Erikaa

Trådstartare
Nu har min tik som precis fyllt två börjat göra 'utfall' mot andra hundar när de ska hälsa i koppel (dock nästan aldrig mot stora hundar) Jag kan inte ta i kopplet, då attackerar hon, jag kan inte säga kom här då gör hon samma sak. Hon bits inte eller liknande men hon låter då som att helvetet har gått löst och det är allra värst mot små hundar. Går man förbi dom är det inga problem. Hon har alltid varit väldigt signal känslig mot mig så jag kan förstå vissa situationer när det händer då hon är kopplad. Men nu sist hade en liten hund sprungit in på våran gård på en den lilla balkongen. Jag hade varit ute med hunden och släppt henne lös på gården. När vi skulle gå in ser jag hunden där och jag hann inte ropa för hon vara redan framme och hälsade, min tik hade ju ragg och var väldigt spänd innan hon kastade sig på den lilla hunden som skrek högt och länge och min tik lät ju hemskt. Dennes ägare tog upp hunden och gick raskt där ifrån (har ingen aning om vem det var eller vad dom ville) Det blev dock ingen skada eller något men tycker det här beteendet är otroligt tråkigt.

Hur ska jag göra för att träna bort det? Har fått lite hjälp från en tränare men känner att jag behöver mer än så. Hon tycker helt enkelt att jag hela tiden ska göra avledningar och visa att jag inte tycker att beteendet är okej men det är ju svårt under 'händelsen' eftersom hon bara blir mer taggad när jag höjer rösten så jag känner mig så kluven just nu. Vill ju ha en hund som kan hälsa ordentligt på andra hundar och jag vill gärna få bort det innan det blir ett fast beteende för henne.

Mvh Erika :)

Sv: Utfall

Nu har min tik som precis fyllt två börjat göra 'utfall' mot andra hundar när de ska hälsa i koppel (dock nästan aldrig mot stora hundar) Jag kan inte ta i kopplet, då attackerar hon, jag kan inte säga kom här då gör hon samma sak. .....Går man förbi dom är det inga problem

Men måste hon hälsa på andra hundar i koppel (när ni är ute och promenerar mm)? Det fungerar uppenbarligen när ni struntar i dem och bara går? Så länge ni har några hundar som hon kommer överens med och kan leka med, ser jag ingen poäng med att hälsa på kreti och pleti ute på promenad.

Men nu sist hade en liten hund sprungit in på våran gård på en den lilla balkongen. Jag hade varit ute med hunden och släppt henne lös på gården. När vi skulle gå in ser jag hunden där och jag hann inte ropa för hon vara redan framme och hälsade, min tik hade ju ragg och var väldigt spänd innan hon kastade sig på den lilla hunden som skrek högt och länge och min tik lät ju hemskt.

Men så konstigt är det inte i min värld att hon reagerar på att det kommer en främmande in på hennes "revir". Vad är hon för ras? Vissa raser är ju mer "revirbenägna" än andra och det blir då en helt naturlig reaktion att berätta för främlingen att den inte är välkommen. Kan ni inte sätta upp staket så hon kan gå lös på gården? Eller på ett visst område, så ni slipper lösspringande hundar och hålla konstant koll på henne?
Du nämner inte om du i slutändan ropade på henne eller inte? Om du kallade inte henne efter att hon redan var på den lilla hunden, så är det ju bl. a. lydnadsbiten du bör ta tag i. Inkallning, nej-kommando eller liknande är ju lämpliga bitar att ha med i vardagslydnaden både för din och hundens skull. Hjälp henne att hantera situationen så hon vet vad du vill att hon ska göra.

Hur ska jag göra för att träna bort det? Har fått lite hjälp från en tränare men känner att jag behöver mer än så. Hon tycker helt enkelt att jag hela tiden ska göra avledningar och visa att jag inte tycker att beteendet är okej men det är ju svårt under 'händelsen' eftersom hon bara blir mer taggad när jag höjer rösten så jag känner mig så kluven just nu. Vill ju ha en hund som kan hälsa ordentligt på andra hundar och jag vill gärna få bort det innan det blir ett fast beteende för henne.

Har du varit tydlig med vad det är du vill ha hjälp med? Har ni lagt upp en träningsplan? Om ja och du fortfarande känner att det inte är rätt metod eller du inte får tillräckligt med feedback så byt tränare. Du betalar för att få hjälp och då är det det du ska få. Det vimlar av tränare där ute, en del bra andra inte (har inte kompetensen eller känslan för hund och förarare). Vissa med en träningsfilosofi som passar er som ekipage och andra inte. Olika metoder har olika långa träningsfaser/planer, men med en kompetent tränare så får du samma goda resultat bara det att vägen dit skiljer sig. Givetvis är det kontinuerlig träning som gäller även efter att problemet är "löst" för att bibehålla det goda resultatet.

Ta hjälp av en tränare. Det är svårt att ge tips över ett forum när man inte ser hunden framför sig. Du skriver dessutom att hon gör utfall när hon ska hälsa i koppel och sedan att hon står och gurglar över en hund när hon är lös. För det första, låt bli att hälsa på andra hundar när din hund är i koppel. Finns ingen anledning till det. Den enda gången jag låter mina göra det är efter en riktigt lång promenad med andra hundar som mina ska släppas lösa med för antingen lek eller då de ska vistas tillsammans med inomhus. Aldrig annars.

Bor du på en egen gård och det kom in en annan hund på era tomt? Fattar inte riktigt det där med balkongen.
Och "attackerar", din hund sitter väl fast, eller menar du att hon attackerar dig? Och på vilket sätt menar du att du förstår vissa situationer på grund av att hon är signalkänslig?

Sen skriver du att det är inga problem om du går förbi. Jamen gör det då, hälsa verkar hon ju knappast behöva.

Annars håller jag med de andra, skaffa en bättre tränare. Jag skulle själv tex aldrig jobba med avledning på det problem du beskriver.

Insåg att jag kanske inte skrev så klart som jag borde :) Vi bor i ett hus med en stor gård där hon får vara lös. Dock har vi ju en balkong som är ganska trång och det var där uppe mannen stod med sin hund. Sen låter jag henne inte hälsa på andra hundar under promenaderna så det är ingen fara så, och hon har ju hund kompisar att leka med. (hon är en boxer)

Det är inte mig hon gör utfall mot det är hunden i fråga, och jag kan förstå att hon gör det när det kommer en lös springande hund och jag inte riktigt hinner tänka på vad jag ska göra och drar åt kopplet när hon redan står och spänner sig. Men att kunna hälsa på en hund efter en långpromenad är något jag tycker borde gå. Tex nu när min bror har skaffat en hund och eftersom han ofta är här vill jag gärna slippa framtida problem så vill jag gärna ha tips på hur man kan lösa problemet innan det eskalerar och blir större.

Sen det där med tränare är det en brukshundstränare på klubben som har sagt vad jag ska göra, men om jag inte ska avleda vart ska jag börja då? Visst är det svårt att ge råd över forum men jag är iaf väldigt tacksam för svaren! :)

En hund som har ett oönskat beteende, som i ditt fall - den gör utfall, så är det egentligen en hel hop med olika "småproblem" som tillsammans blir ett stort.
Därför så bör det tränas och ses på med ett helhetsperspektiv, generella råd som "avled" blir alldeles för enkelt och många gånger så hjälper det inte i långa loppet. Avleda vaddå, närdå?

Att den sen inte kan uppföra sig efter en långpromenad med din brors hund, tycker jag är ytterligare ett problem, det är inte samma som när hon möter andra hundar. Det är därför det är svårt att både ge råd över nätet plus att den tränare du pratade med hade för lite kunskap.

Ska du börja någonstans tycker jag du ska fråga dig själv: "Litar min hund på mig?" Om inte, börja där.

Ett hett tips är låna eller kop boken : släpp kontrollen lös! Av Leslie McDevitt. Den lär ut en hel del tips och träningssätt till osäkra och reaktiva hundar även de med mer aggressiva problem. Den lär ut saker som förändrar hunden i grunden och dess inställning till tex möten.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
392
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 267
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 656
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka