Uteridning

O

overtyre

Detta är något som jag funderat över ganska länge, och det vore bra om ni kunde hjälpa mig i mina funderingar.

Hur gör man för att ta reda på om en häst går bra att rida ut själv på? Ska man bara testa och rida ut ensam- och se vad som händer, eller ska man ha med sig någon, exempelvis på marken, som kan hjälpa till om något händer och lugna ner hästen?

Och om hästen är svår att rida ut själv med, hur "tränar" man bäst bort detta? Eller handlar det helt enkelt om att hästen inte har förtroende för sin ryttare och därmed inte känner sig trygg "ensam"?:confused:

Tacksam för svar! :bow:

Sv: Uteridning

Det är nog bara att rida ut och se vad som händer för om man inte har testat så vet man inte hur hästen reagerar...om hästen inte går att rida ut ensam med så tycker jag att man ska försöka att ha med någon annan ryttare som man rider ut med men annars där kan man ju ta med nån som går bredvid ett par gånger tycker jag...

Okej. Då är det väl bara att testa och se vad som händer. Hon är i alla fall lugn att skritta med runt anläggningen.

Jag brukar alltid rida ut med en person till, men det är inte alltid man hittar någon som vill eller kan.

Du behöver ju inte rida ut på lång tur det första du gör, varför inte först ta en promenad med hästen runt slingan du tänkt rida och se hur h*n reagerar?

det är bara att testa det.. skulle det inte gå så kan du be en annan rida före dig och rida en bit efter denne, och när ni kommit förbi det stället där hästen blivit orolig ensam så rid 100 m till och se sen till att kompisen stannar och ni rider tillsammans.. sedan kan ni fortsätta med att den andra människan väntar en bit ut i skogen när ni kommer, så du lämnar gården ensam och kommer ut i skogen ensam och träffar på kompisen där.. och förflytta detta längre och längre bort på rundan..

alternativt kan du ha en kompis som promenerar med häst, sedan med hund och sedan bara går själv bredvid dig.. och sedan gå en längre bit framför och tillslut rider ni ensamma..

När jag skulle vänja hästen vid att rida ut öhv började jag med att rida ut med flera av hans kompisar, och kände efter hur han betedde sig i sällskap. Det var alltså första gången han kom ut i skogen öhv (ny ägare). Kände efter ifall han var vaksam eller om han var lugn, och det gick jättebra. Nu är han ju iofs väldigt cool i psyket och går tom. först på nya platser! Han är bara 5 år.
Så red jag ut 2-3 gånger med sällskap och han är född för skogsluffning typ ;). Så en dag provade jag att rida ut själv och det gick bra, han ropar lite på sina kompisar men han går! Och nu går det hur enkelt som helst, sitter alltid på långa tyglar i skritten, jag kan rida ut ensam eller med sällskap och han kan gå både först och sist. (dock något piggare när han är sist ;) )

Men om du har en häst som inte är "kolugn" så kan du ju gå med den först så den får kika på omgivningen utan en hästrumpa framför sig :p . Sen är det bara att rida och bäst blir det om DU är säker!

Det första förslaget verkar något riskabelt eftersom hon om hon hamnar för långt efter gärna vill galoppera ifatt hästen framför, om man inte håller i henne det vill säga. Fast i och för sig är det väl bara träning som gäller för det.

Det blir nog så då, att jag låter någon gå bredvid några gånger, så att jag ser lite hur hon är. Fast först måste jag nog rida ut tillsammans med någon annan ett par gånger, annars lär hon vara heltossig! :p

Jag har haft henne i ett år, så omgivningarna borde hon ha vant sig vid ;) . Men, jag har aldrig ridit ut själv med henne utan alltid haft någon annan med mig (häst).

Jag menar ju inte att man ska rida hela slingan för om du är osäker på hur hon beter sig så är det ju inte bara att rida hela slingan eller hur....

Okej men jag berättade bara om min egen erfarenhet ;)
Sedan kanske hon ser det annorlunda om hon helt plötsligt blir ensam, det vet man aldrig :p

overtyre skrev:
Det första förslaget verkar något riskabelt eftersom hon om hon hamnar för långt efter gärna vill galoppera ifatt hästen framför, om man inte håller i henne det vill säga. Fast i och för sig är det väl bara träning som gäller för det.

Det blir nog så då, att jag låter någon gå bredvid några gånger, så att jag ser lite hur hon är. Fast först måste jag nog rida ut tillsammans med någon annan ett par gånger, annars lär hon vara heltossig! :p
prova att du rider ifrån den andra hästen istället då?

Det finns väl inte så många sätt, det är väl egentligen bara att försöka rida ut själv en gång.. går det så går det liksom, tycker inte att det funkar att ha en människa med, har själv en häst som går jätte bra att rida ut själv på när det går med någon, om det inte går med någon är hon däremot jätte stirrig

Det brukar inte funka heller, då hon blir tossig även då.

Hej! När jag skulle testa att rida min häst själv i skogen så gick jag iväg och satt upp på hemvägen.Jag gjorde så flera gånger innan jag satt på ryggen från start så att säga.Jag är ganska nojjig för att rida ut själv och på det viset så kom vi iväg själva iallafall,det stärkte både mig och hästen,för jag tror att ens egen osäkerhet många gånger är problemet.(om man nu får problem).
Annars så är det ju säkrare med sällskap,men det stämmer ju som ni säger att det kan vara svårt att få ihop det med någon annan varje gång man har lust att rida ut.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.