Utfodring med soya; hur gör ni???

alice

Trådstartare
Fodrar ni det alltid med betfor? Är det "mjöl" eller granulerat? Fungerar det att ge "torrt", tex m havre/pellets? Äter hästen det då?

//Alice
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Jag har granulerad soja och hästarna äter gärna den torr, men jag har betfor i deras foder så sojan blandas med det.

Köper du granulat så kan du nog ge den torr. Soja smakar inte illa, jag har smakat. :D
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

alice skrev:
Fodrar ni det alltid med betfor? Är det "mjöl" eller granulerat? Fungerar det att ge "torrt", tex m havre/pellets? Äter hästen det då?

//Alice

Bra fråga! (ska själv börja med soja nu pga uselt hö :crazy: )

En fråga till (lånar tråden men det kan kanske vara av intresse för dig också Alice ;) ), hur mkt ska man börja med när man vänjer in hästen. Jag har aldrig gett soja så jag vet inte ens om han äter det. Är 0,5 dl lagom?
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Finns det båda sorter??? Hur vet jag vilken som är glanulat och mjöl? Stor skillnad på säckar eller står det med "finstilt"?

//Alice
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Etienne skrev:
Bra fråga! (ska själv börja med soja nu pga uselt hö :crazy: )

En fråga till (lånar tråden men det kan kanske vara av intresse för dig också Alice ;) ), hur mkt ska man börja med när man vänjer in hästen. Jag har aldrig gett soja så jag vet inte ens om han äter det. Är 0,5 dl lagom?

Mycket bra fråga! ;) :crazy: Har hört matskedar tror jag....

//Alice
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

jag skulle börjat med superlite; typ 1 msk per dag i några dagar, sen kan man öka mkt snabbare.

Men det beror ju på om hästen har plåtmage eller inte :P
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Vi fodrar med soja,granulat,har inte sett det i nån mjölform,däremot i flingform inköpt på annat ställe än Granngården.
MIna hästar äter det hur som,torrt i havren,eller uppblött i betforn,spelar ingen roll.De bryr sig inte märkvärt.
Vi började med att ge de 0,5 dl och höll väl på så i en vecka-10 dgr,ökade sen på till 1 dl.Där ligger mina två nu,då jag ändå inte har nån kolla på höanalysen,fick ju hem allt hö i söndags.
Men jag har inte fått ngr reaktioner på mina två (tre) och jag tror att det är en lagom mängd att börja med..
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

alice skrev:
Mycket bra fråga! ;) :crazy: Har hört matskedar tror jag....

//Alice
Jag har ökat med ½ dl(60 g) var tredje dag, hästen har plåtmage och jag har inte fått några negativa biverkningar. Hon har aldrig ätit soja förut, är nu uppe i 3 dl(180 g)...
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Har hört att man ska vara grymt försiktig när man börjar med soja, får hästen en alergisk reaktion så är det verkligen inte bra att börja med en halv deciliter, då kan den mycket väll faktiskt dö av allergi chocken, jag skulle börja med en matsked, å kolla efter allergiska reaktioner, visar inte hästen några reaktioner mot det så kan man ju öka på mer än så.
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Men detsamma gäller ju allt,dvs getingar,granris (vilket många hästar kan vara superkänsliga emot),m.m Är ju inte bara soja hästarna kan få en allergisk reaktion på.
Så det gör nog detsamma med en ½ dl eller ett par msk.
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

amkm skrev:
Men detsamma gäller ju allt,dvs getingar,granris (vilket många hästar kan vara superkänsliga emot),m.m Är ju inte bara soja hästarna kan få en allergisk reaktion på.
Så det gör nog detsamma med en ½ dl eller ett par msk.


0,5 dl = ca 3 msk.... ;)

Jag tog 0,25 dl idag och delade på två givor så får vi se. Det skadar ju inte att vara väldigt försiktig.
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Lagomt för vad ? Hur mycket det fattas får du ju räkna på...det går ju inte säga hur mycket du ska ge...det vet du bäst själv om du räknar på HUR mycket protein som fattas i just din foderstat.
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

Man säger Sojamjöl trots att det INTE är mjöl utan flingaktigt/granulat...men det är ju samma ändå.
 
Sv: Utfodring med soya; hur gör ni???

amkm skrev:
Men detsamma gäller ju allt,dvs getingar,granris (vilket många hästar kan vara superkänsliga emot),m.m Är ju inte bara soja hästarna kan få en allergisk reaktion på.
Så det gör nog detsamma med en ½ dl eller ett par msk.

Därför att hästen reagerar precis som en människa, äter jag lite yogi jordgubb kommer jag undan med det utan att få värre besvärr av det, käkar jag däremot en hel tallrik yogi jordgybb så har jag röda prickar över hela kroppen, får vissa andningsproblem och det kliar.
Mängden spelar stor roll, tro mig, å detta gäller även för hästar, ger man för mycket av något som dom kan vara allergiska av så får dom större besvär än om man ger dom mindre, alltså ju mer man ger när man provar desto större biverkningar kan hästen få...

Om ingen förstod det så tål inte jag yogi jordgubb särskilt bra.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
499
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 688
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
953
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp