Utevistelse dygnet runt..

F

FridaJ

utan vindskydd, hur länge?

Alltså finns det någon lag för hur långt in på året hästar får gå ute dygnet runt utan vindskydd?

Har lite problem med en bekant som vill ha sina hästar ute dygnet runt trots att det inte finns något vindskydd/ligghall i hagen..
Tycker inte att det är något fel med att ha dem ute men de borde då ha tillgång till ligghall enl min mening.. Då stallägaren inte vill göra något olagligt är vi nu på jakt efter någon lag/regel så vi får rätsida på det hela. Plus att stallägaren inte vill ha de ute dygnet runt pga ex att hästarna måste gå i olika hagar då de som går in på kvällen släpps in lösa plus att hon har en outnyttjad box som hon inte får in några pengar för.. hon kan inte ta in en till inakordering då hagarna inte räcker till..

så snälla svar behövs på denna fråga.. hittar inget på nätet..
tror jag läste här på buke att det var någon som skrev att tom 1 nov var det ok att ha hästarna ute utan vindkydd.. ancan?

Sv: Utevistelse dygnet runt..

1 oktober har jag starkt för mig att det är.
Sen är det slut på "betessäsong" och vindskydd/ligghall krävs för utevistelse mer än 12 timmar...

:o :o hjälp!! det har ju redan varit!! tack för snabbt svar!

Ingen anning om vad det är. Men kan man inte kolla på jordbruksverket för att se vad som gäller.

Tror att det står något i stil med att så länge det är betes tillväxt d v s att gräset växer så mycket att djuren klarar sig på det så behövs inte inte vindskydd. Det är ju svårt att sätta ett fast datum i vårt avlånga land.
Men jag tror att lagtexten är flyttad från Jordbruksverket till Djurskyddsmyndigheten.

Verkar konstigt om man kan ha hästar ute dygnet runt utan vindskydd, oavsett årstid?

Men jag vet tyvärr inte.

har ett liknande problem med en som vill ha sin häst ute dygnet runt i mitt stall..Vad bra att det fanns en lag på det för alla i stallet börjar tycka så synd om den stackars hästen. Är en travare som varit skadad, men börjar ju köras lite smått.

I vårat stall har hästarna bara små rasthagar utan varesig vind eller regnskydd. En dag släppte han ut hästen som var genomsvett(blev minusgrader på natten). Kunde ju iaf fått ett täcke på sig som värmer!

Ska verkligen påpeka att de måste ha skydd nu!Tycker inte om att se hästar lida..

/I

Sommartid verkar det vara ok...fast jag själv vill åtminstone ha ett skogsparti som hästarna kan söka skydd i då.

Jag har fortfarande mina damer ute...men det blir nog att dom får gå in ikväll...har haft tur med vädret och därför har dom fått vara kvar i hagen...men nu börjar frosten sätta sig i gräset längre in på dagen och det finns inte så mycket torra partier som dom kan ligga på och risken att dom äter frostigt gräs är för stor. Uppfödaren till min lilla dam fick kolik av den orsaken på mamman till min helt nyligen...så man får vara lite försiktig.

Senast ändrad:

Fast även sommartid bör det väl finnas något skydd? Det kan ju verkligen bli busväder snabbt?

Fast på sommaren "räcker" det väl med tät skog. Så här års skulle jag inte drömma om att ha hästen ute dygnet runt utan skydd?

Jaha det här är frågor som dyker upp med jämna mellanrum. Under betestillväxt, vilket varierar i landet, kan de vara utan lästall. Då är våra ofta i lästallet. Under icke betessäsong dvs all annan tid utöver just nämnda är man enligt lag skyldig att ha lästall. Då använder aldrig våra pållar lästallet :crazy:

I Djurskyddsmyndighetens hästbroschyr står att läsa:
-----------------------
UTEGÅNGSDJUR

Definition
Utegångsdjur är djur som går ute eller har möjlighet
att gå ut på betesmark eller i rasthage halva dygnet
eller mer under den kalla årstiden då betestillväxt
inte sker.
Endast hästar som är lämpade för utevistelse under
den kalla årstiden får användas som utegångsdjur
under förutsättning att de yttre förhållandena, som
terräng och markbeskaffenhet, är lämpliga för djuren.
Utegångsdjur ska ha tillgång till ligghall eller annan
byggnad, som ger dem skydd mot väder och vind samt
en torr och ren liggplats.
Allmänna råd: En ligghall för hästar bör normalt bestå
av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet
ha söderläge.
----------------------
Men som sagt, på sommaren när det används som mest är det ingen lag på att det ska finnas :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

I deras hage finns såklart skog där de kan skydda sig på sommaren.. men inget riktigt vindskydd så som ligghall och vid denna årstid räknas inte skogen dit.. :crazy:
fick precis reda på att de ska flytta till ett annat stall så problemet är löst för denna gång.. :) får se hur det går för tottisarna på nya stället :(

tack för alla svar! ;)

Jag vet inte hur det är med regler m.m. Men använder man sunt förnuft så för mig, så får hästar gärna gå ute dygnet runt utan LIGGHALL, så länge de har en bra liggplats med bra vindskydd, dvs. en glänta med skog runt ex. Blir det kallt så kan man sätta på täcke, och man kan lägga ut halm som de kan ligga på. Sen är det klart att de ska ha så mkt mat som de behöver. Så det är svårt med strikta regler, eftersom en del hagar kan ju vara hur bra som helst men de har ingen ligghall... Lite trött så det blev lite virrigt ;)

Sunt förnuft har inte alltid med verkligheten att göra ;) Om inspektörn kommer godkänns inte ens storskogen eller djupa raviner ;)

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Tyvärr, så enligt mina erfarenheter, har många inspektörer inte sunt förnuft utan är paragrafryttare. De är helt inne med att gå efter boken utan att se till hästens bästa. Jag har inte haft beskymmer med dem men flera av mina vänner har haft det.

Jo, det är det jag menar... En hage kan ju vara hur bra som helst med bra naturligt skydd, men det hjälps ju inte! Däremot är det ju ingen som vet om de går ute på nätterna med :angel: ;)

Nibla skrev:
Tyvärr, så enligt mina erfarenheter, har många inspektörer inte sunt förnuft utan är paragrafryttare. De är helt inne med att gå efter boken utan att se till hästens bästa. Jag har inte haft beskymmer med dem men flera av mina vänner har haft det.

Djurskyddsinspektörer får inte fatta beslut om att det är godtagbart med utevistelse dygnet runt utan ligghall. Det får endast djurskyddsmyndigheten göra= de kan ge dispens.

Om man vill ha sin häst utan ligghall och anser att tillräckligt skydd finns på annat sätt ska man alltså ansöka om dispens hos djurskyddsmyndigheten. Inspektion sker då av inspektören, men det är djurskyddsmyndigheten som fattar beslutet.

Senast ändrad av en moderator:

Har för mig att nya regler har kommt...
Om hästen är ute mer är 12h/dygn kallas det "lösdrift" och måste då ha tillgång till ligghall.

Vad jag menar är, att om stallet eller ligghallen inte innehar några brister, är min erfarenhet att vissa inspektörar "hittar på" fel. Tyvärr har det varit så här i min kommun.

Ett exempel som dock inte har med ligghall att göra: I Min kompis stall var det en aning dåligt flöde i vattenkopparna. Vetskap om detta hade varje häst i stallet två spänner var (24 liter) utöver vattenkopparna. Enligt inspektören var detta inte tillräckligt då vattenkopparna var det enda han kunde godkänna. Jag tycker att det är idiotiskt. Det står ingenstans att hästar måste ha tillgång till vattenkopp. Jag bara undrar På vilket sätt är det mest naturligt att för en häst att dricka????
Jag lovar det finns idioter som inte begriper sig på djur.

Om det är så att om en häst går ute 12 timmar, vilket räknas som lösdrift, hur löser man det då för de hästar som bara går ute 4 h/dag? Det kan regna vara riktigt ruskväder. Till de krävs det ingen ligghall......

De hästar som går ute i dåligt väder får sin päls därefter......

finns väl bara en regel att man måste utvattna hästen 2 gånger dygn så krav på vatten i boxen borde ju vara blaha

Det låter jättekonstigt. Finns ju ingenting som reglerar det. Dessutom föredrar ju många hästar att dricka ur hink. En sådan sak kan inspektören inte kräva. Som inspektör kan man ju tycka mycket, men inte begära att det åtgärdas då inget stöd finns i lagen. Viktigt att hålla isär egna synpunkter och vad man har stöd för.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
845
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 844
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar