Utfodring av föl

yemma

Trådstartare
Hej alla glada!

Har funderat nu på hur jag skall göra med mitt fjordingföl när hon flyttas in för vintern. Både hon och mamman står på bra bete som håller dem mer än väl (okej kanske början till tjocka...) i hull. Med tanke på hur lätt mamman lägger på sig så var min första tanke att man skall bara ge hö som foder. Detta har jag vid närmare tanke gett upp eftersom det inte på långa vägar kommer ge nog med protein, vitamin och mineraler. Samtidigt vill jag ju inte ha en köttbulle på fyra ben vilket jag tror att jag kommer få om hon får ett foder med "normal" energi halt.

Det jag söker är alltså några tips på bra foder till min ögonsten, men som ändå gör att hon kan hålla sig ifrån köttebulleformen. Några bra förslag?

Tack på förhand!

Sv: Utfodring av föl

Du ska välja ett foder med så högt proteininnehåll som möjligt, i förhållande till energin. DÅ behöver du inte ge så mycket extrafoder, men kan ändå få proteinbehovet täckt.
Det som ger "köttbulle med ben" är för mycket energi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 187
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 633
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar