utetäcken med halvhals?

Harhaft ett halvhals från wetherbeetha och det är bland de bästa täckena jag haft. Inga skav på varken bogar eller manke. Mitt har hållit 3 år, men nu är tyvärr innerfodret lite slitet så jag bytte ut det i våras. Shires har min dam fått skav av på bogarna så det hoppar jag.

Skulle nog kunna tänka mig ett rambo wug som vintertäcke. De hästar som jag vet haft sånna har de varit toppen på. :up:

MyOne hade världens bästa halvhalstäcken tidigare för en liten struntsumma, 600kr för regn och 700kr för vinter. Alltid torra i ur och skur trots 24/7 användning på lösdrift. Inte en reva. Capriole hette märket då. Tror inte de har alla modeller kvar men såg iaf att vintertäcket fanns kvar förra året. Dessutom har de haft Phanter vilket var samma modell men kostade lite mer, fortfarande under 1000-lappen. Har älskat mina Caprioletäcken som har hållt i flera säsonger.

Nisch-häst som någon nämnde tidigare och de enda täckena med halvhals som jag nu tycker lever upp bäst till de krav jag har efter Caprioletäckena. De är också billiga.

Apropå halvhals och Nischtäcken som nämndes. Det här blev jag passformsmässigt positivt överraskad av. I övrigt kan jag inte uttala mig alls. Det är 1680 denier iaf så det borde hålla. Men resten får jag återkomma med. Billiga är de i alla fall.. (Under 800 kr). Det här är ofodrat men finns fodrade i olika tjocklekar med.
10473398_680178018744841_4976736491521716070_n.jpg

Själv funderar jag på att beställa Masta-täcken (från UK), de har några modeller med halvhals. Tycker de påminner om Shires.

Någon som testat Masta?

puttar upp tråden med en fråga,

hur är shires halvhals täcken i formen? tycker att de ser väldigt raka ut över hela rygglinjen.
har ett vintertäcke utan hals till ena hästen och ett med hals till andra hästen nu. men hade föredragit halvhals till båda hästarna då hel hals blir lite instängt under soliga dagar och utan blir lite naket då det blåser blötsnö från sidan..
har ett protector med halvhals på 200g som sitter perfekt, men föredrar shire under vintern då de är väldigt slitstarka och håller år ut och år in ^_^. vill inte behöva köpa nytt vintertäcke förrns om 5 år igen ;).

Apropå halvhals och Nischtäcken som nämndes. Det här blev jag passformsmässigt positivt överraskad av. I övrigt kan jag inte uttala mig alls. Det är 1680 denier iaf så det borde hålla. Men resten får jag återkomma med. Billiga är de i alla fall.. (Under 800 kr). Det här är ofodrat men finns fodrade i olika tjocklekar med.
10473398_680178018744841_4976736491521716070_n.jpg

Köpt ett sånt här fast med 100g fyllning. Testat i regnväder i veckan och hästen var torr under efter några dagar i ösregn. Upplevde det dock ganska varmt för att vara ett 100 g täcke.

Köpt ett sånt här fast med 100g fyllning. Testat i regnväder i veckan och hästen var torr under efter några dagar i ösregn. Upplevde det dock ganska varmt för att vara ett 100 g täcke.

Mitt läckte tyvärr som ett såll och är reklamerat och damen har nu ett Amigo. De andas rätt dåligt jmf med andra täcken, därav det upplevs varmt tror jag? (Eller så är det mer fyllning än 100 gr i det, jag hade ju det ofodrade)

Skriv recension här sen, är också sugen på det täcket.

Jag köpte detta alldeles precis, turkost tom ;)
Ha annars mest bara Horsewares täcken men ville ha ett billigare med just halvhals och höga denier. Jättenöjd. Använt i ösregn och i bushage. Nu är ju halsen ganska hög så den vek ner sej en aning, inget jag bryr mej särskilt om. Bra passform både tillhästen med liten bog och till hästen med kraftig bog som kräver lite utrymme i täckena..

Mitt läckte tyvärr som ett såll och är reklamerat och damen har nu ett Amigo. De andas rätt dåligt jmf med andra täcken, därav det upplevs varmt tror jag? (Eller så är det mer fyllning än 100 gr i det, jag hade ju det ofodrade)

Stallkompisen har ett 100g, men det äldre varianten tror jag och det håller iaf tätt.
Jämförde med ett par andra 100g täcken och de andra är mycket tunnare faktiskt. Återstår att se under hösten/vintern hur det står sig!

Stallkompisen har ett 100g, men det äldre varianten tror jag och det håller iaf tätt.
Jämförde med ett par andra 100g täcken och de andra är mycket tunnare faktiskt. Återstår att se under hösten/vintern hur det står sig!

De gröna ofodrade (dvs de äldre) hade de problem med impregneringen med enligt dem själva, vet inte om det bara var de ofodrade. Men de röda, nya modellen alltså, skulle problemet vara åtgärdat på. Det var det tyvärr inte på just det täcket jag fick i alla fall. Släppte igenom vatten bara av några h stilla regn. Märktes direkt när det regnade att vattnet sögs upp av yttertyget (jmf med att pärla sig och rinna av som på andra täcken) och sen gick det igenom. Möjligt det var ett måndagsex, men då det fanns en del passformsbrister med så blev det ett Amigo XL istället - som både håller tätt och sitter som en smäck (damen är mycket bred över bogen och knepig passformsmässigt). Så jag vet inte om samma problem hade varit samma om jag fått ett nytt täcke.

Jag köpte detta alldeles precis, turkost tom ;)
Ha annars mest bara Horsewares täcken men ville ha ett billigare med just halvhals och höga denier. Jättenöjd. Använt i ösregn och i bushage. Nu är ju halsen ganska hög så den vek ner sej en aning, inget jag bryr mej särskilt om. Bra passform både tillhästen med liten bog och till hästen med kraftig bog som kräver lite utrymme i täckena..
Låter toppen :)

Jag har haft ett täcke från Nischhäst och det var väl okej. Men jag gillar inte att det går fram extra på halsen. Det har liksom bara vikt sig och blivit klumpigt och sönderskavt. Av samma orsak vägrar jag köpa Börjes halvhalstäcke, som går fram ännu mer.

Sitter just nu och svär långa ramsor över att Shires Typhoon med halvhals verkar vara slutsålt precis överallt....

Jag tycker att täcken med halvhals sitter bäst på mina hästar. Eftersom de inte är helklippt behövs inga helhalsar...
Men jag upplever det som att täcken med halvhals nästan har försvunnit från marknaden - rätt eller fel?
I vilket fall som helst skulle jag vilja ha tips om vilka märken på täcken som fortfarande går att få tag i med halvhals?

"Fel" skulle jag vilja säga. Upplever många kommer och frågar efter halvhals också.
Horseware har ju halvhals såsom tex Shires :) Inte bara Typhoon utan även Highlander har halvhals. Är det vintertäcke du tänker på? Kan du tänka dig beg är det säkert en del Rhino till salu. Även Hansbo har halv hals. Vet ej hur dem är i kvalitén dock.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Hemmet Mamma har ett par gjutjärnspannor som hon gillar att använda men har slutat att vilja använda dem sen de slutade sälja det bästa...
Svar
16
· Visningar
502
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Alternativ till försäkring
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Har du en åsna?