grodan21

Trådstartare
HEJ!
Jag behöver tips på vad jag ska göra med min fjording. Problemet med henne är när man är ute och rider, speciellt travar och galopperar. Så drar hon upp huvudet och bara springer. Tappar hela ryggen och lyssnar då inte på mej. :( Vet inte vad jag ska göra Jag behöver tips på vad jag ska göra. //Anna

Sv: Uteritt

Kommer väl bli hängd för detta svar men testar, vad har du för bett?
jag hade lite det problemet med min när han var omusklad och inte ville arbeta, då tog han bettet och drog.
Jag betslade upp till en rak pelham som funkade super, nu rider jag honom fortfarande med det men å andra sidan så går han nästan alltid på långa tyglar.

delvis KL

jag har exakt samma problem! Fast min pålle blir liksom helt stressad av någon anledning, och försöker dra iväg men huvudet i vädret.. det är inte roligt att hela tiden ha händerna i rörelse för att hon inte ska ta bettet. Hon beter sig såhär endast när man rider i grupp dock, vet inte hur din är, om den alltid är så, både ensam och i grupp. Jag kan tyvärr inte ge dig något tips, men jag skulle gärna vilja ha lite jag själv också.

Vet inte riktigt något bra svar, men du kan ju pröva med ryggmuskelbyggande övningar, ex. klättring och öva även mycket på övergångar och beröm exakt när hästen gör rätt. Lycka till! :)

Hej!

Jag har haft samma problem med mitt varmblod.
Jag har inget enkelt superknep men vi har löst det med övning ger färdighet.
Har varit ute och ridit och haft som mål att trava så sakta som möjligt till att börja med. Direkt han själv ökar travet mer än jag vill innan han hinner börjar rusa så tar jag tillbaka han ordentligt. Till skritt om så behövs. Och oftast han vi bara några få travsteg och fick sen börja om igen. Ganska tradig toch frustrerande men det har gett resultat.

Sen har vi även travat bakom en annan häst som bestämmer tempot. Direkt han då försöker vika ut för att springa om så får jag ta tillbaka till skritt och börja om.
Sen kan man börja öva på mycket tempoväxlingar. Travar och (galloperar), korta korta bitar i olika tempo. Öka och sakta ner ofta, ofta.

Och när man känner att man kan kontrollera än om han tokspringer så är det faktiskt kul att verkligen själv bestämma att man ska tokspringa tex upp för en backe. Men då måste jag vara bestämd att jag bestämmer när vi börjar och sen när vi slutar.
De övningarna är ju mycket jobbigare för dom än tokspringa så de är nog kanske muskler som behövs också. backträning tex.
Du kan ju även prova byta bett. Inte nödvändigtvis till ett skarpare men jag rider på tredelat. rakt och hack. Och varvar och han lyssnar mycket bättre varje gång jag bytt. Så kan ju vara värt att prova.

Ja.. lite tips kanske värt att pröva.
Men det har ju inte direkt gått över en dag för oss. men lycka till!

Kommer väl bli hängd för detta svar men testar, vad har du för bett?
jag hade lite det problemet med min när han var omusklad och inte ville arbeta, då tog han bettet och drog.
Jag betslade upp till en rak pelham som funkade super, nu rider jag honom fortfarande med det men å andra sidan så går han nästan alltid på långa tyglar.

rider på tredelat plastbett, har provat rakt pelam två gånger. Lite skilnad blir det men jag kan inte ta i tygeln för då åker upp huvudet upp, ju mer jag tar desto högre kommer det.

detta händer oftast när jag rider ute, det händer när jag är själv ute rider nästan alldrig med någon. men hon är inte rolig att rida i grupp heller.

Rid inte fortfare än du behärskar.
Betsla inte upp, jobba på lydnad istället.

Skritta och gör halt, skritta och gör halt. Tills hon lyssnar.
Då kan du skritta, ta några travsteg, skritta, ta några travsteg. och bryt av INNAN hon hinner elda upp sig.

Jävligt smidigt att hästen blir mer musklad med skarpare bett :cool:

TS: Så fort du inte känner att du behärskar gångarten sakta av. Till en början kanske det bara går att ta 2 travsteg innan hon rinner iväg för dig men om du hela tiden är konsekvent o saktar av så fort det får för fort så kommer hon att lugna sig. Sen så skulle jag styrketräna mer så hon orkar att bära sig.

med risk att jag också blir hängd men jag skulle prova att spänna inn den när du rider ut.ev med gummisnodd eller graman.

till fjordtokan:
Det handlar ju om kontroll, och jag ville ju inte rida utan kontroll, sen tycker jag att pelham är bra för det ligger bra i munnen på honom.
För oss har det verkar super, och jag rider ju mer akademisk stil dvs, han går på långa tyglar, och hur skarpt är bettet då?
Det är väl ändå handen och inte bettet som bestämmer?
Och genom pelhamet har vi fått bra kontakt i ridningen och han går även i form på sidepull.
Så nej jag är inte den som klämmer ihop hästen mellan skänkel o hand, utan den som använder så små singnaler som möjligt.

Till TS: har du kollat munnen på henne efter sår?
sen kan jag även tipsa till röst kommandon, prata och belöna

med risk att jag också blir hängd men jag skulle prova att spänna inn den när du rider ut.ev med gummisnodd eller graman.

Och det skulle hjälpa vad menar du?
Att dra ihop hästen.. vad har det med lydnad o kontroll att göra? Det är faktiskt där det brister.

jag menar att om hästen är inspännd så blir den inte lika stark och får då svårare att dra upp huvudet och dra. Då kan ryttaren lättare träna på lydnaden utan att behöva sitta och dra hårt i tyglarna.Självklart ska det plockas bort när lydnaden sitter.

Jävligt smidigt att hästen blir mer musklad med skarpare bett :cool:

TS: Så fort du inte känner att du behärskar gångarten sakta av. Till en början kanske det bara går att ta 2 travsteg innan hon rinner iväg för dig men om du hela tiden är konsekvent o saktar av så fort det får för fort så kommer hon att lugna sig. Sen så skulle jag styrketräna mer så hon orkar att bära sig.

det händer även i skritt. typp bara på hemvägen. har nu kommit igång att tränna för tränare.

jag menar att om hästen är inspännd så blir den inte lika stark och får då svårare att dra upp huvudet och dra. Då kan ryttaren lättare träna på lydnaden utan att behöva sitta och dra hårt i tyglarna.Självklart ska det plockas bort när lydnaden sitter.

Och det är en ursäkt för att sätta på diverse saker och dra ihop hästen?
Lydnaden ska redan sitta där och finns den inte där håller man sig i en gångart där man kan klara av hästen.

Är en del av problemet att hästen är svår att få stopp på, eller har jag missförsått?
Isåfall skulle jag faktiskt sätta på ett skarpare bett eller en inspänningstygel (martingal?) som en ren säkerhetsgrej! Man måste kunna stanna sin häst. När det funkar bra med det skarpa bettet/inspänningen så byt tillbaka till det "snälla" bettet igen.
Var alltid konsekvent, ta mjukt en gång först men om hästen inte lyder får du sätta den på rumpan om det behövs! När den stannat/saktat av så berömmer du direkt. Gör halt då och då både på bortvägen och hemvägen, gör övergångar mellan skritt, trav och galopp och var lika noga med att hästen går fram som att den stannar när du säger till.
Jag tycker det låter som att hästen helt enkelt har bråttom hem och struntar i dig och vad du säger, så med lite dressyr och lydnadsövningar kommer det nog bli bra. Lycka till :)

Är en del av problemet att hästen är svår att få stopp på, eller har jag missförsått?
Isåfall skulle jag faktiskt sätta på ett skarpare bett eller en inspänningstygel (martingal?) som en ren säkerhetsgrej! Man måste kunna stanna sin häst. När det funkar bra med det skarpa bettet/inspänningen så byt tillbaka till det "snälla" bettet igen.
Var alltid konsekvent, ta mjukt en gång först men om hästen inte lyder får du sätta den på rumpan om det behövs! När den stannat/saktat av så berömmer du direkt. Gör halt då och då både på bortvägen och hemvägen, gör övergångar mellan skritt, trav och galopp och var lika noga med att hästen går fram som att den stannar när du säger till.
Jag tycker det låter som att hästen helt enkelt har bråttom hem och struntar i dig och vad du säger, så med lite dressyr och lydnadsövningar kommer det nog bli bra. Lycka till :)

få stopp på henne är inga problem, det är de att hon drar upp huvudet. och sänker ryggen så att det nästan känns som om försvinner under en. martingal skulle nog inte funka för när hon har sitt huvud högt så skulle inte martingalen ta då hennes huvud av naturen är ganska långt ner. om du fattar vad jag menar.

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 426
Senast: Cs218
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
690
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka