utfodra svettig häst

Sv: utfodra svettig häst

En häst som är ansträngd (nu talar inte jag om en tur i skogen, utan intervall arbete och liknande där hästen FLÅSAR) så är det riskabelt att fodra. Hästen kan vara torr i strupe och pga den kraftiga ansträngningen och om andningen är kraftig så kan hästen få foderstrupsförstoppning. Av samma anledning som man ej fodrar en sederad häst förrän den är i normaltillstånd. De måste dricka vatten innan de får äta.

Om du sett en travhäst komma in från ett banjobb så förstår du att det inte är hälsosamt att äta i det tillståndet. De kan stå och verkligen flåsa i 20 min efter jobb.
De hästar jag joggar eller rider en tur i skogen med får mat när de kommer in om de vill äta. Men de hästarna drar inte en suck heller när de kommer in i stallet.

Så det är andningen och hur ansträngd de är som spelar roll för mig. Så det har inget med svettningarna har jag lärt mig. En svettig häst kan ha återhämtat sig helt när den står i stallet och har druckit, medan en helt osvettig häst kan flåsa lungorna ur sig.

Gå till dig själv - springer du en mil i högt tempo så du blir helt slut tror jag inte du sätter dig och käkar 4 limpmackor utan att dricka det första du gör. Då sätter du garanterat i halsen. Men har du gått en promenad hem den milen och du är van att göra det så kan du nog med lätthet äta de mackorna ;)

jaså det var så enkelt?
jag tyckte att det lät lite för 'simpelt' för att vara sant, så jag trodde att det kanske hade något att göra med en kemisk process som gick i gång när en häst svettades/var uppe i varv (=förbrukar mkt syre) osv, att det kanske blev kajko i något kemiskt system, men så var det alltså inte..
Tack för svaret :)

Jag kan då inte tänka mig att det skulle vara nåt annat. Har aldrig hört nåt om det. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka