Utfodring efter kolik

cactuspower

Trådstartare
Min häst hade en kraftigare släng av kolik i måndags, men läget verkar nu stabilt PEPPAR PEPPAR... Ska väll inte säga för mycket..

Efteråt skulle hon fasta tills eftermiddagen dagen därpå sa han först (vet lämnade stallet ca kl 21.30), sedan sa han att det brukade vara mellan 12-24 timmar. Så dagen därpå, alltså i går så fick hon första hötussen, 0,5 kg vid kl. 11.30. Sedan varannan timma fram till kl. 21.30, då ökade jag på så det blev ungefär 1 kg.

Idag har hon sedan morgonen kl 07.00 fått ca 0.75 kg hö hittills 7 gånger. Jag ska ge henne sista målet kl 21.30 idag igen tänkte jag och tänkte då lägga till lite mer (ca 1,5 kg) så hon inte står på helt tom mage fram till morgonen. Vet sa att hon skulle ha halv ranson grovfoder giva fram i 3 dagar "fint grov foder" därefter kunde ja öka på succesivt till normal giva igen. Hästen har i normala fall stått på 10 kg hö och på halmbädd samt extra halm ute och hon har ätit mycket halm.

Ska jag följa veterinärens råd?

En del människor rynkar på näsan när de får höra detta och tycker att hästen borde ha i stort sett fri tillgång på hö så att mage och tarmar får jobba hela tiden.

För övrigt så har hon fått "betforblask" + vatten så hon ska få i sig vätska, hon har druckit rätt bra men kanske inte riktigt lika mycket som hon brukar. Jag läste om att man skulle ge salt så i morgon kommer en säck fodersalt till mig och jag ska blanda lite salt i betfor så hon förhoppningsvis dricker ännu bättre!

Men ja vad har ni för erfarenheter när det gäller grovfoder tillvänjningen efter kolik?

Jag fick inget större förtroende för veterinären kan tilläggas.. även om allt hittills verkar ok.

Sv: Utfodring efter kolik

Jag har då aldrig fått något sådant råd, möjligtvis vid fång i det akuta stadiet, men aldrig vid kolik. 9 av 10 ggr har kolik berott på dåligt vattenintag, och då oftast vintertid. (min erfarenhet). Kan även tillägga att jag köpte en sk kolikhäst för några år sedan som hade strikta mattider + inget vatten i hagen på vintern (förra ägaren)...hästen hade upprepade kolikanfall med jämna mellanrrum. När jag fick slag på hästen ställde jag den på fri tillgång, och enda gången hon fick kolik i min ägo var när stallägaren en vinterdag glömde ge vatten ute i hagen.

Senast ändrad:

Uppmuntra rörelse, dvs lägg grovfoder på många platser i hagen så att hästen rör sig naturligt och ge varmt vatten att dricka. Betforvatten tycker vissa om och andra föredrar lite äppeljuice i vattnet. Det får du prova dej fram med men de flesta dricker mer när de får varmt vatten. Jag som har haft en kolikhäst har aldrig fått rådet att svälta hästen utan snarare öka givan så att tarmarna alltid har att göra. Se till att hästen är tillräckligt varm så täcke på är inte fel om den inte har björnpäls.
Salt ska den ha så det täcker behovet, ge inga mängder alltså. Jag har aldrig fått i någon häst salt genom att blanda det i betforblask, det smakar nog ganska äckligt. Då är det bättre att ge det ihop med annat foder eller bart.

Jag tycker inte att grovfodret borde vara något att oroa sig över, inte heller att ge betfor modell väldigt blöt heller.
Däremot kanske man ska passa sig för övrigt kraftfoder och lägga till det försiktigt.
Gå ut och gå lite i samband med detta så att kroppen får röra om lite inne i systemet

Jag har fått rådet att successivt öka grovfodret över 1-2 dagar till en ganska stor mängd grovfoder efter ett kolikanfall. Har alltid fungerat bra.
Mycket promenader och betforvatten i mängder, gärna med lite salt i.

Exakt. Det är i princip alltid att det fattas vatten.

Jag har en stor före detta sandlåda, modell grön, en sån som brukar stå vid vägarna (givetvis ingen sand i :D) utan fyller den med vatten (den rymmer typ vatten som två badkar). Varannan dag måste den fyllas (8 vuxna hästar).

Mat till hästarna läggs ut i minst 30 högar (aldrig hela balar). Kan aldrig vara bra att hästarna står helt stilla vid en storbal och vräker i sig 24/7.

Våra hästar kommer in på natten, där vi har eluppvärmda vattenkoppar.

På somrarna dricker dom upp karet på en dag (vid fint väder).

En häst som jag sålde för fyra år sedan hade inte haft några koliksymptom någonsin (hon var 11 år när hon såldes), alltid frisk o glad. 2 år hos nya ägaren svår kolik med buköppning, dog med sprucken tarm på operationsbordet.

Så alltid ordentligt med vatten när hästen fodras ute som inne.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 959
Senast: Bee
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 811
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar