, färdigköpt typ V format med springor mellan galler eller hemsnickrat där dagens giva läggs ut. Mindre spill, och får upp fodret från ev. gegga på marken om hästarna gillar att skita och pissa i fodret på marken i gemensam hage. Kan kombineras med enklare nät för att de inte ska böka ut allt foder ur lådorna. Lastpallsvarianter med pallkragar på är en lösning.

Hänga upp giva i nät, bollformat direkt på marken för oskodda eller i behållare för de hästar som har skor i hagen. Finns även att hänga upp varianter. Allt från fyrkantiga STORA för många hästar till mindre. Ska själv testa finsmaskiga nästa vinter OM hästarna ska gå på silage, blir nog till att göra separata hagar för alla hästägare verkar tycka olika om sina älsklingar :grin:

Foderautomater ute (fungerar på samma sätt inne), ger giva grovfoder vid bestämd tid via timerlösning, batteri eller via vanligt nät.
Vissa stall har lösningar där givan kommer direkt från höloftet ner i boxen.

Inne för många hästar: Foderbord modell STORT, boxar runt om typ det man har i kostallar, du kan gå i mitten men de kan inte hoppa upp i givorna pga galler. Går även att ha på fridrift i ligghall.

Fodergrindar ute i hagen: Med mekanisk eller batteridriven timer / eller via nät. Öppnar grinden till lunchgiva på förutbestämd tid. Finns som vanlig grind, elrepsvariant med automatisk upprullning av repet eller som bom.

Huvliknande lösningar för hörundbalar eller silage som sätts över balen. Finns sedan hål runt om så många hästar kan sticka in huvudet och äta samtidigt. Har bara sett en annons om denna variant i Sverige ännu, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Som sagt vet inte vad du vill få fram, men det finns en hel del till varianter ute på nätet.

Lycka till!

Kan lägga till kraftfoder- och grovfoderutfodring med hjälp av transpondersystem. Googla active stable..

Japp, det har jag med! Brinner för det och ska själv installera så snart jag kan :banana:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 259
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 809
Senast: mackan
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 223
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30